مراسم تشییع جانباختگان فاجعه منا در دانشگاه تهران آغاز شد

بصیر، دومین پرواز سعودی از جده حامل پیکرهای مطهر ۱۱۴ تن از جان باختگان فاجعه منا امروز در فرودگاه بین المللی مهرآباد به زمین نشست.

مراسم تشییع پیکر ۷ تن از جانباختگان فاجعه منا که متعلق به تهران هستند تا ساعتی دیگر از مقابل دانشگاه تهران انجام می‌شود.

 در پی جانباختن جمعی حجاج در فاجعۀ مصیبت بار منا ، پس از اعلام رسمی هیات دولت مبنی بر اعلام زمان مراسم تشییع پیکر جانباختگان ملت داغدار و عزادار از ساعت ۹:۳۰ صبح از دانشگاه تهران، پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا را بر روی دستان خود، تشییع می‌کنند.

در مراسم تشییع، ابتدا سخنرانی کوتاهی از یکی از شخصیت های کشوری پیش بینی شده و سپس پیکرها به طرف چهارراه ولیعصر و چهار راه کالج تشییع می شود.

پیکر یکی از جان باختگان بر اساس درخواست پدرش که می خواهد در قطعه شهدای امامزاده پنج تن شرق تهران به خاک سپرده شود به آنجا منتقل می شود و شش پیکر مطهر دیگر بر اساس مجوز مقام معظم رهبری در قطعه شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده می شوند.

در استان‌های دیگر نیز چنین مراسمی برگزار خواهد شد.

همچنین عصر امروز مراسم گرامیداشت آن جانباختگان ، از سوی مقام معظم رهبری « مدظله العالی » از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در حسینیه امام خمینی (ره) و همزمان در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر خون و قیام ، قم و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود .

تاکنون پیکر ۲۱۸ نفر از جانباختگان وارد کشور شده است. براساس اعلام مسئولان، پیکر آن دست از جانباختگان منا که هنوز شناسایی نشده‌اند پس از تعیین هویت از طریق آزمایش دی‌ان‌ای برای انجام مراسم تشییع و خاکسپاری به زادگاه و محل سکونت‌شان انتقال می‌یابد.

ایران در فاجعه تلخ منا طبق اعلام سازمان حج و زیارت ٤٦٤ زائر خود را از دست داده که با انتقال ٢١٨ پیکر تا امروز، بیش از نیمی دیگر از زائران جان باخته همچنان در سردخانه مکه نگهداری می شوند که هویت برخی از آنها هنوز مشخص نشده است.

قرار شده فرایند تشخیص هویت زائرانی که از میان اجساد موجود در سردخانه های عربستان، ایرانی شناخته می شوند، در داخل کشور ادامه یابد.

آغاز مراسم تشییع پیکر جانباختگان منا

تشییع جنازه باشکوه عزیزان سفر کرده فاجعه منا در تهران دقایقی قبل در دانشگاه تهران با قرائت قرآن، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی آغاز شد.

اولین گروه از جانباختگان فاجعه منا در سپیده‌دم دهمین روز شهادت به وطن بازگشتند و در اوج عزت و احترام توسط عالی‌ترین مقامات لشکری و کشوری مورد استقبال قرار گرفتند و امروز نیز پیکرهای بی‌جان‌شان بر دوش مردم شهیدپرور و غم‌دار تشییع شد.

در این مراسم مقامات کشوری و لشکری از عالی‌ترین سطح تا کارکنان ادارات و دستگاه‌های قوای سه گانه و اصناف و طبقات مختلف جامعه، هم نوا با ندای غربت قربانیان این فاجعه تلخ برای تشییع بدن‌های بی‌جان عزیزانشان به دانشگاه تهران آمدند.

براساس اعلام مسئولان قرار است حجاج تهرانی فاجعه منا در قطعه ۵۰ (قطعه شهدای بهشت زهرا) به خاک سپرده شوند.

بهترین پیشنهاد برای پیگیری فاجعه منا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است
سیدرضا اکرمی گفت: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن حجاج مظلوم شده است برای دنیا روشن شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی صبح امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر حجاج جان‌باخته در فاجعه منا در جمع خبرنگاران با تسلیت این فاجعه به ملت ایران، اظهار کرد: حادثه منا یک فاجعه حتمی و قطعی است و باید علت این حادثه که منجر به کشته شدن هزاران حاجی خانه خدا شده است برای دنیا روشن شود.

وی افزود: بهترین پیشنهاد، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است و همه کشورهایی که در این حادثه شهید دادند باید نماینده‌ای از آنان در این کمیته حضور داشته باشد و تکلیف این شهدا و بازماندگان را روشن کنند تا مشخص شود این حادثه از سر قصور بوده یا تعمداً اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این بی‌تفاوتی‌ها و بی‌اعتنایی‌هایی که به خون حجاج بیت‌الله الحرام می‌شود قطعاً مقبول کسی نیست.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا