دختر آیت‌الله باز هم صدای همه را درآورد

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، چندی پیش فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای با «الشرق الاوسط» در خصوص وضعیت نامناسب زنان بعد از انقلاب نسبت به گذشته اظهارات نا مناسب و غیر واقعی را بیان‌ می‌کند که این سخنان با واکنش‌هایی همراه بوده است.

فائزه هاشمی با زبانی تند و انتقادی می گوید که متاسفانه زنان در ایران بیشتر حکم پیاده نظام را پیدا کرده اند؛ زحمت می کشند و پا به پای مردان کار می کنند اما زمان تقسیم غنائم که می رسد، پست ها و سمت ها علیرغم توانایی هایی که زنان دارند به «جرم» زن بود به آنها داده نمی شود.

وی که در سخنانش به نوعی از این شرایط ابراز ناامیدی می‌کند، می گوید: باید حتما برای حضور زنان در مجلس و دولت و سمت های مدیریتی سهمیه در نظر گرفته شود.

فائزه هاشمی اگرچه یکی از منتقدان دولت احمدی نژاد بود اما در همین اظهاراتی می گوید در همان دوره(دولت احمدی نژاد) بیشترین مدیران زن فعالیت داشتند.

این سخنان و اعلام نارضایتی از وضعیت زنان در جامعه با واکنش‌هایی از سوی برخی زنان نخبه فعال در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی مواجه شد. برخی از این واکنش‌ها به شرح ذیل است:

 زهره الهیان، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا، ضمن اشاره به حضور پررنگ تر زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی کشور پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: باگذشت بیش از سه ده از انقلاب اسلامی، در شرایط حاضر شاهد پیشرفت های چشمگیری درحوزه زنان هستیم.

وی در ادامه بیان داشت:به مدد تفکر ناب حضرت امام (ره)در رابطه با مشارکت زن و حضور اجتماعی و سیاسی زن در عرصه های مختلف انقلاب ما شاهد هستیم این فضای مناسب بعد از انقلاب برای بانوان فراهم شده تا بتوانند حضور اجتماعی و سیاسی فعال و بدون دغدغه ای داشته باشند.ما شاهدیم که زنان در عرصه های علمی تحقیقاتی و فناوری به درجات بالایی رسیده اند؛ به طوری که اکثر صندلی های دانشگاه ها و کرسی های علمی و تحقیقاتی را زنان به دست آورده اند و این ناشی از سخت کوشی زنان در علم و فناوری و در عین حال نگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری به حضور و مشارکت زنان در عرصه های مختلف است.

 لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: در زمان طاغوت عده‌ اندکی در تهران و برخی نقاط محدود می‌توانستند به صورت با حجاب به تحصیل علم بپردازند و یا عده‌ای که همرنگ جماعت شده بودند و بدون حجاب نمایان می‌شدند، می‌توانستند از این امکانات بهره برداری کنند؛ در حالی‌که بعد از انقلاب این نگاه‌ها و برخوردها کاملاً تغییر کرده است. مهمترین تغییری که وضعیت زنان نسبت به قبل انقلاب داشته، این است که نگاه ابزاری به زن تبدیل به نگاهی همراه با کرامت و حفظ ارزش‌های زن شده است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر فائزه هاشمی در خصوص بدتر شدن وضعیت زنان نسبت به قبل از انقلاب، ضمن رد کردن این اظهارات، تصریح کرد: در آغاز انقلاب خیلی از مسئولیت‌ها در دست همین افراد و نزدیکانشان بود. این افراد به جای اینکه با این سخنان ارزش‌های زن را پایین بیاورند و دست خودشان را رو کنند بهتر است به واقعیت ها توجه کنند.

همچنین فرشته روح افزا معاون شواری فرهنگی اجتماعی زنان در واکنش به اظهارات فائزه هاشمی عنوان کرد: این گونه اظهارات توهین به زنان ما است. اگر این افراد نمی‌دانند که زنان فرهیخته، دانشمند، تحصیل کرده، شجاع و شیردل و … الگوهایی مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) دارند و باید بدانند زنان ما این توهین ها را برنمی‌تابند.

در دوران سیاه پهلوی اگر زنی به سمت وزارت می‌رسید نه به علت توانمندی و فرهیختگی‌اش بلکه به علت بله قربان گو بودنش و نداشتن قوه تشخیص بود و اینکه مانند عروسک‌های خیمه ‌شب بازی در دست مردان بودند و بازی آنها بود که این منصب‌ها را داشته باشند.
 
حلیمه عالی عضو فراکسیون زنان مجلس نیز در همین رابطه اظهار داشت: امروز زنان در حوزه‌های بهداشت و درمان، علمی و دانشگاهی، سیاسی و حزبی و دیگر حوزه‌ها رشد‌های بسیاری داشته‌اند که به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و آمار و اسناد  گواه این ادعا هستند. 
وی همچنین با بیان اینکه فراکسیون متبوعش فردا صبح قبل از جلسه علنی مجلس اظهارات فائزه هاشمی را بررسی می‌کند، گفت: اظهارات فائزه هاشمی بی پایه و بی اساس است.
 
همچنین فرج الله عارفی نایب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس هم در خصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی خاطرنشان کرد:خانم هاشمی اگر اطلاعاتی در رابطه با اعداد و ارقام ندارد ، برود و  مطالعه کنند. حتی در زمان دولت پدر این فرد برود و ببیند  واقعا چه صحبت های در آن زمان شده است و چه گزارشاتی ارائه کرده‌اند. در زمان ابوی همین خانم اگر بررسی شود مشاهده می‌کنیم چقدر نسبت به جایگاه زنان و تفکرات و سطح رشد و پیشرفت هایی که جامعه زنان داشته اند صحبت می‌شده است.

نماینده مردم جیرفت افزود:در واقع خانم هاشمی با این صحبت‌ها همه چیز را زیر سوال برده، ما در قبل از انقلاب چقدر استاد دانشگاه داشتیم الان چقدر داریم؟ چقدر متخصص پزشک داشتیم و در حال حاضر چقدر پزشک و پرستار داریم؟ چقدر در حوزه های علمی زنان فعال بودند الان چقدر فعالیت دارند؟ چقدر زنان قبل از انقلاب در سطح دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند و الان چه میزان؟ این ها را با هم مقایسه بکنیم به راحتی متوجه این تناقض‌ها میشویم.

اما به هرحال شنیدن چنین اظهاراتی از سوی فائزه هاشمی خیلی دور از ذهن نبوده و نیست چراکه سابقه فعالیت‌ها و اظهارات اجتماعی و سیاسی وی در گذشته و همچنین نقش وی در فتنه سال ۸۸ گواه بر این موضوع است و اعلام چنین مواضعی از سوی این فرد به امری عادی مبدل شده است. اما واقعیت آن طوری که این فرد سیاه نمایی کرده نیست بلکه حقیقت اینست که زنان بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف به ویژه سیاسی حضوری به مراتب فعال تر و گسترده تر دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا