اختصاصی/ قسمت سوم

عملیات الی بیت المقدس/ بعد از آزادسازی خرمشهر لحن دنیا نسبت به ایران تغییر کرد

بصیر/ ادامه قسمت دوم، سید ولی میرشفیعی

DSCN0987

فتح خرمشهر در آن مقطع از جنگ چه تاٌثیری داشت؟

خرمشهر یک منطقه استراتژیک بود و پنجمین بندر آب شیرین خاورمیانه را داشت و اولین شرکت نفتی ایران در این شهر ثبت شده و در کل شهرتی جهانی داشت. آن زمان اذهان عمومی همه به موضوع اشغال و آزاد سازی شهر معطوف شده بود. پس گرفتن خرمشهر در تمام دنیا سروصدا کرد و یک بعد روانی خاصی برای دوطرف داشت. وسعت این عملیات خیلی زیاد بود و جان دشمن در آن گرفته شد. به طور یقین بخش های اعظم توان نظامی دشمن در خرمشهر از بین رفت. اگر همان سال ۶۱ عملیات را ادامه می یافت  یک پیروزی نظامی بزرگ نصیب مان می شد. به شایستگی نام این عملیات «الی بیت المقدس» گذاشته شد چرا که هدف آن به قدری بزرگ بود که امکان داشت امتدادش تا بیت المقدس ادامه یابد.

خرمشهر از قبل از انقلاب هم یکی از محورهای اصلی تجاری کشورمان بود و در کنار آبادان دو بندری بودند که بخش زیادی از واردات ایران از این بندرها صورت می گرفت. خرمشهر و آبادان چشمان ایران بودند و وقتی خرمشهر اشغال شد ما مجبور شدیم بخش زیادی از تجارت خود را به شهرهای دیگر انتقال بدهیم که برایمان زیان آور بود. به غیر از آن اشغال این شهر بندری از لحاظ سوق الجیشی و سیاسی و جهانی اهمیت داشت. آن زمان کشورهای زیادی پشت سر صدام ایستاده بودند و وقتی امام فرموده بود ما می خواهیم انقلابمان را به کل جهان صادر کنیم ترسیده بودند و فکر می کردند ما می خواهیم این انقلاب را نظامی صادر کنیم. در همین عملیات الی بیت المقدس ما از کشورهای زیادی مثل سودان، ترکیه، عربستان، قطر و دیگر کشورهای عربی اسیر گرفتیم. دنیا بعد از فتح خرمشهر حساب ویژه ای روی ایران باز کرد. بعد از آزادسازی شهر بود که گفتند ما صحبت ایرانی ها را گوش می کنیم و هیئت های صلح فرستادند.ولحن دنیا نسبت به ایران عوض شد انها هرگز فکرنمی کردند ایرانیان بتوانند از کارو عریض و خروشان و پرجنب و جوش عبورکنند اما نیروهای اسلام به فتح مهم دست یافتند.

در تاریخ دفاع مقدس آورده شده که صدام به شخصه بسیار برای نگه داشتن خرمشهر اهمیت قائل بود و رجزخوانی زیادی نیز برای ما انجام می داد، دلیل این امر چه بود؟

صدام اهمیت خرمشهر را می دانست و می فهمید این شهر تا چه اندازه برای نظام ایران به ویژه از لحاظ روانی مهم است. مانند این می ماند که آدم خانه امنی داشته باشد و کسی بیاید گوشه ای از خانه چادر بزند و مزاحمت ایجاد کند. صدام برای دفاع از خرمشهر اقدامات تاٌمینی زیادی آورده بود. اقداماتی مثل کندن سرنخل ها، ایستاده کردن ماشین های وارداتی در بندر خرمشهر و چندین خط پدافندی مثل کاشت مین و سیم خاردار و کانال ماهی ایجاد کرده بود که نیروهای ایرانی فکر حمله به خرمشهر به سرشان نزند. برای همین عمده نیروهایش را درهمین خرمشهر پیاده کرده بود. دژ محکمی درست کرده بود که خیال می کرد این دژنفوذ ناپذیر است. آزادسازی خرمشهر یک کار خدایی بود و امام هم در صحبت هایش می فرمود که این یک کار فوق بشری بود. برای بررسی اتفاقات آزادسازی خرمشهر به فرمایش  امام پی می بریم که فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

برای دسترسی به خرمشهر نیروهای ما چه ابتکاراتی را به خرج دادند؟

دو محور برای دسترسی به جاده اهواز- خرمشهر وجود داشت؛ یکی محور جنوبی که مستقیم به پادگان حمید ختم می شد و دیگری محور غرب به شرق کارون بود. در غرب کارون عراقی ها مستقر بودند و در شرق آن نیز نیروهای خودی. عراقی ها هرگز تصور نمی کردند ایران بتواند از عرض کارون عبور کند. عبور از کارون تنها مسئله گذر از آن نبود بلکه تداوم و پشتیبانی نیروهای عبورکننده هم مهم بود.

نیروهایی که از کارون عبور می کردند به پلی که بتواند تدارکات و ادوات مورد نیاز یگان عبور کننده را پشتیبانی کند نیاز داشتند. در تصور عراقی ها این بود که ایرانی ها نخواهند توانست از چنین رودخانه عریض و پرجنب و جوشی عبور کنند و برای تداوم عبور روی آن پل بزنند.

یگان مهندسی ارتش، جهاد سازندگی و قرارگاه مهندسی سپاه دست به دست هم دادند و توانمندی شان را در احداث پل نظامی به نمایش گذاشتد. یگان ها با عبور از کارون ظرف مدت سه ساعت با قایق و شناورهای سبک کار خودشان را انجام دادند و به محض اینکه منطقه را از زیر آتش دشمن خارج کردند بلافاصله یگان های مهندسی مشغول احداث و نصب پل روی کارون شدند.

 

احداث پل با توفان در منطقه همزمان شد و پل را سه، چهار متر مثل یک کمان خم می کرد. همراه توفان موج های دو سه متری روی پل بلند می شد و کار را خیلی سخت کرده بود ولی آن روز پل با قاطعیت تمام نصب شد. وقتی کار به اتمام رسید عبور از پل کار سختی شده بود. چون ماشین ها سنگین بودند و هنگام عبور و مرور پل تکان های شدیدی می خورد و هر لحظه امکان پاره شدن مهارهای فلزی اش می رفت. اما به لطف خدا اتفاق بدی نیفتاد و پل اندکی بعد از آزادسازی خرمشهر توسط یگان های مهندسی ارتش و سپاه به طور کامل نصب شد. نصب پل تضمین فتح عملیاتی بود که شب اول به دست آمد. جاده خرمشهر که در شب اول به تصرف رزمندگان در آمد به پشتیبانی همین پل صورت گرفت. اگر وجود این پل نبود تدارکات، مداوای مجروحان و پشتیبانی از نیروهای پیاده نظام غیرممکن می شد.

 

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا