تبلور ایمان و عزم ملی در عملیات بیت‌المقدس

بصیر/ تاریخ افتخارآمیز و غرورانگیز انقلاب اسلامی اگرچه بیش از ۳۶ سال از عمر پربرکت و گران‌بهای آن نمی‌گذرد لیکن آکنده از صحنه‌های درخشان و زرینی است که بر تارک این سرزمین کهن می‌درخشد و ایران اسلامی را در جایگاه ویژه و ممتاز در منطقه و جهان امروز قرار داده است. امروز کشور پهناورمان به افقی از پیشرفت و بالندگی دست یافته است که به باور و اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و سیاست‌مداران برجسته جهانی نمی‌توان نقش تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌اش را در مبادلات جهانی و منطقه‌ای نادیده گرفت و از این‌روست که امروزه قدرت‌های بزرگ به وضوح این حضور مؤثر را لمس و احساس می‌کنند.

دستیابی به موفقیت‌های بزرگ و رشد و شکوفایی‌ها در عرصه‌های مختلف در مقیاس جهانی از ارتقای سطح دانش گرفته تا کسب رتبه‌های برتر جهانی علمی و ابتکار و خلاقیت در زمینه‌های پژوهشی ـ علمی همگام با فن‌آوری نوین جهانی، توانمندی دانش هسته‌ای و حضور گسترده در میادین معتبر علمی و خودکفایی در تولید تجهیزات دفاعی و تسلیحاتی و بسیاری از پیشرفت‌های خارق‌العاده دیگر در سایه ایمان و اتکای به خداوند، اراده و عزم ملت و رهبری داهیانه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به منصه ظهور رسیده است. اما در پس این توفیقات بزرگ، برهه‌ای از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی به حماسه بزرگ مردانی مجاهد و خداجو مزین است که با غیرتی جاودانه و عزتی مخلصانه واژه زیبا و پرمعنای دفاع مقدس از آن الهام گرفت. تبلور ایمان، اراده و عزم ملی به تصویر کشیده و جلوه‌های زیبایی از رشادت، غیرت، جوانمردی، ایثارگری و فداکاری از آن متجلی شد و صحنه‌های باشکوهی از معرفت، بصیرت، ولایتمداری و عشق به امام و میهن ترسیم و ماندگار شد.

از دیدگاه نظریه‌پردازان و تحلیلگران، جنگ همواره پدیده‌ای شوم و مخربی است و در نگاه مردان عادی هم فاجعه‌ای خانمان‌سوز و چهره‌ای بس نکبت‌بار و کریه دارد؛ اما با مطالعه در آثار جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ملت مظلوم کشور عزیزمان، به وضوح برکاتی از ثمره‌های بی‌شماری را می‌بینیم که در این نوشته برخی از این دستاوردها که حاصل هشت سال پایداری، مقاومت و ایستادگی عزتمندانه و غیرتمندانه جوانان این مرز و بوم است، به آن اشاره‌ای گذرا و گذری اجمالی می‌شود.

در دفاع مقدس توفیق الهی و معجزه پروردگار در جای جای جبهه‌های حق علیه باطل به مدد سربازان و رزمندگان ما آمد؛ آنجا که با کمترین امکانات و تجهیزات دفاعی در برابر دنیای استکبار و ارتش تا بن دندان مسلح و تقویت شده از سوی بسیاری از کشورهایی که امروز مدافع حقوق بشر و منادی آن شده‌اند شگفتی‌هایی پدیدار شد که دنیا را از همت رزمندگان مبهوت کرد. عملیات آزادسازی خرمشهر از جمله هزاران شگفتی حاصل از تبلور ایمان، اراده و عزم ملی سربازان ولایتمدار و ایثارگر وطن بود که به گفته بنیانگذار جمهوری اسلامی، او که دم مسیحایی‌اش شور و نشاط وصف ناپذیر در رزمندگان می‌دمید، به دست خدا و اراده لایزال الهی با همت و عزم ملی ایرانی به وقوع پیوست. عملیاتی که در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ با رمز مبارک یا علی‌ابن‌ابیطالب(ع) با هدایت قرارگاه مرکزی کربلا با استفاده از ۴ قرارگاه عملیاتی شامل یگان‌های پرتوان ارتش و سپاه با پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی قهرمان آغاز شد و با اجرای مراحل موفقیت‌آمیز عملیات یعنی مرحله عبور از رودخانه عریض کارون که در عین خطرپذیری یک نوآوری و ابتکار محسوب می‌شد، رزمندگان اسلام پس از اشغال سرپل در غرب رودخانه و سپس توسعه آن با آزادسازی ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از اراضی مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از ۲۴ روز نبرد بی‌امان در ساعت ۱۰ صبح سوم خرداد وارد خرمشهر شدند و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر فراز گنبد مجروح مسجدجامع خرمشهر به اهتزاز در آوردند.

از دیگر نتایج این عملیات می‌توان به آزادسازی هویزه، پادگان حمید و تأمین مرزهای بین‌المللی در منطقه نبرد و اسارت ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر از مزدوران بعثی و کشته و زخمی شدن حدود ۱۶ هزار نفر از نظامیان ارتش بعث، انهدام ماشین جنگی عراق و به دست‌آوردن انواع تسلیحات و مهمات و ادوات نظامی فراوان اشاره کرد. در این عملیات اوج همکاری، تعامل، وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش و سپاه تجلی یافت.

اجرای این عملیات غرورآفرین که در پی سه عملیات بزرگ قبلی صورت گرفت روحیه و عزم ملی در ایران را بالا برد و مردم را نسبت به پیروزی در جنگ امیدوار کرد و جایگاه و اعتبار بین‌المللی ایران را افزایش داد. در واقع این عملیات کمر حزب بعث و حامیان مستکبر غربی و منطقه‌ای صدام را شکست و صحنه سیاسی جهان به‌ کلی تغییر کرد.

به اعتراف بسیاری از فرماندهان و تحلیلگران نظامی جهان پس از فتح خرمشهر، ارتش بعث عراق زمینگیر شد و تا پایان جنگ با وجود پشتیبانی و حمایت‌های کورکورانه استکبار جهانی و دیگر کشورها نتوانست خود را بازسازی کند و متحمل خسارت‌ها و تلفات زیادی شد، تا جایی که جز حقارت و درماندگی برای صدام حسین و پشیمانی و ندامت از تزریق میلیاردها دلار برای سیاستمداران جنگ‌طلب غربی و برخی دولت‌های مرتجع عرب باقی نماند. نبرد حماسی بیت‌المقدس علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ‌طلبی‌های دشمن مهاجم وارد کرد. سوم خرداد یک حماسه ملی است، حماسه‌ای که با نیروی ایمان، انگیزه، اراده و عزم ملی ظهور و بروز یافت. عملیات یاد شده در کنار دستاوردهای بی‌شماری که از جنبه‌های نظامی و راهبردی اهمیت داشت، تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری رزمندگان ایران و تحمیل اضطراب و نگرانی بر فرماندهان و سربازان دشمن را هم به دنبال داشت که تا پایان جنگ برگ برنده‌ای در دست جان برکفان کفرستیز ارتش و سپاه اسلام بود و به جهانیان ثابت کرد که نیروی ایمان و اراده ایرانی قدرت و توانمندی بزرگتر از معادلات ظاهری نظامی داشته و از پشتوانه‌ای به مراتب محکم‌تر و باصلابت‌تر از مؤلفه‌های ظاهری قدرت نظامی و استراتژی دفاعی و متداول در جهان مادی برخوردار است.

برخی از دلایل این پیروزی بزرگ را می‌توان به این شرح برشمرد:

۱ـ رهبری پیامبرگونه امام راحل(ره) ۲ـ همدلی، وحدت و هماهنگی کم‌نظیر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳ـ ابتکار و نوآوری در تاکتیک به ویژه در عملیات عبور از رودخانه و استفاده از رزم شبانه ۴ـ ایمان و انگیزه قوی، روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری رزمندگان اسلام ۵ـ انسجام و وحدت ملی در سطح کشور ۶ـ استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و نتایج ملی ۷ـ و حضور گسترده نیروهای مردمی و بسیجی.

در پایان با نثار سلام و صلوات به روح پاک و مطهر همه شهدای اسلام به ویژه شهدای عملیات بزرگ بیت‌المقدس و گرامیداشت یاد و خاطره این روز حماسه و ایثار، دنیا بداند سربازان ایثارگر، ولایتمدار و بسیجیان عاشق، پرتوان و مردمی همدل و گوش به فرمان رهبر ذخیره‌های الهی هستند که تحت رهبری مقام معظم رهبری در همه برهه‌ها و مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز کشور آماده‌اند تا راه این شهدای عظیم و رزمندگان دفاع مقدس را تداوم بخشند ان‌شاالله.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا