جای موزه‌ی صنایع‌دستی در آذربایجان‌شرقی خالی است

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، «اسماعیل جبارزاده» در دیدار با معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، اظهار کرد: وجود موزه‌ای که بتوانیم در مدت زمان کوتاهی ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان را به گردشگران نشان دهیم به شدت احساس می‌شود، چون اکنون مجبوریم این ظرفیت‌ها را بطور شفاهی توضیح دهیم.

 

وی با اعلام آمادگی برای تأمین امکانات موزه‌ی صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، از سازمان میراث فرهنگی خواست طرحی را در خصوص ایجاد این موزه ارائه کنند تا هنرمندان صنایع‌دستی بتوانند یک نمونه از اثر خود را در آن به نمایش بگذارند.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر احیای صنایع‌دستی بومی استان، خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع‌دستی ما از میان رفته یا توسط افراد معدودی اداره می‌شود و آن‌چه امروز در اختیار داریم شاید نیمی از ظرفیت‌هایی است که در گذشته داشتیم.

 

جبارزاده افزود: هر کدام از شهرستان‌های استان، صنایع‌دستی بومی دارند که باید شناسایی و احیا شوند.

 

وی در خصوص بحث آموزش صنایع‌دستی نیز گفت: دانشگاه هنر اسلامی تبریز زمینه‌ی خوبی برای آموزش علمی مباحث صنایع‌دستی است، اما این موضوع حتماً باید در مراکز فنی و حرفه‌ای نیز توسعه یابد.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که احیای بحث استاد شاگردی را به عنوان یکی از راه‌های کاهش مشکل بیکاری در استان تعیین کرده‌ایم، افزود: یکی از زمینه‌هایی که این بحث می‌تواند تحقق یابد صنایع‌دستی است.

 

جبارزاده با اشاره به اهمیت صنعت فرش در آذربایجان‌شرقی و با تأکید بر اینکه صنعت فرش نباید از مجموعه صنایع‌دستی جدا باشد، گفت: متأسفانه کسانی که امروز متولی صنعت فرش هستند تنها بعنوان یک کالای تجاری به آن نگاه می‌کنند و همین امر موجب شده است که فرش تبریز، کیفیت و اصالت خود را از دست بدهد.

 

وی با بیان اینکه زمانی تبریز، قطب صنعت فرش بود و چرخه‌ی کامل تولید فرش در این شهر وجود داشت، افزود: ما برای ساماندهی صنعت فرش، ستاد فرش را در استان راه‌اندازی کردیم که وظیفه‌ی نظارت بر ورود مواد اولیه، بافت و صادرات فرش را بر عهده دارد و تلاش می‌کنیم تا صنعت فرش از وضعیت فعلی خارج شود.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای حمایت از احیای صنایع‌دستی هیچ قید و شرطی نداریم، افزود: من تصدی‌گری این موضوع را شخصاً عهده‌دار شدم تا در پیچ و خم مقررات اداری گرفتار نشود.

 

«بهمن نامور مطلق»، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور هم در این دیدار اظهار کرد: با توجه به زمینه‌های اشتغال‌زایی، کم‌هزینه بودن و ارزش افزوده‌ی زیاد در بحث صنایع‌دستی، سیاست دولت «تدبیر و امید» توجه به این بخش است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰۰ نفر در آذربایجان‌شرقی کارت فعالیت در صنایع‌دستی دارند، افزود: البته فعالان این بخش چند برابر این تعداد هستند که در صورت سیاست‌های حمایتی می‌تواند نقش موثری در کاهش بیکاری داشته باشد.

 

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های بسیار زیادی در صنایع‌دستی دارد، حمایت استاندار از تقویت این بخش را خواستار شد و خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهیم که در صورت حمایت مسئولان استانی، تبریز را به وضعیت شایسته خود برگردانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا