چراغ توسعه منقارپی فریدونکنار خاموش است؛

منقارپی؛ روستایی با پیچ و خم‌های فراوان و محروم از امکانات اولیه

بصیر، روستای منقارپی در دهستان باریکرود جنوبی بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار واقع شده است.

این روستا با ۲۰۰ هکتار مترمربع مساحت، ۱۱۹ خانوار، جمعیتی بالغ بر ۴۲۲ نفر را در خود جای داده است.

این روستا که از شمال به روستای مهلبان، از شرق به روستای کلاگرسرا و از غرب به روستای بزرگ بیشه محله منتهی می‌شود همسایه جنوبی روستای بی‌نمد است.

بیش از ۸۰ درصد مردم این روستا باسواد هستند، به طوریکه ۵ نفر از جمعیت مردم منقارپی دارای مدرک فوق‌لیسانس، ۳۰نفر مدرک لیسانس و ۱۵ نفر نیز دارای مدرک فوق دیپلم هستند.

با وجود اینکه این روستا از یک خانه بهداشت بهره می‌برد تنها یک بهورز در آن مشغول به خدمت‌رسانی است و از امکانات اولیه همچون حمام عمومی، داروخانه، پزشک، دندانپزشک، ماما و دامپزشک محروم است.

کمبود امکانات بهداشتی پایان مشکلات مردم این روستا نیست، در حالی که اکثر جوانان منقارپی به اینترنت دسترسی دارند ولی از دفتر خدمات پستی و مخابرات محروم مانده‌اند.

مراسم‌های مذهبی این روستا در مسجد وحسینیه آن برگزار می‌شود و با تقدیم یک شهید به نام رحمان شکری توانست سهمی در دفاع از ارزشهای این سرزمین داشته باشد.

به گزارش بصیر، مردم این روستا از لحاظ تامین مواد‌غذایی با مشکل روبرو هستند چرا که فقط ۲ سوپرمارکت و یک نانوایی در این محل وجود دارد.

اگر به طرح هادی این روستا نیز نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم که این طرح نیز در منقارپی نیمه کاره رها شده است.

شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است اما هیچگونه شرکت تعاونی و مدیریت خدمات کشاورزی در این روستا وجود ندارد.

هر چند یک مکان ورزشی برای سرگرمی جوانان روستای منقارپی وجود دارد اما چند سالی است که به دلیل نداشتن مدرسه در روستا، دانش‌آموزان مجبورند تا برای ادامه تحصیل باید به روستاهای اطراف بروند.

اما مهمترین مساله‌ای که سال‌های متمادی است که مردم این روستا را رنجانده، راه روستایی است که به گفته یکی از افراد محلی به شکل نامناسبی در آمده است.

جاده‌ای که تا رسیدن به روستا حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد از چراغ‌های روشنایی بی‌بهره است و به دلیل مشکلاتی که در این مسیر به دلیل پیچ‌های تند وجود دارد به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

به گفته این فرد، عابرانی که می‌خواهند از این جاده عبور کنند با ترس روبه‌رو هستند و این امر خطر رانندگی را نیز افزایش داده است.

مشکل اساسی دیگری که در این روستا وجود دارد کم‌آبی و مشکلات فشار آّب است که وضعیت آن را بسیار نامطلوب کرد.

به هر حال این عوامل تنها بخشی از مشکلات عدیده این روستا در بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار است که نیاز به ورود جدی مسئولان در رفع آنها دارد، منقارپی یکی از روستاهای شهرستان فریدونکنار است که در تمامی صحنه‌های انقلاب و نظام حضوری پر شور داشته و این‌ها حداقل‌ترین حق این مردم است که از آن بی‌بهره‌اند.

گزارش: سیدمرتضی رضویان-بصیرنیوز

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    در نظر داشتم تا نکته را در مورد نام صحیح روستای منقارپی خدمتتان عرض کنم که متاسفانه سالیان زیادی است که در مکاتبات رسمی دولتی در شکل غلط «منقارپی» می آید. در صورتی که هنوز در بین مردمان این روستا، روستاهای اطراف و خود شهر فریدونکنار به صورت «مونگارپه» استعمال می شود. در این خصوص باید بگویم که واژه اخیر درست می باشد و نام «مونگارپه» از دو جزء «مونگار» + «په» تشکیل می شود. مونگار خود از دو بخش «مون» و پسوند «گار» تشکیل می شود که واژه «مون» در زبان مازندرانی قدیم یا همان تبری قدیم که ریشه در زبان پهلوی اشکانی دارد و از شاخه زبان های کناره دریای ورگانا در ایران می باشد، به معنای «ماه» می باشد و در شعرهای امیرپازواری نیز آمده است. مونگار به معنای «ماه، ماه نشان و مهتابی» می باشد و این نامی است که سازندگان و بنیانگذاران روستا به رودی که از آن محل می گذارد داده اند. همچنین کلمه «په» در آخر «مونگارپه» در زبان مازندرانی به معنای «کنار و پهلو» می باشد، و «مونگارپه» به معنای «ساخته شده در کنار رود مونگار» می باشد. این در حالی است که واژه «پی» که در کلمه نادرست منقارپی آمده است معناهای مختلفی به غیر «کنار و پهلو» دارد. معناهای «پی» در فرهنگ واژگان فارسی از این قرارند: «عصب و ریشه – عقب و دنبال – قدم و گام، پا – پایه – نوبت و مرتبه – نیروی مقاومت ، تاب و توان – رد و اثر و نشان – کشش – برای، به علت» که می بینیم هیچ یک معنای حقیقی کلمه په در زبان مازنی که معادل کلمه پهلو در زبان فارسی است. اساسا کلمه «مونگارپه» یک کلمه اصیل مازنی می باشد که تبدیل آن به واژه ای فارسی آن هم در بی سر و ته ترین شکل ممکنش برای استعمال در مکاتبات اداری و رسمی اشتباهی بزرگ می باشد که متاسفانه معمول گشته است. تاریخ این روستا به اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و دوران سلطنت مظفرالدین شاه قاجار بر می گردد، زمانی که فردی به نام گَد آقاجان کِلاگِر و برادرش محسن از طایفه کیلاگِر به همراه خانواده هایشان از منطقه کلاگرمحله جویبار به این ناحیه کوچ کرده اند و آقاجان کلاگر بانی روستای کنونی مونگارپه در کنار رود مونگار شده و این نام را بر آن نهاد و برادرش محسن بانی روستای کلاگرسرا در همجواری روستای مونگارپه شده است و هنوز هم باقی ماندگان ایشان در قالب طایفه کلاگر و خاندانهای آقاجانی و محسنی در این روستا و شهر فریدونکنار حضور دارند.
    از شما مسئولین عزیز قدردان خواهم بود که در این مورد الزامات و تصمیمات لازم را اندیشیده و مبذول دارید.

  2. برادر محترم اون اسم مسخره منقارپی را از مقالت بردار و بنویس مونگارپه .لطفا قبل از وارد کردن اطلاعات منطقه ای .قبلش مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا