معروفات جامعه، منکرات شده اند!

به گزارش بصیر، سیدعلی سلیلی به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، اظهار داشت: ممکن است ناهنجاری هایی درجامعه امروز وجود داشته باشد ولی هنجارهای محکمی مانند ایمان و تعهد جوانان ایران اسلامی، ما را به آینده خوشبین می کند.

وی با اشاره به اینکه اگر شخصیت امام موسی کاظم(ع) را به رشته تحریر در بیاوریم، در قدم نخست باید به جریان مقابله با اهل بیت اطهار(ع) در دوره بنی عباس بپردازیم، گفت: نحوه مقابله سردمداران دوران بنی عباس با بنی امیه متفاوت بود.

این کارشناس مذهبی افزود: در دوران بنی امیه دشمنی نظام سلطه با ائمه اطهار(ع) به وضوح مشخص است، در صورتی که در دوران بنی عباس، سردمداران ظالم با نظامی مبتنی بر اسلام سطحی و آبکی سعی در مقابله با ائمه اطهار(ع) را داشتند.

وی در ادامه با بیان تلاش امام موسی کاظم(ع) مبنی بر نهادینه کردن اسلام ناب در زمان بنی عباس به ذکر نکته ای از زیارت جامعه کبیره اشاره و بر شناخت ائمه اطهار(ع) تاکید کرد و گفتک «مَنْ اَرادَ اللَّهَ بَدَءَ بِکُمْ» یعنی هر کس خدا را بخواهد، باید با اهل بیت(ع) شروع کند، چرا که محل امن شناخت الهی، از درگاه خزائن علم خواهد بود.

سلیلی با اشاره به اینکه در زمان بنی امیه، دشمنی آشکار این قوم سبب دوری مردم از آنها شد، بیان داشت: با این وجود، سردمداران بنی عباس با زیرکی و تاکید بر اسلام سطحی و آبکی سعی در فریب مردم را داشتند که با زندانی کردن امام موسی کاظم(ع) سعی در عملی کردن اهداف شوم خود را داشتند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دشمنان دین اسلام با خیال دوری مردم از امام موسی کاظم(ع) وی را به زندان انداختند، افزود: تکوینی بودن رابطه امام با مردم سبب عدم جدایی آنها شد که نشان دهنده عصمت وطهارت دین اسلام است.

وی با اشاره به آیه «يُريدُونَ اَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِاَفْواهِهِمْ‏» به معنی آنان مى‏خواهند نور خدا را با دهان هاى خويش خاموش سازند، ادامه داد: هم اکنون نیز با گذشت سال های بسیار هنوز رابطه مستحکمی میان مردم وائمه اطهار(ع) وجود دارد و ارادت و احترام مردم نسبت به مزار مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) نشان دهنده، پیوستگی و ارتباط عمیق آنها با ائمه اطهار(ع) است.

سلیلی با بیان آیه ۱۳۷ ازسوره اعراف: «فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ – وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ : از آنها (یعنی از فرعونیان) انتقام گرفتیم و آنها را غرق نمودیم، به این خاطر که آیات ما را تکذیب می کردند، در حالی که از آن غافل بودند و کسانی که در نواحی شرقی و غربی سرزمین مصر که به آن برکت داده بودیم، تضعیف می شدند (یعنی کشته می شدند که کم و ضعیف شوند) را وارث نمودیم و وعده فرخنده پرودگارت به بنی اسرائیل به خاطر اینکه پایداری نمودند، تحقق یافت و جامعه و ساختمان هایی که فرعون و قوم وی داشتند می ساختند را هر دو ویران کردیم.» ادامه داد: این آیه مبین این نکته است که خداوند می فرماید: «ما مردمی آنچنان که ناتوان شمرده می شدند را وارث خاوران و خوربران زمینی[۳۳] کردیم که با برکت بود، و کلمه ی پرودگارت را بر فرزندان اسرائیل تمام کرد از آن رو که شکیبایی و بردباری پیشه ساخته بودند.[۳۴] یا آنکه موسی برای راهنمایی آمد و کتاب را به فرزندان یعقوب ارث دادیم[۳۵].»

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: دشمنان دین اسلام با خیال پوچ خود تصورمی کردند که می توانند میان مردم و ائمه اطهار(ع) جدایی به وجود آورند ولی صبر و شکیبایی که درنهاد ماورایی ائمه عصمت و طهارت وجود داشت، اجازه جداشدن با مردم را نداد.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم و حمایت آنان در جایگاه امامان معصوم بسیار تاثیرگذار بوده است، گفت: اگر مردم در مسیر حمایت از امام زمان(عج) خود نباشند، ۳ حالت یا واقعه در ارتباط با آن امام رخ می دهد.

سلیلی افزود: در حالت نخست امام به شهادت می رسد، مانند زمان امام حسین(ع) که مردم حامی خوبی برای او نبودند و در حالت دوم نیز منزوی شدن امام موسی کاظم(ع) رخ می دهد که در نهایت به شهادت امام منجر شد.

این کارشناس مذهبی در ادامه به کتاب پیشوای صادق که رهبر فرزانه درسال ۱۳۵۸درباره زندگی امام صادق(ع) به نگارش درآورده اند، اشاره کرد و گفت: در این کتاب حدیثی از امام سجاد(ع) نقل می شود که می فرمایند: اگر ما قیام نکردیم، به این دلیل بود که در حجاز ۲۰ نفر شیعه هم نداشتیم.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در حرکت تاریخ ساز و حماسه بزرگ کربلا همراه امام حسین(ع) بود و به وضوح دید که جامعه در اثر بی بصیرتی و بی ایمانی و ضعف شدید اعتقادات به جایی رسیده که با علم بر اینکه امام حسین(ع) حجت خداست، باز هم بر عمل ناپسند خود تاکید دارند.

سلیلی با بیان اینکه در حالت سوم نیز امام عصر به دلیل آماده نبودن روحیه معنوی مردم غایب می شود، تصریح کرد: غیبت امام زمان(عج) نمونه ای از این حالت است.

وی انقلاب اسلامی را گامی بین الطلوع دانست که درمسیر حکومت اسلامی قرار دارد و در این میان لازمه ظهور موعود نیز نهادینه شدن اسلام ناب در جامعه است.

سلیلی با تاکید بر بیانات رهبر فرزانه مبنی بر اهمیت مسئله تمدن نوین اسلامی، گفت: لازم است جوانان در مسیر نهادینه شدن آرمان های جمهوری اسلامی ایران گام بردارند.

وی با بیان اینکه رخنه های فرهنگی موجود درجامعه به دلیل دوری از سیره ائمه اطهار(ع) به وجود آمده است، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت نسل امروز در گرو حفظ آرمان های اسلامی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه داشتن روحیه دغدغه امر به معروف و نهی ازمنکر از موهبت های الهی است، اذعان داشت: پیامبر عظیم الشأن اسلام سرشار از این موهبت بودند تا جایی که نسبت به سرنوشت مردم حریص بودند.

وی ادامه داد: دغدغه دار بودن نسبت به سرنوشت مردم، صفت واقعی مومن است و همین روحیه بصیرت سبب پایداری اسلام شد.

سلیلی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای ابعاد گسترده ای است و تنها به عفاف و حجاب محدود نمی شود، افزود: در جامعه معروفاتی مانند: احترام به پدر و مادر، پیشکسوتان و… وجود دارد که طرد شده اند و جزو منکرات قرار گرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه ملی بر تاکید نسبت به حفظ ارزش والای معروفات اسلامی گفت: روايتی از امام صادق(ع) نقل شده كه: «لاايمان لمن لاحيا له» كسی كه حيا ندارد، ايمان ندارد، پس لازمه رشد حیا در جامعه این است که ابتدا معروفات طرد شده درجامعه را برجسته سازیم و در گام بعد نهی از منکر کنیم.

سلیلی با بیان اینکه لازمه جهاد در راه حفظ امر به معروف، دارا بودن روحیه مناسب است، تصریح کرد: بنا بر فرمایشات امام علی(ع) که می فرمایند: «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَوليائِهِ وَهُوَ لِباسُ التَّقوى وَدِرعُ اللّه‏ِ الحَصينَةِ وَجُنَّتُهُ الوَثيقَةُ» به راستى كه جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پدران، قدرت نرم خانواده هستند، ابراز داشت: ممکن است ناهنجاری هایی در جامعه امروز وجود داشته باشد ولی هنجارهای محکمی مانند ایمان و تعهد جوانان ایران اسلامی، ما را به آینده خوشبین می کند.

وی خاطرنشان کرد: امید است با تلاش دولتمردان، شاهد پیشرفت و رشد استعدادهای جوانان و نهادینه کردن سنت های اصیل انقلاب اسلامی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا