بصیر

المانیتور: ایران بار دیگر پیروز صحنه عراق

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی المانیتور ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۷ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران و آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ایران ظاهراً مانند سایر کشورهای جهان از حمله هفته گذشته داعش به موصل و تکریت شگفت‌زده شد.

سرویس‌های اطلاعاتی ایران نیز همانند سرویس‌های اطلاعاتی غرب ظاهراً تهدید گروه داعش را که الهام‌بخش آن، القاعده است، کم‌اهمیت پنداشته بودند؛ اما ایران در احیا و اقدام متقابل در موقعیت بهتری قرار گرفته و احتمالاً به‌عنوان پیروز بزرگ صحنه عراق دوباره ظهور خواهد کرد و تسلط خود در بغداد را تقویت و تحکیم می‌کند.

توازن قدرت در منطقه به سود ایران رقم خواهد خورد. جغرافیا، جمعیت و تاریخ عراق همگی تأمین‌کننده منافع ایران بوده است. ایران می‌تواند به‌آسانی و به‌طور پنهانی مشاور، کارشناس و نیروهای ویژه به بغداد و سایر مناطق در عراق بفرستد.

در ادامه مقاله آمده است: گزارش‌هایی مبنی بر حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، در بغداد تأییدکننده سرعت عمل ایران و پیوند محکم آن با رژیم نوری مالکی است. همچنین ایران شبه‌نظامیان شیعه عراق را به منظور بسیج شصت‌وپنج درصد عراقی‌ها ترغیب کرده تا با گروه ترویستی داعش بجنگند.

برای ایران این وضعیت، فرصتی تاریخی به منظور گسترش نفوذ خود در غرب است. مقام دوم در وزارت اطلاعات و امنیت ایران گفته است که «جمهوری اسلامی ایران شیری است که تروریست‌های داعش نمی‌توانند با آن بازی کنند. درست همان‌گونه که آن‌ها خشم شدید ایران در سوریه را احساس کردند، در عراق نیز چنین خواهد شد.» ایران داعش را عاملی می‌داند که می‌تواند از تهدید آن برای بسیج عرب‌های شیعه از بیروت تا بصره استفاده کند. معاون وزیر اطلاعات ایران گفت: ایران به‌تازگی سی عامل عملیاتی را دستگیر و توطئه‌های مختلفی را خنثی کرده است.

در پایان مقاله آمده است: ایرانی‌ها خیزش داعش و القاعده در عراق را به دلیل حمله آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۰۳ به عراق می‌دانند. نکته جالب اینجاست که بزرگ‌ترین سودبرنده جنگ آمریکا علیه عراق، ایران بوده است.

این جنگ، دشمن سرسخت ایران یعنی صدام حسین را که جنگی هشت‌ساله علیه ایران تحمیل کرده بود، کنار زد. ایران برای بازگرداندن تمامیت ارضی عراق و وحدت این کشور تلاش خواهد کرد. در واقع، شیعیان در صحنه کنونی عراق دست بالا را دارند.

ایران در حال حاضر به‌طور ضمنی از حمایت آمریکا از نوری مالکی استقبال کرده است. حملات هوایی آمریکا می‌تواند بدون اینکه به آمریکا در عراق اهرم فشاری بدهد، داعش را تضعیف کند.

از نظر ایران، آمریکا بازیگری گذرا و موقتی در عراق است و بخش دائمی بازی به شمار نمی‌رود. دشمنان منطقه‌ای ایران بازنده خواهند بود.

عربستان مدت‌ها قبل صحنه نفوذ در عراق را باخته است؛ اما اکنون باز با باختی دیگر در عراق روبه‌روست. در صورتی که ایران در نقش ناجی شیعیان عراق پدیدار شود، شیعیان بحرین، کویت و استان شرقی عربستان بیشتر به ایران به‌عنوان ناجی خود، گرایش پیدا می‌کنند.

اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نیز که ایران را بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای خود می‌داند، بازنده است. قطعاً میانه‌روهای جهان عرب در میانه گروه‌های سنی افراطی و ایران شیعه تحت فشار قرار خواهند گرفت و تمایل آن‌ها به برداشتن گام‌های آشتی‌جویانه در قبال اسرائیل کمتر خواهد شد که خطرناک خواهد بود.

اردن، آسیب‌پذیرترین کشور میانه‌رو در جهان عرب است. در صورتی که ایران داعش را در عراق مهار کند، تأثیر آن در سوریه نیز احساس خواهد شد. ایران و حزب‌الله، تنها نیروهای مهارکننده القاعده‌گرایی، اعتبار بیشتری کسب خواهند کرد و ایران به عنوان رهبر بلوک تحت تسلط شیعه ظهور خواهد کرد و شیعیان برای کسب حمایت امنیتی، به ایران چشم خواهند دوخت.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا