استاندار مازندران در جمع تولیدکنندگان و کارشناسان برنج

کاهش وارادت برنج با مشخص شدن میزان تولید برنج ممکن است

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در پنجاهمین سالروز تاسیس موسسه تحقیقات برنج مازندران جمعی از تولیدکنندگان و کارشناسان برنج کشور به همراه استاندار مازندران در محل این موسسه واقع در شهرستان آمل گرد هم آمدند.

در این مراسم ربیع فلاح ‌جلودار با بیان اینکه یکی از مهم ترین مباحث در کشاورزی مساله کمبود آب است، گفت: خیلی ها تا اسم مازندران را می شنوند فکر می کنند ما سالیانه این مقدار بارندگی داریم و اصلا مشکلی به نام آب در این استان وجود ندارد. اما باید گفت با وجود اینکه سالیانه ۱۲ تا ۱۳ میلیارد متر مکعب آب سطحی وارد دریا می شود عملا درفصل تابستان کشاورزان ما از آب بی بهره می مانند.
 
وی ادامه داد: برای حل مشکل آب مورد استفاده در کشاورزی استان باید هر چه زودتر سه سد هراز، گلورد و البرز که در حال ساخت هستند تکمیل و به بهره برداری برسند که خوشبختانه با توجه به تمام مشکلات مالی و اعتباری که برای پروژه های این چنینی وجود داشت، پیگیری های مثبتی انجام شده و تکمیل سد هراز در بودجه سال ۹۳ در قالب فایناس قرار گرفته است که امیدواریم با انجام این کار بخش مهمی از مشکلات آب مازندران حل شود.
 
استاندار مازندران به زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آن طرحی که تا کنون به صورت پایلوت و محدود در استان انجام می شد در راستای اجرایی شدن کلی می باشد و در ردیف نیز قرار گرفته است.
 
ربیع فلاح جلودار با بیان اینکه ما مقدار قابل توجهی زمین نداریم که بخواهیم مدام ساخت و ساز کنیم در خصوص کاربری اراضی تاکید کرد:سرطانی به جان اراضی شالیزاری  ما افتاده است که انشالله با هماهنگی هایی که در حال انجام آن هستیم و به کمک قوه قضائیه قبل از آن که ساختمان های متعدد ساخته شوند و با بولدوزر برویم وخرابش کنیم جلوی این کار گرفته می شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما برای توسعه در مازندران ابتدا به سراغ صنعت رفتیم  ولی دیدم ۷۰ الی ۸۰ درصد صنایع تعطیل است، گفت: بعد از آن نیز به دنبال توسعه گردشگری در استان بودیم ولی دیدیم در اینجا نیز تازه در الفبای کار قرار داریم و بعد از آن برای توسعه استان به سراغ کشاورزی آمدیم و باید برای اینکه در کشور در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم تلاش زیادی در این راستا انجام دهیم.
 
استاندار مازندران در پایان از واردات برنج در مازندران گفت:اگر مسئولان بخش اجرایی مشخص کنند مازندران به طور دقیق چه مقدار تولید برنچ دارد، واردات برنج را می توانیم کاهش بدهیم یا حداقل طوری ساماندهی کنیم که این کار شدنی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا