منتقدان دیپلمات خندان و توافقنامه ژنو وارد فاز جدیدی از رویارویی شدند

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در فاصله چند روزه به دور نهایی مذاکرات هسته‌ای و در شرایطی که رهبری نظام تاکنون سیاست‌های هسته‌ای دولت را مورد حمایت و راهنمایی خود قرار داده‌اند، آتش توپخانه منتقدان دولت هر روز داغ تر و تندتر می شود.

به گزارش نامه نیوز، فرقی نمی‌کند رهبری مذاکره کنندگان را فرزندان انقلاب بدانند یا در ضمن هشدارهای شان از آنها حمایت کنند یا از همه بخواهند که به دولت فرصت بدهند. بنا که بر تندروی و افراط گذاشته شود گاهی مدعیان ولایت جلوتر از ولی امر هم حرکت می کنند. آن چه این روزها به وضوح در عملکرد برخی منتقدان سرسخت دولت روحانی خصوصا با دستاویزی به نام «مذاکرات هسته‌ای» و «توافقنامه ژنو» دیده می شود.

سحرگاه سومین روز از آذرماه اگر برای مردم ایران روزی حساس و تاریخی در مذاکرات هسته‌ای بود و بعد از ۱۰ سال محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بعد از ۳ ماه مذاکره و به میز مذاکره کشاندن وزرای امورخارجه ۶ قدرت هسته ای دنیا قفل پرونده هسته ای را باز کرد، دیگرانی از جنس منتقدان دولت از همان لحظات آغازین دولت و تیم مذاکره کننده را آماج انتقادات خود قرار دادند.

در این میان منتقدان بهارستان نشین دولت بیش از هم طیفان خود سیاست های هسته ای دولت را مورد نقد و سوال و اخطار و تذکر قرار داده اند. آنگونه که ظریف و همراهانش در وزارتخارجه در عمر ۶ ماهه دولت بارها و بارها مسیر نیاوران تا بهارستان را برای پاسخگویی به وکلای ملت و رفع ابهامات درخصوص مذاکرات هسته ای و توافقنامه ژنو پیموده اند.

رویکرد تعاملی وزیر خندان ودیپلمات دولت با نمایندگان اما گاها تا پای باقی ماندن او بر برخی مواضعش نیز پیش رفته است، آنگونه که او تاکنون حاضر نشده اند از محتوای بخشی از مذاکرات و توافقنامه ژنو با نمایندگان سخنی بگوبد و آن را از الزامات این مذاکرات دانسته است.

تندروی در انتقاد از دولتی های وزارتخارجه اما گویی تا دلخور شدن آنها نیز پیش رفته است، آنگونه که این روزها ظریف بنا را بر کمتر پاسخ دادن به این تندروی ها و در سکوت پیش رفتن می گذراند. گرچه او در آخرین اظهاراتش و در آستانه دور نهایی مذاکراه هسته ای صراحتا خطاب به منتقدان ژنو عنوان کرد که منتقدان توافقنامه ژنو یا متن توافقنامه را نخوانده اند یا به آرزوی شکست این مذاکرات را دارند.

منتقدان ظریف و توافقنامه ژنو اما این روزها وارد فاز جدیدی از رویارویی با او شده اند، «ناگفته‌»هایی که به اشکال مختلف از سوی افراد مختلف این جریان طی چند هفته اخیر عنوان می شود که در مواردی با تکذیب روبرو شده است. 

آنگونه که اسماعیل کوثری در تازه ترین اظهارنظر مدعی آن شده است که مجوز مذاکرات در دولت گذشته از سوی رهبری داده شده بود . سیدمحمود نبویان فعال تر از دیگر هم طیفان پایداری اش، اظهارات جنجالی را در چندین نوبت مطرح ساخته است. یک روز از ماجرای پشت پرده گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی سخن گفته و روزی دیگر از نارضایتی علی لاریجانی از توافق ژنو. این سخنان در حالی از سوی وی مطرح می شود که علی لاریجانی در آخرین اظهاراتش از توافق ژنو و مذاکرات هسته ای دفاع و آن را در چارچوب اصول نظام دانسته است.

تلاش برای استیضاح یا سوال از ظریف نیز که دیگر دستورکار برخی بهارستان نشینان منتقد دولت شده است. فرقی نمی کند ظریف پای توافقنامه ژنو را امضا کرده باشد یا از هولوکاست سخن بگوید یا … منتقدان او از هر موضوعی برای به مجلس کشاندن او بهره می برند. آنگونه که حتی حسینیان صراحتا عنوان می کند« دل مان می خواهد که ظریف را استیضاح کنیم.». محمدجواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات و از اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا از سوالی با امضای ۷۰ نماینده از ظریف پیرامون اظهاراتش درمورد هولوکاست خبر داده است.

این قسم موضع گیری‌ها علیه سیاست‌های هسته‌ای دولت و مشخصا تیم مذاکره کننده درحالیست که رهبر انقلاب بارها در سخنان خود حمایت شان از دولت و تیم مذاکره کننده را در ضمن هشدارها و راهنمایی هایی که کرده‌اند اعلام داشته‌اند. ایشان در آخرین اظهارات خود در ۱۹ بهمن ماه نیز صراحتا از منتقدان دولت خواستند که به دولت فرصت داده و سعه صدر داشته باشند. تاکیداتی که گویی چندان از سوی منتقدان افراطی دولت مورد اجابت قرار نگرفته و در یک هفته اخیر و در آستانه دور جدید از مذاکرات تندروی ها بیشتر نیز شده است. گرچه آنها همچنان توجیهات و تفاسیر خود از سخنان رهبری را بیان می کنند آنگونه که حسینیان می گوید سخنان رهبری یعنی ایشان منتقدین دولت را به رسمیت شناختند. حمید رسایی دیگر پایداری مجلس نهم نیز می گوید مرجع سخنان رهبری به مسئولان وزارت خارجه بوده است که در موضع گیری ها شفاف باشند و مواضع دو پهلو نگیرند.

در جدول زیر به اظهارات منتقدان دولت تنها در یک هفته اخیر و بعد از سخنان معظم له اشاره شده است؛

 

اسامی

موضع‌گیری انتقادی علیه توافقنامه ژنو و تیم مذاکره کننده بعد از سخنان رهبری

آقاتهرانی، مرتضی

*تعطیل کردن تاسیسات هسته‌ای معنایی ندارد و باید غنی سازی همچون گذشته ادامه پیدا کند زیرا آمریکا و متحدانش حق ندارند به فکر بستن این تاسیسات باشند. تیم مذاکره کننده به درستی در خصوص توافقنامه ژنو روشنگری نمی کنند،  ضرورت دارد در مورد توافق‌نامه ژنو شفاف سازی لازم صورت بگیرد زیرا ابهام و پنهان کاری برای دولت مناسب و شایسته نیست.

باقری لنکرانی، کامران

*ما در عرصه هسته‌ای نمی بایست که از مواضع خود پایین می آمدیم. باید روشنگری می کردیم. ابهام زایی، هدف و اسلحه غرب در این زمینه بود که الحمدلله خود اوباما به اینکه فتوای رهبر معظم انقلاب را در این باره شنیده است اشاره کرد و این خود از جنبه های موفقیت روشنگری محسوب می شود.

*چطور آنان هیچ نقطه مبهمی در این مذاکرات در آن طرف نمی گذارند ولی ما می‌گوییم که ۹ صفحه از مذاکرات مخفی و غیرقابل بیان است.

بذرپاش، مهرداد

*یک پیشنهاد به آقای رئیس‌جمهور دارم که برای گام جامع این کار را انجام دهید و تصمیمات خود را با مشورت حقوقدان‌ها اتخاذ کنید که شاید اشتباهات مرحله اول تکرار نشود؛ البته در این توافق غیر از حقوقدان‌ها که از منظر حقوقی باید نظر دهند سرهنگ‌ها هم از منظر امنیت ملی باید نظرشان را اعلام کنند.

*اگر به توافقنامه نقد داریم به دلیل این است که توقع‌ داریم دولت به میزانی که تلاش می‌کند خارجی‌ها و اعضای کنگره آمریکا را اقناع کند و راضی نگه دارد، داخلی‌ها را نیز قانع کند.

*انتقادات به توافق ژنو، انتقاد به جزییات نه کلیات است. این که برخی منتقدان از تعبیر هولوکاست در مورد تفاهم‌نامه استفاده کردند، بدان دلیل است که انگار کسی نباید جرات حرف زدن در مورد ژنو را نداشته باشد که در مورد هولوکاست نیز همان شیوه دنبال می‌شود.

حسینیان، روح الله

*دلمان می‌خواهد وزیر را استیضاح کنیم. ما دلمان نمی‌آید که روحانی شکست بخورد، نگرانیم که یک روحانی زیر برگه استعماری را امضا کند و نگرانیم که فردا ما را در ردیف قاجار بنویسند لذا معتقدیم سازشکاران قهرمان نخواهند شد.

رسایی، حمید

* برداشت من این نیست که خروجی این مذاکرات متوقف نشدن غنی سازی و رفع تحریم ها باشد.

*سخنان رهبر انقلاب در جمع همافران درباره موضع گیری‌های دو پهلو برخی‌ها در داخل کشور نوعی تذکر و هشدار برای برخی از بویژه مسوولان اجرایی و وزارت خارجه دانست که مواضعی اتخاذ می کنند که از شفافیت لازم برخوردار نیست. این عدم شفافیت و دو پهلو بودن مواضع، امکان سوء استفاده به دشمنان را می دهد و طبیعی است که وقتی آنها سوء استفاده کنند، بخش هایی در درون کشور مجبور به تذکر، یادآوری و استفاده از ابزارهای قانونی مثل سوال در مجلس می شوند.

صفارهرندی، محمدحسین

* نظر ما این است آنچه که شایسته نظام بود در مذاکرات رعایت نشد. بچه های ما باید سعی کنند چنانچه در جاهایی غفلتهایی شده و یا جاهایی که امکانی از دست ما رفته، در مذاکره نهایی احیاء کنند.

* آقایان مذاکره کننده باید در نوع مواجهه در مرحله نهایی صبورتر از قبل عمل کنند و از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کنند. برداشت ما این است که چیزهایی که در مذاکرات ژنو به دست آوردیم در قبال چیزهایی که از دست دادیم ناچیز است

کوثری، اسماعیل

*مقام معظم رهبری ۱۰ ماه پیش از دولت جدید مجوز مذاکرات را داده بودند و اینگونه نبوده که چون دولت آقای روحانی روی کار آمده است ایشان مجوز را گرفته‌اند. باید بگوییم که دولت آقای روحانی تنها بحث مذاکرات را علنی کردند.

نبویان، سید محمود

*{در تشریح تماس تلفنی روحانی با اوباما}آقای ظریف در این رابطه گفته است: «از صبح در روز جمعه پنج بار دیگر هم تماس گرفتند که حداقل یک سلام با اوباما داشته باشید.» … «پس از سلام، آقای روحانی به اوباما گفت “من وزیرخارجه خودم را مامور کردم که در بحث هسته‌ای بیاید” و اوباما هم گفت که جان کری را مامور کرده است. اوباما می‌خواست وارد بحث سوریه شود، اما روحانی مخالفت کرد و گفت بحث فقط هسته‌ای است.»

*من ۲ هفته پیش با آقای عراقچی جلسه داشتم. گفتم آقای عراقچی درباره ۲۷ صفحه توافق جدید کردید و وی گفت “۹صفحه محرمانه است”. چرا اصرار دارند که هیچ‌کس نفهمد؟ در حالی که آنها به همه گفتند و مردم و مجلس‌شان با خبر هستند.

*سوئیس مگر چه دارد که تمام قدرت های جهان باید مذاکراتشان آن جا برگزار شود؟ چرا ما نباید این کلاس را برای یک کشور اسلامی بگذاریم ؟ در دوره قبل از این آقایان رفتیم به سراغ استانبول ، جا را ما تعیین کردیم . بعد از استانبول ، گفتیم بریم بغداد . رفتیم بغداد ؛ خود نوری مالکی باورش نمی شد.

*جلسه به هم خورد و اشتون گفت دیگر نمی شود ادامه داد . مذاکره به هم خورد . ما هم شماره خود را دادیم و گفتیم این هم شماره تماس ما . این اشتون که ناز می کرد ،۲۵ روز بعد همین خانم اشتون نه که زنگ بزند سه بار نامه زد که چرا دیگر مذاکره نمی آیید.آقایان کلاسشان این است که (جان هم نمی گویند) کری به ما زنگ زده است . کلاس داره .چرا آن ها این قدر پررو شده اند . این بار استقلال کشورمان چه می شود؟ اصلا گام میانی چیست؟

*لاریجانی گفت که اگر انتقاد کنیم می‌گویند نمی‌گذارند مشکلات اقتصادی را حل کنیم. لاریجانی می گفت اگر من بودم توافق ژنو را امضا نمی کردم.

*غربی‌ها به ما وعده دادند که ۹۰ درصد تحریم‌های نفتی و بانکی باقیمانده و قطعنامه‌های شورای امنیت بعد از ۲۰ سال بر می‌داریم. آقای عراقچی می‌گفت که “من اعتراض کردم ۲۰ سال خیلی زیاد است و این مدت ۵ ساله باشد”، اما آنها قبول نکردند و گفتند باید ۲ رقمی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا