بصیر

تعیین مرز تیم مذاکره توسط مجلس

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، هادی محمدی کارشناس مسائل راهبردی  با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که به اقدام  برنامه اجرایی مشترک منتهی شد، تأکید کرد که طرف آمریکایی از این توافق به دنبال محروم‌سازی و حداقل‌سازی توان هسته‌ای کشورمان در شکل و محتوا است و در مقابل به دنبال حداکثرسازی امتیازات خود است.

محمدی با بیان اینکه طی سه دوره مذاکره ایرادات جدی به نحوه چینش تیم مذاکره‌کننده و سناریوهای مذاکراتی مطرح بوده است، تصریح کرد که احساس می‌شود این مسائل موضوعات جدی و اساسی هستند.

این کارشناس با بیان اینکه در ادامه مذاکرات و به ویژه در روند مذاکرات جامع نگرانی‌ها افزایش می‌یابد، اظهار داشت: باید سازوکاری در نظر گرفته شود تا به نحوی به نگرانی‌ها پاسخ داده شود و ضریب نگرانی‌ها تا حد امکان کاهش یابد.

وی بهترین و قانونی‌ترین سازوکار در این زمینه را تصویب نتیجه مذاکرات در مجلس دانست و افزود: مجلس باید نقش فعال و مرجع را در خصوص نتایج مذاکرات جامع را عهده‌‌دار باشد.

محمدی با اشاره به سخنان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی درباره اینکه مجلس در رأس امور است، ابراز داشت که مجلس دارای ماهیتی حاکمیتی، ملی و همه‌‌جانبه است و با توجه به این جایگاه باید به مسائل حساس کشور بپردازد تا بتواند در خصوص آسیب‌های جدی که در مورد نحوه مذاکره‌ تیم مذاکره کننده و نتایج مذاکره وجود دارد، به نحوی پاسخ داده شود.

وی گفت:‌ اینکه برای تلطیف فضای سیاسی گفته می‌شود از مجلس هم نماینده‌ای وارد تیم مذاکرات شود، این مسئله نمی‌تواند به نگرانی‌ها و آسیب‌های مختلفی که درباره مذاکرات سیاسی و اجرایی «برنامه اقدام مشترک» وجود دارد، پاسخ دهد.

این کارشناس با بیان اینکه مجلس باید مسئولیتی در مذاکرات داشته باشد، تصریح کرد که هدف از این مسئله پاسخ به دغدغه‌های ملی است تا بتواند به روند مذاکرات کمک کند.

وی در ادامه درباره طرح غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم گفت:‌ این طرح به دنبال نگاه انتقادی از روند مذاکره و همچنین اصرار طرف غربی و آمریکا برای تحریم‌های جدید شکل گرفت علاوه بر این نقص در مذاکرات و عدم استفاده از کارت‌های مختلف در مذاکرات برای امتیازگیری باعث شد تا این طرح مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی ۲۰ درصد علاوه بر جنبه تبلیغاتی در زمینه‌های مهار کردن اهرم تحریم‌ها دارای اهمیت است، افزود: نوع رفتار آمریکایی‌ها که دربردارنده مواضع زیاده‌خواهانه کاخ سفید و چماق تحریم‌ها توسط کنگره بوده است که فضای مذاکراتی را از جهت روانی و اجرایی کنترل کنند و اینگونه القا کنند که اگر تهران به پیشنهادات زیاده‌خواهانه کاخ سفید تن ندهد با چماق تحریم کنگره مواجه می‌شود.

محمدی تصریح کرد: با توجه به مسائل بیان شده مجلس باید وارد تلاش جدیدی در مسیر مذاکرات شود و اینطور نباشد که حریف احساس کند که اگر تحریم‌های جدید اعمال کنند ما ابزاری برای تحمیل هزینه به آنها نداریم.

وی افزود که ایران به دنبال فضای برابری در مورد هزینه‌هاست و اینطور نباشد که طرف غربی به سادگی در مسیر مذاکرات هر جا به نتیجه نرسد گام‌های جدید برای فشار بر ما بردارد.

محمدی در پایان گفت: مجلس باید دولت را مکلف کند که سطوح مختلف نیازهای مربوط به غنی‌سازی را مدنظر قرار دهد و مرزها و چارچوب‌هایی که تیم مذاکراتی باید رعایت کند را به تصویب برساند و مسیر قانونی برای تأمین حقوق هسته‌ای شکل بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا