اگر میخواهی بهترین نباشی، لطفا بد نباش!

به گزارش بصیرنیوز، امیرالمؤمنین فرمودند: من عَرَف کفَّ. هر کس به معرفت برسد، خود را از بدی بازدارد (شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، ج. ۵، ص. ۱۳۶)

گاه نمی‌دانی بهترین راه حل، بهترین تصمیم یا بهترین عملکرد چیست. اما میدانی که چه کار‌هایی را نباید بکنی. خداوند در قرآن این بندگان خردمندش را «ذ‌ی حِجر» می‌نامد. اگراز سنگ چین خودت جلوتر نروی، اگر خط قرمز‌ها را مراعات کنی، گناه و خطا نمیکنی، به خاطر دیگران، به هر چاهی نمی‌افتی.به خاطر خستگی، ناراحتی یا جوّ زدگی به هر راهی نمی‌روی لذا از پاکترین‌ها می‌شوی و خدا تو را یاری می‌کند.

گاهی می‌خواهی بهترین پذیرایی را از مهمانت بکنی، به او می‌گویی: باید زود بیایی،نمی‌گذارم حالا بروی، باید این را بخوری، باید آنجا بشینی، چرا آن روز نیامدی؟…

اطفا بد نباش

میخواهی بهترین تلاش علمی را بکنی، لذا شب‌ها کنار کسانی که خوابیده اند چراغ را روشن نگاه می‌داری، به دیدن فامیل نمی‌روی، در خرید کتاب و تست زیاده روی می‌کنی، به کسی کمک نمی‌کنی و به نیاز کسی توجه نداری…

می‌خواهی خیلی پرتلاش باشی لذا خانم جوانت را در خانه رها می‌کنی و شب‌ها دیروقت و خسته به خانه برمی گردی و جنازه بی حال و حوصله ات را برایش می‌آوری.

می‌خواهی خیلی اهل عبادت باشی لذا تا دیروقت در این هیأت و آن جلسه می‌مانی و از رسیدگی به خانواده ات کم می‌گذاری، غافل ازاینکه پیامبر مهربان فرمودند:نشستن مرد در کنار همسرش نزد خدا از اعتکاف و شب زنده داری در مسجدالنبی دوست داشتنی تراست.(مجموعه ورام، ج. ۲، ص. ۱)

می‌خواهی برای خانواده ات دلسوزی کنی، اما اینقدر محدودشان می‌کنی و به جای آنان تصمیم می‌گیری که منجر به احساس حقارت و شکست در آنان می‌شوی و شأن و شخصیت انسانی از دست رفته را نمی‌بینی.

گاهی خودت را دست کم می‌گیری یا نمی‌خواهی کاری برای خودت بکنی، پس شروع می‌کنی به نق زدن و دائماً با حسادت و طعنه و ایرادگیری، دیگران را که اهل تلا ش. اند، اذیت میکنی.

اگر می‌خواهی خیلی خوب باشی، لطف کن این قدر بد نباش، کنترل وپرهیز داشتن، از خیلی کار‌ها بهتر است. گاهی برای رسیدن باید نرفت.

از آیت اللّه بهجت(ره) همه می‌پرسند چه کار کنیم؟ من می‌گویم: بگویید چه کار نکنیم؟ و پاسخ اینست: گناه نکنید. شاه کلید اصلی رابطه با خدا «گناه نکردن» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا