بخشدار مرکزی مطرح کرد

اطاعت پذیری از عمود خیمه انقلاب از خصوصیت بارز مردم بخش مرکزی

به گزارش بصیر، بخشداری مرکزی شهرستان فریدونکنار از دو دهستان باریکرود شمالی با جمعیت بالغ بر ۳۹۲۵ نفر و در دهستان باریکرود جنوبی با ۴۷۳۴ نفر جمعا ۸۸۲۲ نفر بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت دارد. این بخش دارار ۱۴ روستا به نام های سوته، حیدرکلا، ملاکلا، اسلام آباد، بی نمد، منقارپی، بزرگ بیشه محله، طوله سرا، کلاگرسرا، جزین، اوکسر، اسبوکلا، زاهد کلا و فرم است که سوته بیشترین جمعیت و ملاکلا کمترین جمعیت را برخوردار است.

نزدیکترین روستای بخش ۵ کیلومتر و دورترین آن ۱۸ کیلومتر به شهرستان فریدونکنار فاصله دارد. بخش مرکزی از خاک های مرغوب و حاصلخیز برخوردار می باشد. درختان انبوه و متراکم (جنگل های کوچک) که در حاشیه بعضی از روستاها از جمله سوته، جزین، زاهدکلا واقع است سرسبزی و طراوت خاصی به آن بخشیده مضاف بر اینکه از طریق جنگل سوته که محل تجمع پرنده های مهاجر می باشد اهالی روستا به طریقی با شکار پرندگان وحشی درآمدی را حاصل می نمایند.

 

وجود آب بندان ها و تالاب ها در بعضی از روستاهای از جمله سوته، فرم حیدرکلا و ملاکلا که ایستگاه پرندگان مهاجر می باشد تنوع خاصی به روستاها بخشیده است.

 

از نظر آب و هوایی به جهت قرارگرفتن در حاشیه دریا و پوشش درختان قابل ملاحظه از آب و هوای معتدل با بادهایی به نام خزری، دشت وا ( از غرب به شرق ) و گل وا ( از شرق به غرب ) برخوردار بوده و در طول سال مخصوصا پاییز و زمستان و بهار بهره مند از باران قابل ملاحظه اسمانی می باشند و مقدار باران در سال به ۹۰۰ میلی متر می رسد.

 

روستاهای بخش هر کدام واجد رودهای پرآبی بوده که این رودها از هراز ارتزاق می شوند و زمین های کشاورزان به نوعی از آن رودها در فصل های کشاورزی سیراب می شوند.

 

ذبیح الله اسدی بخشدار مرکزی شهرستان فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از امتیازات برجسته مردم مازندران، دیار علویان خاصه خطه سبز فریدونکنار، دینداری و جذبه عمیق آنان به روح تشیع و دفاع از ارزشهای اصیل اسلامی می باشد، مردم بخش و متقدمین آنان از دیرباز با اعتقادات دینی پیوند ناگسستنی داشتند.

 

وی تصریح کرد: وجود امامزاده ها و گرایش مردم به این اماکن متبرکه نشان از پیوند عمیق مذهب‌شان می‌باشد مردم بخش مرکزی قبل از انقلاب، دوران قیام و مبارزه با رژیم ستمشاهی همواره در مسیر هدایتی و نهضت رهایی بخش امام عزیز بوده اند بعد از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس با جضور چشمگیر در عرصه ایثار و مبارزه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده در این راستا شهدا و جانبازانی را تقدیم دفاع مقدس نموده اند.

 

اسدی یادآور شد: از خصوصیات بارز و عمیق مذهبی مردم، اطاعت پذیری آنان از عمود خیمه انقلاب، اصل مستجکم اسلام ناب محمدی( ولایت مطلقه فقیه ) می باشد در تمامی شرایط حساس انقلاب و لحظات حضور ایام انقلاب، حامیان قاطع رهبری و پایبند رهنمودها و توصیه های مقام عظمای ولایت بوده اند در ماه های مذهبی، اعیاد و وفات ها عامل به التزامات دینی و اجتماعی می باشند. برپایی مراسم و محافل دینی و مذهبی و حضور بی شائبه و گسترده در دستجات عزاداری و سوگواری آقا اباعبدالله الحسین(ع) را برای خویش افتخار می دانند.

 

بخشدار مرکزی فریدونکنار اذعان داشت: در شب های محرم و صفر، برپایی مراسم عزا، اطعام به عزاداران حسینی و اسلام فقهاتی را اعمال صالحه و باقیات صالحات تلقی می کنند.

 

وی تاکید کرد: استقبال بسیار جدی از طرح های صالحین سپاه، طرح هجرت سازمان تبلیغات اسلامی، برپایی مراسم نماز در اکثر مساجد روستایی بخش، حضور چشمگیر در کاروان راهیان نور، برپایی مراسم زیارت عاشورا، حضور مستمر در نماز جمعه، برپایی دعای کمیل و دعای ندبه در اکثر روستاها و حضور در راهپیمایی ها از امتیازات برجسته گرایشات مذهبی بخش به شمار می اید.

 

اسدی اظهار داشت: از جمله برپایی مراسم همیشگی دعای ندبه در روستای کوچک طوله سرا اما با جمعیتی قابل وصف ، چشمگیر با برنامه های کیفی و مداحان متنوع مدعو استانی نشان پیوند عمیق دینی و مذهبی مردم معتقد و انقلابی آن روستا بوده و به جمع و جامعه روستایی شان نشاط و شادابی خاصی می بخشد.

 

وی همچنین در خصوص مهمترین عملکردهای این بخش در سال جاری اذعان داشت: با همت اداره کل شیلات جشن محصول آبزی پروری به همراه نمایش صید ماهی را در روستای طوله سرا برگزار نموده ایم.

 

اسدی در خصوص این پروژه به خبرنگار ما گفت: بر اساس نظر پزشکان با مصرف ماهی حداقل ۲ بار در هفته از بروز بیماری های زیادی از جمله سکته پیشکیری می شود.

 

بخشدار مرکزی فریدونکنار اذعان داشت: با حمایت و کمک بخش تولید آبزی پروری اگر غذای سالم بر سر سفره مردم قرار بگیرد سلامتی را به آنها هدیه داده ایم بنابراین با ترویج این فرهنگ می توانیم سلامتی را به جامعه وارد کنیم.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر نعمت سلامتی و تندرستی از سود حاصله این امر نیز می توان کارهای زیادی انجام داد گفت: در این روستا از قبل این امر کارهای خوبی از جمله باز پرداخت وام بابت حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه و لایروبی آب بندان بدون یکروز تاخیر به مدت ۴ سال، لایروبی چندین کیلومتر رودخانه مشترک جزین رود، لوله گذاری در آب بندان ها در حل مشکل کشاورزان، پرداخت صورتحساب ماهیانه برق، تعمیر ۲ حلقه چاه و توربین آن، کمک یکصد میلیونی بابت خرید زمین، گسترش مسجد و ساخت حسینیه و کارهای عام المنفعه در این روستا صورت پذیرفت.

 

اسدی در ادامه تصریح کرد: ساختمان دهیاری سرویس بهداشتی و غسالخانه روستای اسبوکلا را نیز در سال جاری افتتاح و هم اکنون مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

وی افزود: لایروبی نهر آب و دیوارکشی آن، دیوارکشی زمین فوتبال اسبوکلا، عقب نشینی بیش از ۸۰ درصدی فاز اول در طرح هادی روستای اسبوکلا، اهدای ساختمان بالای دهیاری به سپاه پاسداران برای ایجاد پایگاه مقاومت بسیج روستا و دارالقرآن و اهدای زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع برای احداث سالن ورزشی به زیر بنای ۱۵۰۰ متر مربع از دیگر عملکردهای بخشداری مرکزی در سال ۹۲ و در روستای اسبوکلا بوده است.

 

۶۰ میلیون تومان هزینه برای احداث کتابخانه بی نمد

 

دهیار روستای بی نمد در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص افتتاح کتابخانه روستا اظهار داشت: زمین این روستا اهدایی از طرف حاج عیسی رستمی حدود ۱۵۰ متر مربع است که کل هزینه را تمامی اهل محل متقبل شدند و دو نفر را هم به صورت نیمه وقت به علاقه مندان به کتاب در این کتابخانه خدمات می دهند.

 

سید جواد محمدی یادآور شد: روزهای یکشنبه و چهارشنبه این کتابخانه برای استفاده عموم به ویژه جوانان روستای بی نمد آماده است و متقاضیان می توانند کتابها را هم به صورت امانی با خود ببرند و هم در سالن این مکان به مطالعه بپردازند.

 

دهیار روستای بی نمد گفت: از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد ۱۰۰۰ جلد کتاب و ۲ میلیون تومان پول اهدا شد، همچنین با توجه به هزینه حدود ۶۰ میلیونی بدهی ۳۰ میلیون تومانی بر دوش این روستا باقی مانده است که از مسئولین می خواهیم با برطرف کردن مشکلات مالی به این روستا توجه ویژه تری شود.

 

سید باقر محمدی نائب رئیس شورای روستای بی نمد نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از زحمات فرماندار علی قاسمی، حجت الله عصمتی معاون فرماندار، مقداد نجف نژاد نماینده مردم فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی و ذبیح الله اسدی بخشدار مرکزی شهرستان تقدیر و تشکر می کنیم.

 

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه شورا در این دوره اجرای طرح هادی و تخصیص اعتبارات بیشتر به این روستاست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بی نمد هیچگونه منبع درآمدزایی ندارد و آب بندان این روستا نیز در اختیار افرادی خاص قرار دارد از مسئولین می خواهیم مشکلات مالی ما را برطرف کنند تا به صورت شایسته به مردم این روستا خدمت رسانی کنیم.

 

محمدی در پایان از زحمات مهندس حمید کریمی رئیس شورا، سید رضا هاشمی عضو شورا و سید جواد محمدی دهیار بی نمد در خصوص احداث این کتابخانه تقدیر و تشکر کرد.

 

رونق اشتغال زایی در اسلام آباد

 

محمود مهدی نژاد رئیس شورای روستای اسلام آباد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: روستای اسلام آباد با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی که در سه طرف آن به شهرک های توریستی و ساحلی دریاسر و خزرشهر شمالی و جنوبی ختم می شود این امر موجب رونق ساخت و ساز در این روستا شده است.

 

وی افزود: ساخت و سازها در گذشته تک واحدی بوده اما امروزه مجتمع های ۲۰ و یا ۳۰ واحدی ساخته می شود و موجب رونق اشتغال در این روستا شده به طوریکه اصلا در این روستا بیکاری وجود ندارد.

 

مهدی نژاد ضمن تقدیر و تشکر از فرماندار فریدونکنار علی قاسمی و ذبیح الله اسدی بخشدار بخش مرکزی، اذعان داشت: متاسفانه تا به این لحظه طرح هادی در این روستا صورت نپذیرفته، بنابراین از بخشدار محترم و مسئولین می خواهیم هرچه زودتر این مشکل ما را برطرف نمایند.

 

وی همچنین از حسن فاضل و شعباعلی غفاری اعضای شورای اسلامی اسلام آباد تقدیر و تشکر کرد خواستار پیگیری به موقع و در اسرع وقت پاسخ استعلام از بنیاد مسکن و جهاد شد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا