عفاف و حجاب؛ هویت اسلامی و خودباوری فرهنگی/

در معرفی الگوی مناسب کوتاهی شده است/ کم رنگ شدن حجاب با تجددخواهی و مدرنیته‌پسندی در جامعه

بصیر، بحث حجاب یکی در این سال‌های گذشته در کشور بسیار با اهمیت و مهم شده است چرا که وجود برخی ولنگاری‌ها با بی‌خیالی مسئولان پیوند خورده است.

حجابی که امروز در کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی به عنوان پرچم هویتی است و حوادثی چون قیام گوهرشاد را دل خود دارد، موضوعی که حتی دشمنان نیز نسبت به آن بارها اعلام موضع کردند و برای مقابله با این هویت اسلامی در ایران طرح و برنامه دارند.

اما در این میان باید به این مقوله نگاه کرد که حجاب و عفاف آیا به عنوان یک هویت در جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌شود یا تنها یک سنتی که از گذشتگان تا به امروز رسیده و بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌ها ناشی از گذشته‌گرایی است.

ابوالقاسم فرجی عضو شورای فرهنگ عمومی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: حجاب یا پوشش اسلامی در آیات و روایات حد و مرز آن مشخص شده است.

وی تصریح کرد: دشمن در تفکرات خود موفق عمل شده است و سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که مسئولان کشور در این زمینه چه کردند.

عضو شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر اینکه نقش خانواده، مدارس و رسانه ملی در تبیین اهیمت حجاب بسیار مهم است، اظهار کرد: گاهی اوقات رسانه ملی ترویج بدحجابی و بی‌حجابی را ناخواسته در دستور کار دارد.

فرجی با اشاره به اینکه با نگاهی به وصایا شهدا می‌بینیم که به این موضوع اهمیت بیشتری دادند، خاطرنشان کرد: این تفکر باید نهادینه شود که حجاب مصونیت است نه محدودیت و حجاب برای تمام زنان دنیا مصونیت می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای اینکه به حجاب اسلامی برسیم باید الگوی مناسب معرفی کنیم، بهترین الگو حضرت زهرا (س) محسوب می‌شود و داستان معروف برخورد این حضرت با نابینا نیز در این زمینه است.

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه زمانی که حضرت زینب(س) در حال قدم زدن در خیابان بود از سوی برادرانش استتار می‌شد، گفت: گاهی اوقات در معرفی الگو افراط کردیم و دست نیافتنی معرفی شدند و این مشکل‌آفرین است.

وی افزود: اساتید دانشگاه، پزشکان و متخصصان ایرانی که در خارج از مرزها با الگوی کامل اسلامی حاضر می‌شوند نیز امروز الگوی جوانان این سرزمین محسوب می‌شود.

زهرا بالو از فعالان فرهنگی فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: دشمنان این کشور مایل نیستند حجاب را به عنوان یک مدل ملی برای کشورمان بپذیرند و باید زوایای این موضوع به خوبی واکاوی شود.

وی تصریح کرد: بی‌حجابی از نخستین کانون تربیتی شکل می‌گیرد و دشمنان خوب می‌دانند که با بی‌حجابی و پوشش نامناسب خانواده نابود می‌شود و با نابودی خانواده ریشه دین از بین می‌رود.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند طلاق و روابط نامشروع از بی‌حجابی و بدحجابی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تجددخواهی و مدرنیته پسندی در جامعه موجب شده است تا برخی از افراد تز روشنفکری به خود بگیرند و این امر موجب از بین رفتن غیرت، حیا و خودباوری می‌شود.

بالو در پاسخ به این سوال که خودباوری چونه با بی‌حجابی در ارتباط است، گفت: بسیاری از جوانان کشور تصور می‌کنند که آن چیزی که از سوی غرب با عنوان مدرنیته وارد کشور شده و هیچ تحلیلی بر روی آنها صورت نپذیرفت دقیق و درست است و از خود اصلی فاصله می‌گیرند.

وی افزود: با هر روز قرار گرفتن در این مسیر و فاصله بیشتر از خود، موجب می‌شود راه و رسم غرب‌گرایی را بیشتر فراگرفته و این امر از خودباوری آنها می‌کاهد تا جایی که دیگر فرهنگ و اولویت‌ ارزش‌های این جوان تزی کاملا غربی به خود گرفته است.

به گزارش بصیرنیوز، تبیین سبک زندگی اسلامی ایرانی در جامعه در زمینه عفاف و حجاب و فرهنگ‌سازی آن، معرفی الگوهای برتر، عدم جانمایی فعالیت‌های سیاسی به جای فعالیت‌های فرهنگی، لزوم توجه به بعد فرهنگی عفاف و حجاب، صدا و سیما و نحوه صحیح اطلاع‌رسانی، برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و مهم‌تر از همه وظیفه سنگین روحانیت در تبیین این مقوله می‌تواند برخی از مشکلات به وجود آمده در موضوع حجاب و عفاف را کاهش دهد و ما را به هویت اصلی خود که همان پوشش اسلامی است برساند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا