مقاومت؛ ایستاده در غبار بحران سوریه؛

چرا عملیات تروریست‌ها در خان طومان سوریه خبرساز شد؟

بصیر، آتش بس در سوریه از اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۴ برقرار شد و ارتش سوریه و گروه های مخالف مسلح با واسطه سازمان ملل و کشورهای خارجی، در بخش هایی از سوریه بر آتش بس موقت توافق کردند. در این بین نبرد علیه گروه های تروریستی داعش و النصره در مناطق تحت سیطره مشمول این آتش بس نبود. اما ائتلاف گروه های تروریستی و مخالف مسلح و همچنین اختلاف کشورها در شناسایی گروه های ترویستی، کار پیشرفت آتش بس را برای روزهای بعد سخت کرد.

وجود گروه های متعدد مسلح در قالب های مختلف، تفکیک میان آنها و گروه های مشمول آتش بس را دشوار ساخته است. با این حال برخی از این گروه ها در لوای حمایت کشورهای خارجی به خوبی شناخته می شوند. گروهی مانند احرارالشام به طور ویژه تحت زعامت عربستان سعودی قرار دارد و در کنفرانس ها و نشست های میان گروه های مخالف در ریاض، نمایندگان این گروه نیز حضور دارند. به همین خاطر است که پس از اعلام آتش بس علاوه بر درگیری میان ارتش سوریه و مقاومت با داعش و جبهه النصره، در نقاط دیگر نیز تنش وجود داشت.

اما یکی از نکته هایی اساسی که درباره آتش بس وجود داشت، نقش  محور غربی – عربی در تجدید قوای نیروهای خود بود. پیش از آنکه توافقی بر سر آتش بس صورت بگیرد، ارتش سوریه  و نیروی های متحد با آن، در سلسله عملیاتی به کمک پشتیبانی هوایی روسیه، موفق شده بودند تا بخش های تحت اشغال گروه های مخالف مسلح و گروه های تروریستی را آزاد کنند و موج امید بخش گسترده ای میان نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در غلبه بر تروریسم شکل گرفت. بسیاری از مناطق و نقاط استراتژیک آزاد شد، تعدادی از فرودگاه های نظامی باز پس گرفته شد، محورهای مواصلاتی خط تامین و تجهیز گروه های تروریستی در مناطق شمال سوریه به ویژه شمال حلب و نزدیک مرز ترکیه پاکسازی گردید و به طور کلی ائتلاف سوریه، ایران، روسیه و گروه های مقاومت مانند حزب الله، پس از سال ها رکود و فرشایسی شدن نبردها، تحولات عمده ای را به نفع خود ایجاد کنند.

شکست های پی در پی مخالفان مسلح و تروریست ها، زمینه را برای تحقق آتش بس مهیا کرد. اما در روزهای نخست، گسیل نیروهای تروریست از سوی ترکیه به خاک سوریه رقم خورد تا به جبران شکست های خود بپردازند. در یکی از گزارش های مربوط به وضعیت میدانی سوریه، ترکیه زمینه عبور بیش از ۶ هزار نفر تروریست را به سوی شمال حلب مهیا کرد. عربستان نیز از گروه های تروریستی احرار الشام و جیش الاسلام به طور پیوسته حمایت می کند و در زمانیکه همه طرف های سعی می کردند به آتش بس پایبند باشند، این گروه ها به وسیله تجهیزات متنوع نظامی از سوی سعودی ها حمایت شدند و به تجدید قوا و باز طراحی عملیات ها پرداختند. از سوی دیگر، جیش الفتح نیز که از ائتلاف گروه های تروریستی در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ تشکیل شده بود، از حمایت بسیار بالای عربستان، قطر و ترکیه برخوردار بود. انتظار این کشورها آن بود که این گروه ها بتوانند موازنه قوا را بار دیگر به نفع خود در سوریه بازگردانند و ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را از مواضع استراتژیک عقب برانند.

در همین زمینه در چند روز گذشته درگیری های شدیدی در حلب گزارش شده که در یکی از عملیاتی که جبهه النصره در بمب گذاری بخش های از حلب با استفاده از حفر تونل و کار گذاشتن مواد منفجره انجام داده بود، دهها غیرنظامی کشته شدند و بیمارستانی نیز ویران گردید. اما نقطه اوج عملیات های چند وقت اخیر، مربوط به عملیات روزهای پنج شنبه و جمعه یعنی ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه می شود که بر اثر آن گروه های ائتلاف تروریستی متشکل از اتاق عملیات جیش الفتح موفق شدند شهرک استراتژک خان طومان را مورد حمله قرار دهند و نیروهای مقاومت را وادار به عقب نشینی کنند. در این عملیات تجهیزات به کار گرفته شده توسط تروریست ها و فیلم هایی که توسط هواپیمای بدون سرنشین از موقعیت عملیاتی منتشر گردیده، نشان از حمایت گسترده و بدون هیچ ملاحضاتی از سوی کشورهای حامی از جمله عربستان، قطر و ترکیه دارد. تصاویر توسط هواپیمای بدون سرنشین به صورت با کیفیت بالا ضبط شده اند.

اما نکته اساسی در این بین، تصاویری است که از تلفات و اسرای نیروهای مقاومت و ارتش سوریه منتشر شده است. خان طومان، منطقه ای در جنوب حلب است و اهمیت آن به خاطر قرار گرفتن در مسیر بزرگراه حلب به دمشق و تسلط آن بر نواحی پیرامونی است. درگیری های در این منطقه از دو ماه پیش تا کنون بالا گرفته بود و در یکی از عملیات ها، جبهه النصره سعی داشت بر آن تسلط یابد که با مقاومت مثال زدنی ائتلاف ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با بیش از ۴۰۰ نفر تلفات وادار به عقب نشینی شد. در این عملیات تعدادی از نیروهای تکاوری و مستشاری ارتش ایران نیز به درجه والای شهادت نائل شدند که اخبار آن در سطح گسترده ای پخش شد. اما نبردها در این منطقه با این عملیات نیز پایان نیافت و اتاق عملیات جیش الفتح در اول می نبرد تازه ای را شروع کردند. جیش الفتح متشکل از تروریست های وابسته به القاعده مانند جبهه النصره و احرار الشام است و گروه های کوچکتری از سلفی هاست که بیشتر در استان ادلب متمرکز هستند. در این عملیات که تا بامداد روز شنبه نیز ادامه داشت، گروه های تروریستی با دادن تلفات بسیار، خان طومان را اشغال کردند.

در عملیات اتاق فرماندهی جیش الفتح، نیروهای حزب اسلامی ترکستانی نیز حضور چشمکیری داشتند. تروریست های وابسته به گروه های ترکمان ها در سوریه مورد حمایت ترکیه قرار دارند و در سقوط جنگنده روسیه در شمال لاذقیه و نزدیک مرز ترکیه، این نیروها، خلبان روسی را اسیر و به قتل می رسانند. نیروهای تروریست در عملیات خان طومان نیز همچون سایر نبردهایی که پیروزی می رسند، عملیات روانی و بزرگ نمایی آن را در دستور کار قرار دادند و به کار گیری هواپیماهای بدون سرنشین جهت فیلمبردرای از موقعیت عملیات نشانگر برنامه آنها برای بهره برداری تبلیغاتی در صورت پیروزی بود.

تصاویر و فیلم هایی که از عملیات منتشر شده با اغراقی بیش از حد در شبکه های اجتماعی در حال رد و بدل است و حتی این تصاویر به شبکه های اجتماعی فارسی زبان نیز رسوخ کرده و مورد سواستفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی در محکومیت حضور مستشاران و نیروهای ایرانی در سوریه قرار گرفته است. در تصاویری که از سوی ترویست ها منتشر شده دو تن از نیروهای مقاومت که با لهجه عربی صحبت می کنند در اسارت قرار گرفته شده و با تحقیر و ضرب و شتم ترویست ها مواجه می شوند. در تصاویر دیگری نیز از اسراء، یک نیروی افغانستانی از تیپ فاطمیون مشاهده می شوند. در هیچ یک از اخبار و گزارش های رسمی، خبری از اسارت نیروهای ایرانی نیست، تنها در یک بیانیه توسط سپاه مازندران شهادت تعدادی از دلاورمردان مدافعان حرم در عملیان خان طومان تایید شده است.

همچون همیشه انتشار تصاویر شهادت دلاورمردان و شیرمردانی جبهه مقاومت و به ویژه ایرانیان شجاع جبهه های نبرد حق علیه باطل، با کینه وزی ها و کوته فکری برخی از مدعیان روشنفکر و شایعه پراکنان فضای مجازی همراه شده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که نیروهایی که از سوی ایران به سوریه اعزام می شوند، جان بر کفانی هستند که مشتاقانه و بدون کوچکترین اجباری در صحنه نبرد علیه ترویست های تکفیری حضور پیدا کرده اند و معروف به بزرگ مردان مدافع حرم گشته اند. اینان چنین توفیقی را با هیچ موقعیت دنیوی و جاه و جلالی تعویض نمی کنند و همواره در دل و بر زبان آرزوی شهادت می کنند. از سوی دیگر در سوریه جنگ است و کسانی که در این کشور حضور می یابند به خوبی آگاه اند که هر لحظه امکان شهادت، اسارات و جراحت وجود دارد و خود را برای تمامی موقعیت ها آماده کرده اند.

ضرورت حضور ایران در جبهه نبرد سوریه نیز بارها و بارها مورد تحلیل قرار گرفته و بسیاری بر این امر واقفند اگر تلاش و مجاهدت ایران در نبرد با تروریسم نبود، نه تنها مرزهای ایران که بسیاری از شهرهای کشور نیز مورد طمع و حمله تروریست های تکفیری و سلفی مورد حمایت عربستان قرار می گرفتند. کافی است اظهارات مقامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در دو سال اخیر مرور شود تا با توجه به حجم دستگیری ها و نابودی ترویست هایی که به داخل نفوذ کرده بودند، خطر آنها بیشتر از گذشته احساس شود. سربازان گمنام امام زمان (ع) به اذعان وزیر اطلاعات دهها تروریست تکفیری و حتی داعشی را در نواحی مرزی ایران دستگیر  و مقادیر بسیاری مواد منفجره از آنها ضبط کرده اند. واضح است تنها یکی از دلایل ملموس نبرد و حضور نظامی و مستشاری در عراق و سوریه، امنیت و ثبات فوق العاده ایران در منطقه پرآشوب غرب آسیاست. حال دفاع از اماکن مقدس در سوریه و عراق نیز خود به انگیزه ای فوق العاده و آسمانی تبدیل شده تا عاشقانی از سرتاسر جهان به نام مدافع حرم، به جنگ یزیدیان بین المللی زمان بروند.

با توجه به اینکه نبرد خان طومان با اغراق و دروغ سازی های نیروهای تروریست تکفیری و حامیان مالی و نظامی آنها در به تصویر کشیدن تلفات و نیروهای اسیر مقاومت همراه گشته، نشاندهنده اوج شکست آنهاست. گروه های تروریستی در چندماه اخیر و پیش از آتش بس با پیشروی و پاکسازی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، شکست های سنگینی را متحمل شده بودند و حتی به نظر می رسید نابودی آنها نزدیک است. تلاش برای تجدید روحیه و بازگرداندن روحیه نیروهای تروریست امری بود که می بایست در حاشیه عملیاتی چون خان طومان صورت می گرفت. بزرگنمایی از عملیاتی که می تواند با حملات پاتکی به سرعت جبران شود، گویای شکننده بودن موقعیت دشمن است. دشمنی که برای اغراق های خود حتی دست به انتشار تصاویر آرشیوی نموده و تعداد شهدا و اسرای مقاومت را بیش از اندازه تبلیغ می کند. برای نمونه یکی از تصاویری که اسراء نیروهای مقاومت را نشان می دهد، تعداد زیادی اسیر در یک سالن به نمایش درآمده اند که با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت می توان به خبر دروغ تروریست های تکفیری پی برد. در تصویر زیر که به عنوان تعداد زیاد اسیر از مقاومت و ارتش سوریه در عملیات خان طومان توسط ترویست ها منتشر شده، مربوط به ۱۹ فوریه ۲۰۱۵ است که نیروهای گروه تروریستی الشامیه، ۴۵ نفر از نیروهای ارتش سوریه و مقاومت را در منطقه رتیان حلب اسیر کردند.

عکسی که تروریست های جیش الفتح به عنوان اسرای عملیات خان طومان منشتر کرده اند.

عکس مربوط به فوریه ۲۰۱۵ می باشد.

همان عکس از زاویه دیگر.

آنچه در عملیات خان طومان بسیار حائز اهمیت است، تلاش کشورهای خارجی از جمله عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا در نقض آتش بس توسط گروه های تروریستی تکفیری است. برخی از گروه های حاضر در جیش الفتح توسط عربستان و ترکیه در پروسه صلح سوریه با فشار گنجانده شده اند. احرار الشام تحت حمایت مستقیم عربستان سعودی قرار دارد اینکه بخش هایی از این گروه ها در اتاق عملیات جیش الفتح حضور دارند بیانگر بی میلی سعودی ها در ادامه آتش بس است و به هر روشی دست می زنند تا آن را نقض کنند. همچنین آنها از فرصت آتش بس برای تجهیز گروه های ترویستی تکفیری استفاده کرده اند و با گسیل نیروها از ترکیه و اردن سعی در جبران شکست های پی در پی خود دارند. به نظر می رسد همانطور که قبلا نیز توسط برخی از ناظران هشدار داده شده بود، آتش بس به عنوان فرصتی است که برای تجدید قوای گروه های تروریست در نظر گرفته شده و هیچ پایبندی و امیدی به ادامه آن وجود ندارد.

با بررسی تمامی جوانب عملیات خان طومان مشخص می شود نقض آتش بس در اطراف حلب و شهرهای مهم دیگر همچنان ادامه خواهد داشت و هماهنگی میان گروه های تروریستی نیز در فرصت زمانی آتش بس مهیا شده است. با این وجود، همانگونه که پیشتر نیز ثابت گردیده، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در نبرد با این گروه ها همچنان مستحکم و هماهنگ عمل می کنند و به طور طبیعی در سلسله پیروزی های این جبهه در ماه های اخیر، وقوع عقب نشینی و شکست نیز وجود دارد و این رویدادها از ارزش نبرد و مجاهدت آنها نمی کاهد. بزرگنمایی از پیروزی های کوچک توسط گروه های تروریستی خاص آنهاست. این گروه ها در عملیات خان طومان نیز که سعی در اغراق دارند، بسیاری از نیروها و حتی فرماندهان خود را از دست داده اند و سعی می کنند به خیال خود با انتشار تصاویر سه اسیر از جبهه مقاومت، باعث تضعیف روحیه آنها شوند، حال آنکه انگیزه آنها برای نبرد با تکفیری ها، آسمانیست و خللی در آن ایجاد نمی شود.

تعدادی از نیروهای تروریست تکفیری که در عملیات خان طومان به هلاکت رسیدند و تصاویر آنها توسط گروه های تروریستی منتشر شده است.

یکی از فرماندهان به هلاکت رسیده ترویست های جیش الفتح وابسته به جبهه النصره در خان طومان.

عبدالله المحیسنی که به عنوان قاضی القضات تروریست های تکفیری شناخته می شود در زمان عملیات خان طومان در میان ترویست ها حضور داشت. وی یکی از شناخته شده ترین مفتی های عربستان سعودی می باشد که از سال ۲۰۱۳ در این کشور حضور داشته و کمک های مالی بسیاری را برای گروه های ترویستی از داخل خاک عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم آورده است. المحسینی پیشتر سعی داشت تا میان گروه تروریستی داعش و جبهه النصره بار دیگر اتحاد برقرار کند. وی در حال حاضر در جیش الفتح نقش اساسی دارد و هماهنگ کننده اصلی میان گروه های تروریستی در سوریه می باشد.

نکته آخر آنکه تبلیغات گسترده دشمن برای تزلزل در جبهه مقاومت به شدت در حال پیگیری است و اخبار جعلی و ساختگی در کنار بزرگنمایی از برخی عملیات ها نقش اساسی را در این پازل باز می کنند. چندی پیش بود که بنگاه خبرپراکنی انگلیس و شاخه فارسی زبان آن یعنی بی بی سی فارسی، مستندی را تحت عنوان «مدافعان اسد»، پخش و منتشر کرد که در آن روایتی وارونه از حضور نیروهای مدافع افغانستانی در سوریه عرضه کرده بود. روایتی که نیروهای افغانستانی به زور ایران و برای گرفتن امتیازاتی پا در دل بحران سوریه گذاشته اند و حتی حاضر شده اند جان خود را برای گرفتن این امتیازات نیز بدهند! مستندات این فیلم نیز، پناهجویانی افغانستانی در کشورهایی اروپایی بودند که از جبهه نبرد سوریه گریخته بودند. مستندات و خبرسازی های دروغین در حالی صورت می گیرد که نیروهای مقاومت در جبهه حق علیه باطل، پیروزی های گسترده ای کسب کرده اند و با چنین اقداماتی سعی می شود تا ارزش پیروزی ها کاسته شود. حال در عملیات خان طومان نیز دقیقا چنین هدفی در دستور کار است که نباید فریب حرکات تبلیغاتی جبهه دشمن را خورد و در مقاومت خللی ایجاد کرد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا