مرکز آمار: توزیع درآمد بدتر شد بیکاری افزایش یافت

بصیر،روابط عمومی مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری بهار ۱۳۹۵ رقم ۲۲/۲ درصد است.
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲/۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ۱۳۹۴، ۱/۴ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۴، ۰/۴ درصد افزایش داشته است.

تعداد شاغلان کشور در بهار ۱۳۹۵ برابر با ۲۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۱۸ نفر بوده است که نسبت به بهار سال قبل (۱۳۹۴) ۷۴۲ هزار و ۸۸۲ نفر افزایش یافته است. در همین فاصله نسبت اشتغال (نسبت تعداد شاغلان به جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر) نیز با ۰/۸ درصد افزایش از ۳۳/۹ درصد به ۳۴/۷ درصد رسیده است.

در بهار ۱۳۹۵، ۳۹/۵ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۴) ۱/۵ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۴، ۱/۸ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی از آن است که ۲۴/۹ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۳۹۵ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۹۴) ۲/۵ درصد و نسبت به زمستان ۱۳۹۴، ۰/۱ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۵، ۹/۷ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این درحالی است که ۳۹/۵ درصد از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۵، بخش خدمات با ۴۹/۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱/۴ درصد و کشاورزی با ۱۹/۱ درصد قرار دارند.
از سوی دیگر یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صددرصد) که در آن صفر به معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.
سال‌هاست که شاخص‌های نابرابری از طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران محاسبه و به سیاستگذاران، اقتصاددانان و کاربران اصلی طرح ارایه می‌شود.

نگاهی به اهم نتایج شاخص‌های نابرابری در سال ۱۳۹۴ در مناطق شهری و روستایی و کل کشور نشان می‌دهد که:
– ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ در کل کشور ۰/۳۹ بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ با عدد ۰/۳۸ به میزان ۰/۰۱ افزایش داشته است. در مناطق شهری نیز ضریب جینی با ۰/۰۱ افزایش از ۰/۳۶ به ۰/۳۷ رسیده است و همچنین در مناطق روستایی با عدد ۰/۳۴ بدون تغییر باقی مانده است.

– در مناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و البرز بوده است. به عبارت دیگر بیشترین کاهش نابرابری در این سه استان رخ داده است.

– در مناطق روستایی بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ مربوط به استان لرستان بوده است.
– سهم بیست درصد فقیرترین جمعیت در سال ۱۳۹۴ در کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب با اعداد ۰/۰۶، ۰/۰۷، ۰/۰۷ نسبت به سال ۱۳۹۳ بدون تغییر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا