در دولت اعتدال چه بر سر دانشگاه ها آمد؟

بصیر، پس از روی کار آمدن و تشکیل دولت اعتدال در مرداد ۹۲، دانشگاه به یکی از مولفه های مهم در سیاست های این دولت تبدیل شد. پس از مراسم تحلیف، پیشبینی بسیاری از ناظران درباره سهم گروه های ائتلافی با دولت از وزارت خانه ها به نحوی که روحانی وزارتخانه های اقتصادی را به نزدیکان خود در حزب اعتدال و توسعه وباقی وزارتخانه ها را به عملگرایان دو جناح خواهد سپرد.

این پیش بینی پس از مدت زمانی تحقق یافت و عملگرایان ۲ جناح راست و چپ که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به حاشیه رانده شده بودند، زیر پرچم “اعتدال” به صحنه آمدند. در میان وزارتخانه ها اما وزارت علوم سرنوشتی متفاوت یافت. کسانی که با تندروی های جناح دوم خرداد آشنایی داشتند می دانستندکه سعید حجاریان در دوران اصلاحات با طرح استراتژی «فشار از پایین، چانه زنی ازبالا» رویای «فتح سنگر به سنگر» نهادهای انقلاب را برای هم طیفان خود می ریخت.

این مولفه «فشار از پایین» خودش را در قالب جنبش های دانشجویی افراطی در ذیل دفتر تحکیم وحدت نشان داد به گونه ای که این تندروها در بحران ۱۸تیر، به آشوب و شورش در خیابان های تهران رسیدند که با حضور مردم غائله مزبورپایان یافت. پس از روی کار آمدن دولت اصولگرای احمدی نژاد تا حدود زیادی از این تندروی ها کاسته شد اما در دوران اعتدال مشخص بود شرایط در شرف تغییر است.

اصلاح طلبان که بار دیگر در صدد احیای اندک پیاده نظام خود پس از فتنه ۸۸  در دانشگاه ها بودند، یکی از سهم های خود در ازای حمایت از روحانی در رقابت های انتخاباتی را وزارت علوم می دیدند.

روحانی نیز با سپردن پست وزارت علوم به اصلاح طلبان تمایل داشته و دارد؛ دلیل آن هم نداشتن پایگاه مستقل دانشجویی برای خود است که وی از آن به مثابه نقطه آسیب پذیر خود در دانشگاه ها رنج می برد. به همین خاطر است که با اصرار و دفاع از وزرای نزدیک به اصلاح طلبان معرفی شده به مجلس اولا سعی درپرداخت سهم اصلاح طلبان از کابینه و سپس گردآوری نیروهای وفادار خود در دانشگاه هادارد.

اما در ۲ سال گذشته رویدادهایی در دانشگاه های آذربایجان شرقی رخ داد که بسیار قابل تامل و جالب به نظر رسید.

سر بر آوردن شکاف های قومیتی

یکی از محل ایرادات نمایندگان به فرجی دانا در استیضاح او درمرداد ماه سال ۹۳ «باز شدن شکاف های قومیتی و مذهبی» بود که به صورت مشخص با نشان دادن نشریه «گوزه نک» منتشر شده در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان توسط علیرضازاکانی(یکی از استیضاح کنندگان) مصداق پیدا کرد.

در اواخر اردیبهشت ماه ۹۳ جریانات قوم گرایی که به صورت متوالی در عرض ۳ روز ۳ نشریه “گوزه نک”، “اولدوز” و”فرهنگ” را منتشر کرده و مباحث فراوانی از جمله ترویج همجنس گرایی، انتشار تنفر قومیتی و الحاق گرایی را به صورت صریح و آزاد مطرح کردند. اما اوضاع بدین سان نماند و جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه در واکنش به این نشریات یک ویژه نامه با عنوان” منیم آذربایجان” منتشر کرد که در آن با حمله به شبهات مطرح شده در ۳ نشریه مذکور، با نقل از کتاب سعید نفیسی به بررسی زندگی بابک خرمدین پرداخت.

پس از توزیع این ویژه نامه برخی از قومگرایان افراطی با حمله به دفتر این تشکل دانشجویی، شیشه های آن را شکسته و با تحصن در ساختمان دانشکده به زعم خود خواستند قدرت نمایی کنند. این تجمع در نهایت با لغومجوز نشریات مذکور خاتمه یافت

 استیضاح فرجی دانا

تحصن می کنم پس هستم!

رواج و گسترش تفکرات قومیتی و تجزیه طلبانه در برخی دانشگاهها بی تردید عوارض و پیامدهای اجتناب ناپذیری در تحریک و اقدامات ساختارشکنانه ازسوی برخی دانشجویان خواهد داشت. یکی از این دست عوارض، ترویج و گسترش این جریانات در ۲ قالب “پان ترکی و پان کردی” در واکنش به حمله داعش به ۲ شهر ترکمن نشین تلعفر در عراق و شهر کردنشین کوبانی بود که در در برگزاری ۲ تجمع می تواند دید.

در خرداد ماه ۹۳ حمله داعش با پشتیبانیترکیه به شهر ترکمن نشین “تلعفر” با واکنش کمتر از ۵۰ نفر از دانشجویانآذری دانشگاه تبریز به صورت تحصن سکوت و صدالبته غیرقانونی مواجه شد. در مهرماههمان سال و با شدت گرفتن حملات داعش به کوبانی، برخی از دانشجویان این دانشگاه باردیگر با قدم گذاشتن در جای پای هم طیفان قوم گرای آذری خود تحصنی بدون مجوز و غیرقانونی برگزار کردند.

تمنای ۲ساله رفع حصر و ممنوع التصویری!

گویا در دوران “روحانی مچکریم”ترویج و نشر تصاویر سران فتنه و ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات آنچنان برای عده ای از دانشجویان مهم جلوه کرده است که در بسیاری از مراسمات این طیف سیاسی می توان رد پای این مسئله را مشاهده کرد.

نمایش تصویر افراد مذکور در کلیپ ها وتصاویر، آنچنان به رسمی دیرینه برای این دسته از افراطیون اصلاح طلب تبدیل شد که باعث گرم شدن  فضای سرد سیاسی در دانشگاه های استان شد.

از جمله نمی توان از حاشیه های برگزاری روز دانشجوی سال پیش بگذریم که با حواشی جالبی همراه شد. از بین سخنرانان متعدد می توان به سخنان ساختارشکنانه شکور اکبرنژاد نماینده سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که وی در آن با اشاره به اینکه «اگر از کسانی اشتباهی رخ داده و این اشتباه به کشورخساراتی وارد کرده است، باید به آنها فرصت جبران دهیم» مدعی شد «مسئولین تصمیم گیرنده بهتر است خود را جای موسوی و کروبی بگذارند تا بتوانند تصمیم درست بگیرند.»

 اما از دیگر حواشی دانشگاه های استان در سالی که گذشت می توان به پخش کلیپ سخنرانی یکی از سران فتنه در دانشگاه آزاد تبریز اشاره کرد که تمنای وافر رفع ممنوع التصویری و رفع حصر را در سخنان اخیر علی مطهری در دانشگاه صنعتی سهند نیز می توان دید.

باید منتظر بمانیم و ببینیم دانشگاه های استان در سال های آتی چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا