ارادت زیباکلام به سگ هار آمریکا

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، محمد قنبرنیازمانی که غرب از سلطه ی افراط گونه و نادرست  کلیسا رها یافت و از قرون وسطی عبور کرد، تفکر جایگاه ویژه ی میان غربی ها پیدا کرد و آنچنان پرو بالی گرفت که بر تمامی فاکتور های اجتماعی دیگر در زندگی ارجحیت پیدا کرد.تکیه تنها بر تفکر میان جوامع غربی عامل پیدایش پدیده ی به نام انسان گرایی شد که طی سالیان متمادی و با بی توجه ای به عنصر دین و عرفان به تدریج سلطه ی نوینی به نام امپریالیسم را به استخدام در آورد .

زمانی که ایران در حال کشمکش میان تبدیل شدن به یک قدرت امپریالیسم یا یک کشور هدف برای منافع دیگر کشور ها بود انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و بر خلاف تصور غربی ها با پیوستن به کشور هایی که نگاه ایدئولوژیکی به دنیا دارند از جمله رژیم غاصب اشغالگر قدس به این نزاع پایان داد.

تفاوت اصلی میان قدرت امپریالیسمی و نگاه ایدئولوژیکی تفاوت از انسان گرایی است تا دین گرایی ،مورد اول کاملا بر پایه منافع خاص انسانها و دیگری لزوم کارآمدی دین بر تمامی زوایای فردی و اجتماعی را می رساند البته کاملا رسا است که در میان ایدئولوژی ها تنها یک دیدگاه است که کامل است و امکان کارآمد بودن هر سه دین اسلام ، مسیحیت و یهود در جوامع وجود ندارد و در غیر اینصورت دیگر لزومی بر پیدایش دین های متعدد نبود.

از جمله ابزار های مقابله امپریالیسم با نگاه ایدئولوژیک کشور ها رواج دادن پدیده ی به نام روشن فکری است ،در واقع موافقان نظریه های انسان گرایی در قرون وسطی از حکومت نادرست کلیسا بر جامعه نهایت استفاده رو بردند و با رواج دادن این پدیده (روشن فکری) عملا مقابل قوانین دینی با منطق تکیه بر عقل کامل ایستادگی کردند.

در کشور ما اما پدیده ی روشن فکری به دو صورت پیدایش کرده است .برخی تنها با رجوع به سطح این پدیده که در اثرعدم پر کردن مناسب خلاء های دینی برای عموم ایجاد شده است گرفتار این پدیده شده اند که با توجه به سرانه مطالعه بسیار پایین ایرانی ها این روشن فکری سطحی یا روشن فکری نمایی می تواند ضربات مخربی بر جامعه بخصوص در آینده به جا بگذارد و گروه دیگر محققانی هستند که تحت تاثیر مرعوبیت فرهنگ غربی به نوع غربی روشن فکری مبتلا شده اند.

از جمله ویژگی های روشن فکران ،مطالعه دقیق و زیر نظر داشتن دیدگاه های مخالفین برای پیدا کردن حفره های قابل به چالش کشاندن ،نشان دادن خود بعنوان یک عامل غیر وابسته به دولت ها و استفاده از عامل استقلال برای تاثیر گذاری بر جامعه ،تابو شکنی و عبور از خطوط قرمز برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و … البته در سالهای اخیر و با احساس خطر نظریه پردازان ایدوئولوژیک پرور برای مقابله با پدیده ی روشن فکری دیدگاه روشن فکری دینی رواج پیدا کرده است که بسط آن در حال حاضر از موضوع این یادداشت خارج است.

حجاریان و زیبا کلام پرچم داران روشن فکری در ایران

از شاخص ترین روشن فکران در حال حاضر میتوان به  دو بازوی نظریه پرداز اصلاح طلبان سعید حجاریان و صادق زیبا کلام اشاره کرد.

گام بلند این نظریه پردازان در دولت حسن روحانی از جایی شروع شد که سعید حجاریان با انتقاد شدید از مجلس مدعی اختیار اراده ی دولت در بستن مجلس شد .این اولین عبور از خط قرمز بود ،هر چند این نظریه نشدنی به نظر می رسد اما حجاریان زمانی این بحث را مطرح می کند که دولت از طرف برخی نمایندگان اصولگرا که از قضا آنها را تند رو و افراطی می خواند تحت فشارش است.این اولین کمک آشکار روشن فکران به دولت است.

صادق زبا کلام اما مسئول به چالش کشاندن سیاست خارجی نگاه ایدوئولوژیکی نظام است .رژیم اشغالگر قدس از جمله نظام ها ی معدودی مانند ایران است که نگاه ایدئولوژیکی به سایر ملل دارد .ویزگی های سیاست خارجی اسرائیل بر خلاف امپریالیسم که به مقتضات،بسیار انعطاف پذیر است غیر قابل تجدید نظر است و این همانند آن چیزی است که در سیاست خارجی ما جریان دارد.

یعنی ضدیت کشور ما با اسرائیل نه از آن لحاظ که مربوط به منافع شخصی کشور ها بلکه حاصل دو دیدگاه متفاوت در مورد نظام نهایی جهان که نقطه ی اهمیت آن آینده است میباشد و به همین جهت است که نه ایران و نه اسرائیل هیچ یک یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند و این امر همواره غیر قابل تجدید نظر است .

زیبا کلام هم به خوبی بر حقیقت سیاست خارجی ایران و اسرائیل احاطه دارد اما طبق سنت روشن فکران عاملی که سبب می شود زیبا کلام ادعای به رسمیت شناختن اسرائیل را مطرح کند آن است که همواره باید نقطه ی اوج را در نظر گرفت تا حداقل به میانه رسید ، و این میانه از لحاظ طرح به رسمیت شناختن اسرائیل موضوعی نیست جز برقراری رابطه با متحد بزرگ آن ،آمریکا.

در واقع روشن فکران همواره در خدمت دولت ها هستند  و با ارسال پارازیت مقطع به مقطع، غیر مستقیم عامل پوشش و باز کردن راه دولت مردان بوده اند و رابطه ی روشن فکرانی مانند صادق زیبا کلام و سعید حجاریان با دولت فعلی هم از این قائده مستثنی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا