روزنامه آمریکایی نوشت

بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان ارشد جاسوس سیا در خاورمیانه

به گزارش بصیر، روزنامه آمریکایی دیلی بیست در مقاله‌ای درباره بندر بن سلطان نوشت با وجود آنکه بین اسرائیل و عربستان سعودی پیمان صلحی تاکنون امضا نشده است اما بندر بن سلطان در حالت ائتلاف با اسرائیل است و او برای جنگ با ایران و سوریه می کوشد.
دیلی بیست با دادن لقب « ارشد جاسوسها در خاورمیانه » به بندر بن سلطان، نوشت او هم اکنون برای نابودی گروه اخوان المسلمین تلاش می کند در صورتی که این گروه یک گروه سنی است.
این روزنامه آمریکایی در مقاله مفصلی با اشاره به پیشینه بندر بن سلطان در آمریکا و عیاشی های او در این کشور نوشت : او که در واشنگتن به استعمال سیگار و پارتی های شبانه خود شهرت داشت اکنون با ایران در سوریه می جنگد و دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را نیز محکوم می کند.
دیلی بیست با اشاره به حضور ۳۰ ساله بندر بن سلطان در آمریکا به عنوان مدافع منافع آل سعود و سفیر ریاض در واشنگتن، نوشت هیچ کس در روابط با افراد صاحب نفوذ در آمریکا در سمتهای بالا به پای بندر بن سلطان نمی رسید و هیچ کس مانند وی پولهای هنگفت در بین اطرافیانش بذل و بخشش نمی کرد.
دیلی بیست نوشت بندر بن سلطان برای خدمت به جیمی کارتر ، رونالد ریگان ، بوش پدر و بوش پسر رؤسای جمهور پیشین آمریکا به مدت سالیان طولانی باعث کاهش بهای جهانی نفت شده بود.
به نوشته این روزنامه ، بندر بن سلطان به دستور بیل کیسی رئیس وقت سازمان سیا و کنگره آمریکا هزینه های جنگ علیه کمونیسم را در نیکاراگوئه ، آنگولا و افغانستان پرداخت می کرد و با دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا روابط گرمی داشت و به خانواده جرج اچ دبیلو بوش بسیار نزدیک بود و حتی به او لقب «بندر بوش» داده بودند.
دیلی بیست نوشت اما بندر هم اکنون به یک جاسوس و دقیق تر باید گفت و به ارشد جاسوسان در خاورمیانه تبدیل شده است.
بندر بن سلطان در برنامه گسترده و پنهان عربستان برای سرنگونی دولت منتخب اخوان المسلمین در مصر در صدر قرار داشت و اکنون برای تشکیل « ارتش اسلامی » جدید در سوریه تلاش می‌کند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: بدون شناخت این فرد و بدون شناخت مأموریت وی نمی‌توان به آنچه که در مناطق ناآرام جهان می گذرد، پی‌برد.
دیلی بیست نوشت هدف بندر بن سلطان ، تضعیف قدرت ایران از طریق جدا کردن این کشور از هم پیمانانش یعنی بشار اسد و حزب الله لبنان و جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته ای و خنثی کردن طرحهای آنها (ایرانی‌ها) در منطقه است و اگر بتواند آنان را از قدرت کنار بگذارد.
بندر همچنین می خواهد گروه اخوان المسلمین را نابود کند. این گروه به دفاع از دموکراسی تظاهر می کند اما در عین حال با نظامهای سلطنتی به شدت مخالف است.
دیلی بیست نوشت بر اساس قاعده « دشمن دشمن من دوست من است»، بندر در دشمنی با ایران عملا به هم پیمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تبدیل شده است.
رابرت لیسی صاحب کتاب « داخل عربستان ؛ پادشاهان و روحانیون ، تازه به دوران رسیده‌ها و تروریستها و مبارزه برای عربیت سعودی» نوشت : بندر بن سلطان و نتانیاهو به دو متحد تبدیل شده‌اند و همین جای واکاوی دارد.
وی افزود بندر ، آدم بی شرم و نترسی است.
دیلی بیست نوشت بندر بن سلطان در ماههای اخیر هر آنچه را که نتانیاهو می گوید تکرار می کند و نتانیاهو می گوید اوباما بزرگترین مانع وی در مسیر تحقق هدفش است و بندر نیز همین را می گوید.
به نقل از بندر گفته شده که وی به برخی از دیپلماتهای اروپایی در ماه گذشته گفته است عربستان شاید به یک اقدام بزرگ دست بزند و از ائتلاف طولانی مدتش با آمریکا فاصله بگیرد.
برخی از رفقای بندر و آشنایان با وی می گویند شاید بندر با این حرف خواسته است خشم خودش را تخلیه کند اما برخی دیگر که از نزدیک در جریان کارهای او قرار دارند می گویند شاید او برای تحکیم هرچه بیشتر روابط با پاکستان که سلاح هسته ای دارد تلاش می کند.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان در طول دهه گذشته تقریبا به طور دائم در عربستان بود.
دیوید اوتاوی خبرنگار و استاد دانشگاه و نویسنده زندگینامه بندر بن سلطان در سال ۲۰۰۹ میلادی پیش بینی کرده بود « اگر ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود و عربستان را تهدید کند پاکستان امکان دارد به حامی اساسی ریاض و به جای آمریکا به مدافع عربستان تبدیل شود.»
یزید صایغ پژوهشگر مرکز کارنگی خاورمیانه تصریح کرد سعودیها تلاش می کنند پاکستانی ها را در خصوص تهیه یک برنامه آموزشی گسترده برای انقلابیون سوریه متقاعد کنند.
بخش زیادی از این رفتارهای سعودیها شاید به خاطر یأس و سردرگمی آنها در قبال اوباماست.
دیلی بیست نوشت سوریه که در نزدیکی عربستان قرار دارد غرق در خون است و عراق نیز به سوی جنگ طائفه ای بین شیعیان و سنی های مورد حمایت عربستان پیش می رود.
منازعه مدنی در مصر نیز ادامه دارد و فروپاشی اقتصادی در مصر نیز این کشور را به حفره ای تبدیل کرده است که میلیاردها دلار از پولهای عربستان را می بلعد.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان که حدود نود سال سن دارد میلیاردها دلار برای برقراری ثبات در منطقه هزینه کرده اما بی نتیجه بوده است. بهار عربی، سعودیها را شوکه کرد و هرج و مرجی که در منطقه به علت بهار عربی به وجود آمد سعودیها را به وحشت انداخت و تا الان نیز راهی برای بازگرداندن آرامش نیافته اند.
حتی در لبنان که کشور کوچکی است ایرانی ها و هم پیمانان آنان در حزب الله توانسته اند ابتکار عمل را از دست سعودیها بگیرند و بر آنان و افراد وابسته به آنها غلبه کرده اند.
زمانی که بندر از موقعیتش به عنوان سفیر در واشنگتن در سال ۲۰۰۵ میلادی صرف نظر کرد سمت مشاور امنیت ملی پادشاه را پذیرفت. این سمتی است که برای آن مأموریتهای روشنی تعریف نشده است.
یکی از نخستین مأموریتهای وی در سال ۲۰۰۶میلادی تشویق سر‌ّی اسرائیلی ها برای به راه انداختن جنگی ویرانگر علیه حزب الله در جنوب لبنان بود اما حزب الله از خودش دفاع و اسرائیل را وادار به عقب نشینی کرد. درست است که حزب الله نیز آسیب دید اما تسیلم نشد و بر اعتبارش بیش از پیش افزوده شد.
دیدگاه بندر بن سلطان تا آن زمان تعجب آور بود و از سمیر جعجع فرمانده سابق گردانهای مسیحی مارونی وحشی برای ریاست جمهوری حمایت می کرد.
دیلی بیست نوشت یک منبع لبنانی نزدیک به بسیاری از مذاکرات در پشت درهای بسته در منطقه که خواست نامش فاش نشود، گفت:« عربستان سعودی دیگر آن عربستان سابق نیست. این کشور پس از نزدیکی آمریکا و ایران دچار هراس شده است.»
عربستان دیگر همانند گذشته برای واشنگتن حیاتی نیست. در ۱۰ سال گذشته در واردات انرژی در جهان تغییرات بزرگی حاصل شده است. به لطف فناوریهای نوین استخراج گاز طبیعی از لایه های صخره ای و عمیق زمین اکنون آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز در جهان تبدیل شده و واردات نفت در جهان از خارج از سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت نیز به شدت افزایش یافته است.
دیلی بیست نوشت تصمیم ملک فیصل پادشاه وقت عربستان در سال ۱۹۷۳میلادی برای تحریم صادرات نفت به غرب باعث شوکه شدن آمریکا و به لرزه در آمدن ارکان اقتصادی این کشور شد و تحولات مهمی در اقتصاد جهانی به وجود آورد اما امروز دیگر این گونه نیست و جهانیان حتی به مخالفت سعودیها برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر گذشته و مخالفتشان با تحویل کرسی غیر دائم در شورای امنیت اهمیتی ندادند.
لیسی گفت:« طبیعتا سعودیها ناراحت هستند اما اوضاع امروز دیگر همانند سال ۱۹۷۳میلادی نیست.»
مادر بندر بن سلطان یک خدمتکار و سیاه پوست بود. مادر وی در شانزده سالگی بندر را حامله شد به همین سبب بندر بن سلطان از جایگاهی که مادران شاهزادگان دیگر برخوردار بودند برخوردار نبود اما بسیار باهوش بود. او انگلیسی را در حدی که بی نظیر است به روانی صحبت می کند و خلبان هواپیماهای جنگی است و در عالی ترین حد در این زمینه تخصص دارد و همه راههای منتهی به فرماندهان نظامی در آمریکا را نیز وارد است.
بندر در دهه ۱۹۷۰میلادی در متقاعد کردن کنگره آمریکا برای تسلیم نشدن به اعتراضات اسرائیل برای فروش جنگنده به عربستان نقش به سزایی داشت و سپس به رابط بین جیمی کارتر و فهد بن عبد العزیز ولیعهد وقت تبدیل شد که در آن زمان حاکم عملی عربستان بود.
بندر بن سلطان زمانی که صدام ( دیکتاتور معدوم عراق ) در سال ۱۹۹۰میلادی به کویت حمله و عربستان را تهدید کرد زمینه را برای آمریکا فراهم آورد تا در عربستان نیرو پیاده کند و به عراق یورش ببرد.
بندر در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی عبد الله بن عبد العزیز که در آن زمان ولیعهد عربستان بود مأموریت یافت به جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بگوید زمان یک ابتکار بزرگ یعنی به رسمیت شناختن حق فلسطینیان در داشتن یک کشور ویژه آنان و پایان دادن به قتل در سرزمین مقدس فرا رسیده است.
ریاض در آن زمان گفت احتمالا از سلاح نفت استفاده خواهد کرد و بوش نیز موافقت کرد که در نهایت فلسطینیان باید یک کشور مستقل داشته باشند.
کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا در حال تدوین پیش نویس یک اعلامیه بودند که ۱۹تروریست چند فروند هواپیما را ربودند و به برجهای مرکز تجارت جهانی حمله کردند. پانزده نفر از ۱۹ نفر سعودی بودند.
دولت بوش پس از آن برای حمله جدید به عراق تدارک دید. بندر درباره پیامدهای آن هشدار داد.
لیسی می نویسد اگر حوادث ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱میلادی روابط ویژه بین عربستان و آمریکا را از بین برد ، حمله به عراق این روابط را کاملا نابود کرد.
افرادی که با بندر همکاری کرده‌اند گفتند وی به پادشاه عربستان گفته بود ظرف چند ماه مشکل سوریه را حل خواهد کرد. رئیس سابق اطلاعات عربستان یعنی امیر مقرن که برادر ناتنی پادشاه است در این سمت نتوانسته بود دستاورد چندانی داشته باشد . بندر نیز ثابت کرد کار چندانی در خصوص سوریه نکرده است.
یکی از سعودی هایی که با بندر از نزدیک کار کرده است، گفت:« سمت بندر نیاز به این دارد که ۱۸ ساعت در روز کار کند اما او توانایی این را ندارد.»
بندر بن سلطان مأیوس و سرخورده و خشمگین است زیرا می خواست به جهانیان بگوید می تواند کاری را که غیر ممکن است بکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا