حیازدایی در شبکه‌های اجتماعی؛

چه روابطی در محیط مجازی غیر ضروری است؟

بصیر، این روزها حضور در شبكه‌های مجازی و ارتباط افراد با هم تا حدودی عادی شده است به طوری كه هركس با داشتن یك گوشی اندروید یا تبلت و نصب نرم‌افزارهایی مثل تلگرام، واتساپ، بی‌تالك و…. می‌تواند وارد گروه‌های متعددی بشود و با افراد زیادی از دور و نزدیك ارتباط پیدا كند یا این‌كه با ایجاد صفحات شخصی، مطالب و تصاویری كه دوست دارد را به اشتراك بگذارد و با  داشتن ادلیست‌هایی از افراد مختلف، دوستان مجازی داشته باشد فرقی هم نمی‌كند خانم باشید یا آقا چون دنیا دنیای مجازی، دنیایی است كه  دیوارهایش ریخته و هیچ مانعی برای ارتباط وجود ندارد.

به همین خاطر ارتباط بین دوجنس مخالف به اقتضای فضای جدید، خیلی‌ها راحت‌تر و ساده‌تر شده است كه طبیعتا  الزامات اخلاقی و ارتباطی خاص خود را می‌طلبد. آن‌چه در این نوع ارتباطات جدید بیش از قبل دیده می‌شود این است كه  دو جنس مخالف هرچند از نظر فیزیكی كنار هم نیستند و ارتباط حقیقی ندارند ولی در فضای مجازی با هم به گپ وگفت نشسته‌اند.
 شاید برای بسیاری از كاربران این نوع برخوردها ساده و بی‌اهمیت باشد و نباید حساسیت زیادی به خرج داد؛ درحالی‌كه ارتباط، ارتباط است وباید این را پذیرفت ارتباط مجازی هم مثل ارتباط حقیقی است با این تفاوت كه  دو كاربر همدیگر را نمی‌بینند، ولی با هم مرتبط هستند. چه بسا همین مسئله باعث می‌شود ارتباط بین مرد و زن نامحرم كم كم عادی جلوه كند و قبح گناهی كه وجود دارد ریخته بشود. اینجاست كه مخصوصاً مذهبی‌ها باید بیشتر به آن توجه كنند گاهی برخی اقشار فكر می‌كنند استفاده از كلمات و جملات  روكشدار مانند التماس دعا برادر، حلال كنید خواهر و… در تایید حرف طرف مقابل، یا لایك كردن مطالب جنس مخالف اشكالی وجود ندارد اما وقتی از بیرون گود نگاه می‌كنیم به راحتی متوجه می‌شویم  این نوع روابط مجازی غیر ضروری، جالب به نظر نمی رسد.
چند وقت پیش عده‌ای از فعالان فرهنگی در حركتی مبتكرانه برای گوشزد كردن چنین ارتباطات مجازی‌ای كه به تازگی باب شده است، كاریكاتورهایی با موضوع روابط بین نامحرم درفضای مجازی منتشر كردند؛ كاریكاتورهایی كه برای خیلی‌ها تلنگر بود تا متوجه اصل قضیه بشوند و البته برای بعضی‌ها نگاهی افراطی و بسته داشت. درهرحال چه بخواهیم و چه نخواهیم  در ارتباطات مجازی باید تقوا و مراقبت نفس بیشتری داشته باشیم؛ چراكه قطرات آب كم كم و آرام آرام می‌تواند  از سختی سنگ بگذرند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. ارتباطات با نامحرم نیز مانند قطره آب می‌ماند كه نباید گذاشت هرچند كم، روی زندگی روزمره ما بنشینند.
متأسفانه وقتی به لیست شخصی پسران و دختران مذهبی در فضای مجازی و برنامه های موجود در آن مثل اینستاگرام نگاه می‌اندازیم می‌بینیم كه پر است از دوستان نامحرم كه همدیگر را در موضوعات مختلف تایید می‌كنند  یا مطالبی برای هم می‌نویسند. (دوستانی كه تصاویر پروفایلشان بیانگر اعتقادات و نوع طرز فكر آنهاست)  البته قصد نداریم تا حضور و فعالیت جوانان مذهبی را در شبكه‌های اجتماعی منع كنیم، بلكه باید به یاد داشته باشیم كه این موضوع برای دختران و پسران مذهبی به مراتب حساسیت بیشتری دارد. چه آنكه دشمن از همین فضا كه یكی از ترفندهای جنگ نرم است برای  حیازادیی جوانان مسلمان و انقلابی استفاده می‌كند.
دكتر سهیل اسعد مسلمان آرژانتینی موضوع  قابل تاملی از فعالیت درشبكه‌های مجازی بیان داشته و می گوید:«این روزها رسانه‌ها بین نوجوانان و جوانان تاثیر زیادی دارند. ما یك سری گزارش از یهودیان داریم كه به صراحت گفته‌اند قدرت روزگار ما واتساپ است. خود من در اسپانیا در مترو بودم دیدم تمام افرادی كه در واگن بودند همه در واتساپ مشغولند و با هم چت می‌كنند.»
این قضیه نشان می‌دهد دشمن از شبكه‌های مجازی سوء‌استفاده می‌كند تا به غیر از تسلط بر افكار و كنترل افراد،‌ باعث حیازدایی و از بین بردن شرم بین دو جنس مخالف شود. از این طریق كم كم بعضی روابط برایشان عادی جلوه كند. جالب است بدانیم اغلب علما و بزرگان سفارش كرده‌اند اگر لزومی به حضور در این فضاها نیست بهتر است ارتباطات آن را قطع یا كم كنیم.
به همین خاطربا توجه به اینکه امروز اینترنت راه ارتباطی جدید بین افراد، به‌خصوص جوانان شده است، یکی از مهم‌ترین مسائلی که نباید از آن غافل شویم، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم و حیازدایی است كه نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. تقوا در فضای مجازی از جمله مسائلی است كه این روزها به آن نیاز بیش از پیش داریم.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا