زندان و حبس ابد؛ پاداش دیکتاتور ترکیه به دو روزنامه نگار حقیقت جو/روزنامه جمهوریت اسرار ترکیه را افشا می کند

بصیر، این روزها افشای رابطه بلال اردوغان با داعش بر سر خرید نفت و قاچاق آن به اروپا، نه تنها به بحث روز رسانه‌های ایران و خاورمیانه تبدیل شده است بلکه رسانه‌های دیگر مناطق دنیا نیز بر وجود رابطه نفتی دولت آنکارا با داعش تاکید دارند. در اخرین خبر از این دست، سرگئی ایوانف رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه در دوازدهم آذر ماه طی مصاحبه با شبکه راشاتودی اعلام کرد: «هیچ تردیدی وجود ندارد که ترکیه خریدار نفت گروه تروریستی داعش و فروشنده آن به مشتریانی در سراسر جهان است»

علی القاعده با توجه به تازگی افشای این مسئله، انتشار اخبار و اظهار نظر شخصیت ‌های مهم طی روزهای آتی فزونی خواهد یافت و وجوه پنهان مانده ارتباط نفتی اردوغان و داعش بر همگان آشکار می‌شود.

نکته حائز اهمیت در ارتباط داعش و ترکیه اینست که چنین ارتباطی صرفا به دلالی خانواده اردوغان برای فروش نفت داعش منتهی نمی‌شود بلکه این ارتباط ابعاد گسترده و پیچیده‌ای دارد که مهمترین آن افشای ارسال سلاح به تروریست‌های داعش توسط ارتش ترکیه است. در این یادداشت با استفاده از مستندات رسانه‌های ترکیه، به چگونگی افشای این رسوایی و سرنوشت دو روزنامه نگار افشا کننده پرداخته می‌شود.

روزنامه جمهوریت، آغازگر افشاگری علیه اقدامات جنایتکارانه اردوغان

روزنامه جمهوریت، یکی از معدود روزنامه‌هایی است که از بدو بروز جنگ داخلی در سوریه، مخالف دخالت اردوغان در امور داخلی سوریه بود و با انتشار گزارش‌ها و یادداشت های فراوان سعی در ترسیم عواقب دردناک همراهی اردوغان با تروریست‌های چند ملیتی داعشی داشت. این روزنامه با توجه به خط مشی که داشته و دارد از مخالفان سرسخت اردوغان به شمار می‌رود.

جمهوریت در راستای اقدامات افشاگرانه خود، در تاریخ ۸ خرداد گزارش، فیلم و تصاویری از انتقال سلاح برای گروه های تروریستی در سوریه از طریق مرز ترکیه را تارنمای  خود منتشر کرد.

این روزنامه تصاویری را از محموله کامیونهای سازمان اطلاعات ترکیه را منتشر کرد که نشان می داد در زیر جعبه های دارو و مواد غذایی سلاح های سنگین و انواع مهمات جا سازی شده است.

انتشار این خبر در وب سایت روزنامه جمهوریت، بلافاصله واکنش سریع مقام های آنکارا را به دنبال داشت و دادستان استانبول با متهم کردن این روزنامه به همکاری با تروریسم، خواهان پیگرد قانونی شد. در سوی دیگر ماجرا نیز شورای مطبوعات ترکیه و انجمن روزنامه نگاران معاصر ترکیه، ساکت ننشستند و با محکوم کردن این اقدام دادستان استانبول، از آن به عنوان بهره گیری از ابزار ارعاب و تهدید برای جلوگیری از فعالیتهای خبرنگاری و روزنامه نگاری یاد کردند.

حتی نویسندگان و دست اندرکاران روزنامه جمهوریت در پی تهدید مسوول این روزنامه ازسوی رجب طیب اردوغان با انتشار نامه سرگشاده ای اعلام کردند که همه آنان در افشای ارسال سلاح به تروریستها از ترکیه دست داشته اند.

در ویدیو و تصاویری که در تارنمای روزنامه یاد شده منتشر شد، کامیون های حامل موشک و انواع گلوله دیده می شود که برای تروریستها در سوریه ارسال شده است .

این ویدئو، نیروهای ژاندارمری ترکیه را نشان می‌دهد که در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۴ طی دو حادثه جداگانه در شهرهای آدانا و حاتای در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه، کامیون هایی که حامل سلاح و مهمات بود را متوقف کردند که بعدها مشخص شد این کامیون ها متعلق به دستگاه اطلاعات ترکیه بوده اند.

پلیس ترکیه پس از گذشت چند روز پس از انتشار این رسوایی چهار دادستان و یک قاضی و شماری افسر ارتش این کشور را به جرم صدور دستور بازرسی این کامیون ها، از کار برکنار و بازداشت کرد و علیه سردبیر روزنامه (جان دوندار) و خبرنگار آن (اردم گل) اعلام جرم نمود.

اظهارات متناقض و فرافکنانه دولتمردان اردوغان

افشای ارتباط کثیف دیکتاتور ترکیه با تروریست‌های داعشی همانند یک بمب قوی، توجه همگان را به خود جلب کرد و در این میان ناهماهنگی و اظهارات متناقض دولتمردان ترکیه بیش از حد جلب توجه می‌کرد. برای نمونه اردوغان (رییس جمهوری ترکیه) در اولین اظهار نظر خود در خصوص این رسوایی گفت: « اقدام  این روزنامه جاسوسی جاسوسی است و سردبیر آن روزنامه بهای سنگینی را برای این اقدام خواهد پرداخت»

نکته جالب توجه اینکه ‘داوود احمد اوغلو’ نخست وزیر ترکیه نیز بدون اشاره به محموله کامیون ها اعلام کرد که ترکیه به ترکمن ها در سوریه کمک کرده است. وی با وقاحت تمام در یک گفت و گوی تلویزیونی حاضر شد و گفت: «به هیچکس مربوط نیست که درون کامیون ها چه بوده است. برخوردهای شدیدی درسوریه بود و ما به ترکمن ها کمک کردیم»

وکلای اردوغان نیزمدعی شدند که این کامیونها حامل دارو و کمکهای انسان دوستانه به مردم سوریه بوده اند و آنچه روزنامه جمهوریت تصویر آن را به چاپ رسانده گویای واقعیت نیست و تصاویر را دست اندرکاران جماعت گولن (از مخالفان اردوغان) در اختیار روزنامه جمهوریت گذاشته اند. آنها تاکید کرده اند که محموله کامیونها دارو و کمک های انسانی بوده است.

این درحالی است که چند روز بعد، اردوغان بر خلاف اظهارات قبلی خود به صراحت، گفت : «گیرم که در محموله کمکی ترکیه به مردم سوریه چیز دیگری بود اما ترکیه همچنان به حمایت های خود از ترکمن های سوری ادامه خواهد داد»

اردوغان، چند روز پس از اظهارات متناقض خود، در تاریخ ۱۳ خرداد با تقدیم شکایت نامه ای علیه ‘جان دوندار’ روزنامه نگار منتقد ترکیه و مدیر مسوول روزنامه جمهوریت مجازات حبس ابد را با اعمال شاقه برای وی خواستار شد.

در واکنش به اظهارات اردوغان، دوندار در یک اظهار نظر در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: ما روزنامه نگارهستیم و نه کارمند دولت. وظیفه ما مخفی نگاه داشتن اسرار کثیف دولت نیست بلکه به نیابت ازمردم وظیفه داریم مسئولان (این کارها) را معرفی کنیم.

اعتراضات فعالان سیاسی، رسانه ای و حقوقی ترکیه نسبت به اعمال فشار علیه روزنامه نگاران روزنامه جمهوریت

در پی تهدید مسوولان روزنامه جمهوریت توسط مقامات آنکارا، موج اعتراض به منش دیکتاتور مابانه اردوغان شکل گرفت که دامنه آن به فعالان سیاسی، رسانه‌ای و حقوقی رسید.

فیضی اوغلو رییس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران از اقدام روزنامه جمهوریت این کشور برای انتشار تصاویر ارسال سلاح از ترکیه به گروه های تروریستی در سوریه، حمایت کرد. وی با اعلام حمایت از روزنامه جمهوریت و ‘جان دوندار’ مدیر مسوول این روزنامه گفت: وظیفه مطبوعات افشای این قبیل جرایم و اطلاع رسانی به مردم است.

وی اضافه کرد: اقدام روزنامه جمهوریت در انتشار خبر و تصاویر ارسال سلاح توسط کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به سوریه را نمی توان در چارچوب قوانین جزایی ترکیه ارزیابی کرد.

معصوم ترکر رهبر حزب دمکرات چپ ترکیه نیز ضمن حمایت از روزنامه جمهوریت گفت: ارسال سلاح از ترکیه به سوریه جرمی علیه بشریت است. ترکر در گفت و گو با خبرنگاران به انتشار گزارش، عکس و فیلم ارسال سلاح از ترکیه به سوریه از سوی روزنامه جمهوریت اشاره کرد و گفت: دولت آنکارا ادعا دارد که محموله سلاح برای ترکمن های سوریه بود ولی ترکمن های چنین محموله ای را دریافت نکرده اند. وی افزود: امیدوارم که ترکیه در آینده از سوی جامعه بین المللی متهم نشود و بدلیل این اتهام نیز نخست وزیر و وزیر خارجه وقت یعنی طیب اردوغان و داوداوغلو به اتهام ارتکاب جرم علیه بشریت در دادگاه تحت محاکمه قرار نگیرند چرا که ارسال سلاح به سوریه جرمی علیه بشریت بوده و عاملین این جرم در نزد دادگاه های بین المللی می توانند محاکمه شوند.

با داغ شدن خبر این رسوایی و بازتاب فراوان آن، دامنه محکومیت اقدامات تروریستی اردوغان به فراتر از رفت و موضعگیری رییس اتحادیه روزنامه نگاران جهان را به دنبال داشت. توماس برونگارد رییس اتحادیه روزنامه نگاران جهان در واکنش به تهدیدات اردوغان از ترکیه به عنوان یک زندان بزرگ برای روزنامه نگاران یاد کرد و با صدور اطلاعیه ای از فشارهای موجود علیه رسانه های بیطرف در ترکیه بشدت انتقاد کرد و از مسوولین ترکیه خواستار احترام به حقوق روزنامه نگاران شد.

دستگیری و زندانی شدن، پاداش کاشفان حقیقت

پس از گذشت چندین ماه و اعتراضات فراوان روزنامه نگاران به اعمال فشار علیه آزادی بیان، ‘جان دوندار’ و’اردم گل’ دو روزنامه نگار سرشناس ترکیه روزنامه جمهوریت در تاریخ ۵ آذر دستگیر شده و روانه زندان شدند.

همسر «جان دوندار» حکم بازداشت شوهرش را به عنوان مدال افتخاری بر گردن جان دوندار ارزیابی کرد .

بازداشت این دو خبرنگار در حالی صورت گرفت که روسیه ، ترکیه را بعد از حادثه هوایی روز سه شنبه گذشته که در جریان آن آنکارا یک هواپیمای نظامی روسیه را نزدیک مرز سوریه سرنگون کرد به ارتباط با تکفیری ها و همکاری با گروه تروریستی داعش متهم کرده است.

زمان انتشار این تصاویر جان دوندار رئیس هیات تحریریه و اردم گل نماینده جمهوریت در آنکارا مورد هدف محافل دولتی در آنکارا بودند.

شایان ذکر است این روزنامه در ۱۵ مرداد سال گذشته از ملاقات محرمانه اردوغان با یاسین القاضی تروریست سعودی خبر داده بود.

جان دوندار در روزنامه جمهوریت ترکیه نوشت: اردوغان روابط خاصی با یاسین قاضی دارد. دوندار فاش کرد: منابع  امنیتی ترکیه مدارک و سندهایی ارائه داده اند که طی آن اردوغان چندین بار ورود یاسن القاضی سعودی را به ترکیه تسهیل کرده و بیش از دوازده بار مخفیانه با وی دیدار داشته است .

روزنامه جمهوریت ترکیه همچنین فاش کرد: گزارشهای صوتی و ویدیویی نشان می دهد توافقها و طرحهای زیادی بین دو طرف به امضا رسیده است . همچنین یاسین القاضی با هاکان فیدان رئیس سرویسهای اطلاعاتی ترکیه و شهردار استانبول و فرزند اردوغان نیز دیدار داشته است.

این در حالی است که پلیس ترکیه و پلیس بین الملل وی را تحت پیگرد قانونی قرار داده اند.

گفتنی است جمهوریت، روزنامه ای بود که در تاریخ ۲۰ مرداد، مقاله محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) را با عنوان «با ارتش اشغالگر دمکراسی نمی آید»، در صفحه نخست خود منتشر کرد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا