آشنایی با پنج راکت‌انداز ناشناخته در جهان

به گزارش بصیر به نقل از گروه دفاع و امنیت مشرق – استفاده از راکت به عنوان یک سلاح جنگی به دوره حمله مغول بر می گردد. در آن دوران چینی ها برای اولین بار در برابر حمله مغولها از راکت برای دفاع از خود بهره بردند. در جنگ دوم جهانی استفاده از راکت بسیار عمومیت پیدا کرد و سامانه معروف روسی به اسم “کاتیوشا” برای اولین بار در این جنگ به کار رفت. از آن زمان به این طرف سامانه های پرتاب گر راکتی به عنوان بخش ثابتی از یگان های توپخانه ای کشورهای گوناگون به خدمت مشغول بوده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۵ سامانه راکت انداز ناشناخته موجود در دنیا آشنا کنیم.

RT2000

اولین سامانه ای که در این مطلب به آن می پردازیم، ساخت کشور تایوان است. سیستم راکت انداز RT2000 ملقب به “رعد” که توسط صنایع دفاعی تایوان ساخته شده است در سال ۲۰۱۱ میلادی وارد خدمت ارتش این کشور شده است. وظیفه اصلی این سامانه دفاع ساحلی و نابود کردن نیروهای حمله کننده از سمت دریا بر روی سطح آب پیش از رسیدن آنها به ساحل است.

ارتش تایوان در ابتدا برای ۱۵۰ دستگاه از این سامانه اعلام نیاز کرد اما نهایتا به دلیل کاهش بودجه های دفاعی ۵۷ دستگاه از این آتشبار راکتی به ارتش تایوان تحویل شد.

آشنایی با 5 راکت انداز ناشناخته+عکس

 این سامانه می تواند از سه نوع راکت با سه کالیبر مختلف استفاده کند. این راکتها در سه کالیبر ۱۱۷ ، ۱۸۰ و ۲۳۰ میلی متر عرضه شده و برد آنها به ترتیب ۱۵ ، ۳۰ و ۴۵ کیلومتر است. این راکتها می توانند از سرهای جنگی شدید الانفجار و یا خوشه ای استفاده کنند.

در گونه ۱۱۷ میلی متری سامانه مورد نظر می تواند ۶۰ راکت، در نمونه ۱۸۰ میلی متری ۲۷ راکت و در نمونه ۲۳۰ میلی متری ۱۲ راکت را حمل می کند. سازندگان ادعا می کنند که شلیک ۱۲ راکت ۲۳۰ میلی متری این سامانه می تواند منطقه ای به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع را پوشش داده و اهدافی مثل لندیگ کرافتهای کوچک را نابود کند.

کشنده این سامانه از مدل HEMTT است که از یک موتور دیزل به قدرت ۴۵۰ اسب بخار بهره برده و می تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و برد آن نیز در حدود ۴۵۰ کیلومتر است.

RM-70

سامانه RM-70 در حقیقت یک سیستم راکت انداز ۱۲۲ میلی متری است که توسط چک اسلواکی سابق و برپایه سامانه BM-21 گراد شوروی سابق ساخته شده و به عبارتی مدل ارتقاء یافته آن به شمار می رود. در حال حاضر کشور اسلوواکی با کمک شرکت Diehel BGT Defence آلمان این سامانه را ارتقاء داده است. این سامانه می تواند یا از ۲۸ فروند راکت ۱۲۲ میلی متری به مانند سامانه گراد و یا ۶ راکت ۲۲۷ میلی متری استفاده می کند. برد این راکتها بین ۲۱ تا ۴۱ کیلومتر می باشد.

آشنایی با 5 راکت انداز ناشناخته+عکس

این سامانه با یک بدنه زره پوش مجهز شده و در درون آن انواع سامانه های کامپیوتری مربوط به مکان یابی و هدف گیری نصب شده است. این سامانه از یک موتور دیزل بهره برده و می تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت مسافتی در حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. در کنار خودروی راکت انداز یک خودرو حامل راکتهای اضافی نیز عمل می کند که بعد از هر شلیک برای بارگیری دوباره استفاده می شود.

Bateleur

اما سومین سامانه که در این مطلب آن را معرفی میکنم ساخت آفریقای جنوبی است. این سامانه در سال ۱۹۸۹ میلادی وارد خدمت ارتش آفریقای جنوبی شده است. “Bateleur” دارای ۴۰ پرتاب گر ۱۲۷ میلی متری بوده و می تواند دو نوع راکت شدید الانفجار ترکش شونده و راکتهای خوشه ای را پرتاب کند. این راکتها بردی در حدود ۳۶ کیلومتر دارند.

آشنایی با 5 راکت انداز ناشناخته+عکس

بدنه این خودرو زره پوش شده می تواند در برابر گلوله های مستقیم تسلیحات انفرادی، ترکش های گلوله های توپ و همچنین انفجار مین مقاومت کند. این سامانه بر روی یک شاسی مدل SAMIL 100 قرار گرفته و از یک موتور دیزل با قدرت ۳۱۵ اسب بخار نیرو گرفته و می تواند تا مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری با سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت طی کند.

Bateleur، نام گونه‌ای از عقاب است که در نواحی مرکزی و جنوب آفریقا زندگی می‌کند.


FIROS

این سامانه آتشباری ساخت ایتالیا در دو مدل ۲۵ و ۳۰ در طول جنگ سرد طرحی شده و به ارتش ایتالیا تحویل داده شدند. این سامانه ها از سال ۱۹۸۷ میلادی به خدمت نیروهای مسلح ایتالیا وارد شدند و تا به امروز به کشورهای امارات، لیبی و سوریه نیز صادر شده است. این سامانه دارای ۴۰ پرتابگر ۱۲۲ میلی متری است که برد آن در گونه ۲۵ در حدود ۲۵ و در گونه ۳۰ در حدود ۳۴ کیلومتر است.

آشنایی با 5 راکت انداز ناشناخته+عکس

زمان مورد نیاز برای هر ۴۰ راکت در این سامانه ۱۰ ثانیه است و زمان مورد نیاز برای مسلح کردن دوباره آن بین ۵ تا ۷ دقیقه است. این سامانه راکتهای شدید الانفجار، خوشه ای، دودزا و آتش زا را شلیک می کند.

این سامانه بر روی یک کامیون سنگین ساخت شرکت Iveco نصب می شود که از موتور دیزل استفاده می کند. FIROS می تواند با سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت مسافتی در حدود ۷۵۰ کیلومتر را طی کند.

Jobaria

اما آخرین سامانه ای که در این لیست معرفی می کنم توسط صنایع دفاعی ترکیه برای ارتش امارات متحده عربی ساخته شده است. این سامانه بزرگ توسط صنایع دفاعی Roketsan ترکیه ساخته شده و از ۲۴۰ پرتابگر ۱۲۲ میلی متری بهره می برد و در حال حاضر بزرگترین سامانه آتشبار راکتی در جهان به شمار می رود.

وجه تسمیه نامگذاری این غول آهنی نیز آن است که Jobaria نام دایناسوری عظیم الجثه است که در حدود ۱۶۱ تا ۱۶۴ میلیون سال قبل بر روی کره زمین زندگی می کرده است.

این سامانه به تنهایی می تواند جایگزین یک آتشبار کامل راکت انداز ۱۲۲ میلی متری که در حدود ۳۰ نفر خدمه نیاز دارد شود و این در حال است که این سامانه تنها به ۳ نفر خدمه نیاز دارد. برد راکتهای مورد استفاده در این سامانه در حدود ۱۱ کیلومتر است. البته در صورت نیاز این سیستم می تواند از راکتهای ۳۰۰ میلی متری با برد ۱۰۰ کیلومتر نیز استفاده کند. در آن حالت ۱۶ راکت قابل حمل است. در صورت شلیک تمام ۲۴۰ راکت ۱۲۲ میلی متری ناحیه ای به مساحت ۴ کیلومتر مربع تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

آشنایی با 5 راکت انداز ناشناخته+عکس

این سامانه بر روی یک کشنده ساخت شرکت Oshkosh نصب شده است و از سال ۲۰۱۳ میلادی به خدمت ارتش امارات وارد شده است. کل این سامانه به همراه کشنده آن ۱۱۸ تن وزن دارد و از یک موتور با قدرت ۷۰۰ اسب بخار نیرو می گیرد. این خودرو می تواند با سرعت بیشینه ۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کند. برد حرکتی این سامانه نیز در حدود ۴۵۰ کیلومتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا