حمایت مراجع و علما از طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، چندی پیش شهرداری تهران طرحی را مبنی بر تکریم بانوان در ادارات زیرمجموعه خود ارائه کرد که با اعتراض وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رو به رو شد و قائم‌مقام وزیر کار در نامه‌ای به شهرداری تهران نوشت: مفاد بخشنامه اخیر شهرداری تهران به‌ صراحت با مفاد کنوانسیون‌های عدم تبعیض شغلی مغایر است و حتی از دیدگاه سازمان یاد شده می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق بشر تلقی شود که جهت استحضار ترجمه کنوانسیون مذکور به پیوست تقدیم می‌شود.
 
شهرداری تهران در پاسخ به این نامه اعلام کرد که به ادعای وزارت کار و تحلیل مکتوبه این وزارتخانه تکریم مقام زن و تحکیم بنیان خانواده در ایران اسلامی باید با کنوانسیون‌های جهانی هماهنگ باشد که این خود جز بی غیرتی دینی، چیز دیگری نیست.
 
این اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضع‌گیری مراجع و علما را به همراه داشت و هر یک از آنها با ارائه مصاحبه، پیام و بیانیه‌ مواضع خود را در این زمینه ابراز داشتند.
 
نظر مغرضان بوالهوس فاقد ارزش است
آیت‌الله سبحانی در پیامی در مورد تعالی معنوی زنان در جامعه اظهار کرد: هر نوع فعالیت معنوی از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی باید آغاز شود. اصلاحات از پایین به نتیجه نمی‌رسد. اکنون متجاوز از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد و مصونیت زن از دستبرد بوالهوسان یکی از نمادهای اسلامی ما است ولی متأسفانه در غالب دولت‌های گذشته چندان مورد عنایت و اهمیت نبود. اکنون که بحمدالله جامعه روی پای خود ایستاده است شایسته است که از طریق قلم و بیان، رسانه‌ها جامعه را برای پذیرش این تعالی آماده ساخته و جز از خدا نترسیم و بدانیم «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم».
 
وی با اظهار تأسف از مخالفت با تعالی معنوی زنان در کشور گفت: جای تأسف است که یک چنین کار اصلاحی انقلابی به جای اینکه مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد ولی متأسفانه با انتقاد مغرضان روبه‌رو شده است ولی در برابر ارائه رشید ملت کارساز نخواهد بود.
 
این مرجع تقلید با اشاره به مقام و منزلت زن در اسلام اظهار کرد: بزرگترین سرمایه زن عفت و پاکدامنی اوست که پایه خانواده را تشکیل می‌دهد. اسلام برای صیانت او از دستبرد رهزنان و هوسرانان برنامه‌هایی تنظیم کرده که می‌تواند گل باغ زندگی را از اینکه دستمایه بوالهوسان قرار گیرد حفظ کند. مسلماً اختلاط زن و مرد، دختر و پسر، هرچه هم از نظر تقوا و پیراستگی در درجه بالایی قرار بگیرد پیامدهایی دارد که هرگز به صلاح جامعه، صلاح فرد و تشکیل خانواده نیست. همه افراد یوسف زمان نیستند که در برابر برنامه‌های شکننده عصمت، پایداری کنند.
 
وی تاکید کرد: هر نوع برنامه‌ریزی در این مسیر نه به خاطر این است که به جامعه جوان زن و مرد از دیده دیگر نگریسته شده است بلکه به خاطر این است که به عفت و عصمت آنان صیانت بیشتری بخشند. این نوع کارها جنبه پیشگیری دارد که از بهتر از درمان است؛ کاری که اخیرا در تهران انجام گرفته است، درست خواسته شرع مقدس و به صلاح  جامعه زنان است و گفتار برخی از بوالهوسان که غرض از آفرینش زن در نظر آنان چیز دیگری است فاقد ارزش است. مسلما هر برنامه اصلاحی با خواسته‌های یک اقلیت ناچیز رودررو است و لذا با آن به مخالفت بر می‌خیزند.
 
آیت‌الله سبحانی سپس به نقد و ایراد منتقدین پرداخت و در پیام خود تاکید کرد:
 
۱- می‌گویند «تفکیک محیط کار محدودیت است، مسلماً محدودیت در برابر آزادی محکوم است». یادآور می‌شویم که این نوع کار مصونیت است نه محدودیت. بسان پیشگیری است که هرگز محدودیت محسوب نمی‌شود. فرض کنید محدودیت است، مگر هر محدودیت ناپسند و هر نوع آزادی پسندیده است. عقل و خرد انسان برای او محدودیت می‌آفریند و در عین حال بالاترین سرمایه انسان است در مقابل جنون که به او آزادی حساب نشده می‌بخشد.
 
۲- گاهی می‌گویند «این کاری که انجام گرفته کاری سیاسی است، برای یک رشته اهداف سیاسی برنامه‌ریزی شده است» ولی باید از این مدعی پرسید دلیل شما بر این ادعا چیست، اگر کسی برنامه اسلامی را به اجرا گذاشت ما حق داریم کار او را سیاسی معرفی کنیم. گاهی می‌گویند «این کار سبب شده است که رسانه‌های خارجی علیه ما سخن بگویند»، اتفاقاً موضع‌گیری آنان نشانه این است که این کار نقطه قوت ما است که آنها را به هراس انداخته و تا ما را از این کار باز بدارند و اگر این کار نقطه ضعف ما بود ما را تشویق می‌کردند.
 
نباید اغراض سیاسی مانع نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب شود
در بیانیه آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی نیز خطاب به مسئولان و متولیان فرهنگی کشور درباره اهمیت حجاب و عفاف آمده است:  قیام حضرت امام(ره) با عنایت الهی و پشتوانه مردمی و بر پایه توجه به ارزش‌های اسلامی و بازگشت به اصول اخلاقی و دینی به سرانجام رسید و بر همین اساس از ابتدای انقلاب توجه به مقوله حجاب مورد تاکید امام راحل، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید قرار گرفت، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به این مقوله کم‌توجهی شده است.
 
در ادامه تصریح شده است: اهمیت حجاب و عفت از آنجایی آشکار می‌شود که بدانیم شیطان و اولیای او از جمله غرب، برای از بین بردن بنیان خانواده و تسلط بر کشورها، بر تضعیف عفت و حجاب جامعه انگشت گذاشته‌اند و عموم مردم و مسئولان باید در این مسائل حساس باشند و فریب وسوسه‌های شیطانی را نخورده و عقل و درایت الهی خود را به دست عقل شیطان ندهند. خوشبختانه مطلع شدم که در برخی مجموعه‌ها و بخش‌ها طرح‌هایی در راستای تکریم بانوان در راستای دستورات اخلاقی و دینی اجرا شده است که موجب خوشحالی شده و امید است این گونه امور در سایر دوائر دولتی هم اجرا شود.
 
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: شکی نیست که لازمه اجرای قانون عفاف و حجاب اصلاح دیدگاه مسئولان فرهنگی و دولتی در این زمینه است. طبیعی است که کار فرهنگی کارشناسی شده و بلند مدت و همچنین هماهنگی میان مراکز فرهنگی و مدیران مملکتی، در نهادینه‌سازی موضوع عفت و حجاب در جامعه نقش زیادی دارد.
 
در پایان این بیانیه تصریح شده است: امیدوارم تمام دلسوزان و کارشناسان خبره و متدین در زمینه نهادینه‌سازی عفاف و حجاب همفکری کرده و از سلیقه‌گرایی و دخالت دادن اغراض سیاسی و کوتاه مدت در این عرصه خودداری کنند و صرفاً خدا را مدنظر داشته باشند و متاع مختصر دنیایی را به سعادت اخروی نفروشند.
 
اقدام شهرداری تهران در طرح اکرام بانوان مورد حمایت ماست
آیت‌الله عباس کعبی هم با اشاره به بیانیه شهرداری تهران مبنی بر اکرام بانوان اظهار کرد: اکرام بانوان و رعایت حرمت، شان، جایگاه و منزلت زن بر اساس ضوابط اسلامی بوده و کار شهرداری تهران در طرح اکرام بانوان مورد حمایت و پشتیبانی است.
 
وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها و مسئولان نظام در سطوح مختلف از این کار پشتیبانی می‌کنند و باید در نظر داشت که این حرکت شهرداری تهران در چارچوب قانون اساسی، قوانین و مقررات کشوری است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: طرح شهرداری تهران در چارچوب سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مسیر طرح حجاب و عفاف بانوان اقدام شده است.
 
وی با اشاره به مخالفت با بیانیه شهرداری تهران گفت: برخی که استانداردهای بین‌المللی را به رخ می‌کشند، باید بدانند ضوابط شرعی، غیرت اسلامی، ملی و جایگاه و شأن بانوان اقتضا می‌کند که از طرح شهرداری تهران در اکرام بانوان پشتیبانی شود.
 
کعبی یادآور شد: حرکت شهرداری تهران خداپسندانه است و آثار مثبت زیادی دارد و شهرداری تهران با وجود مخالفت‌ها نباید عقب‌نشینی کند.
 
نباید به دلیل کنوانسیون‌ها از مبانی ارزشی خود کوتاه بیاییم
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی نیز با اشاره به بیانیه شهرداری تهران مبنی بر اکرام بانوان اظهار کرد: اختلاط مردان و زنان نامحرم در فرهنگ اسلامی پسندیده نیست و در آیات و روایات نیز این امر مشهود است.
 
وی خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش حضرت فاطمه (س) بهترین فضائل برای زنان این است که مردان نامحرم آنها را نبینند و آنها نیز مردان نامحرم را مشاهده نکنند، بنابراین این موارد نشان می‌دهد که مجزا بودن مکان اشتغال زنان و مردان و نداشتن ارتباط و اختلاط در بین آنها از مسلمات فرهنگ اسلامی است.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسانی که فکر می‌‌کنند که این امر پسندیده نیست با فرهنگ اسلامی آشنا نیستند و نمی‌دانند که در فرهنگ اسلامی چنین اقدامی مطلوب است.
 
وی تاکید کرد: در زندگی اجتماعی مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا عدم اختلاط زن و مرد نامحرم محقق شود و بر اساس تحقیقات تجربی این امر برای پیشرفت، رشد و حرکت به سوی قله‌های علمی، اخلاقی، اقتصادی، نظامی و سیاسی لازم است.
 
رجبی یادآور شد: تهاجم فرهنگی یکی از توطئه‌هایی است که دشمنان برای شکست نظام در پیش گرفتند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود و دشمن از این طریق می‌خواهد جامعه را به فساد و انحراف اخلاقی بکشاند.
 
وی خاطرنشان کرد: این استدلال مبتذلی است که از فرهنگ اصیل اسلامی، انقلابی و مصالح جامعه به بهانه اینکه قراردادی را امضا کردیم دست برداریم و امضای تعهدنامه، الزامی بر دست برداشتن از ارزش‌های دینی نیست.
 
وی یادآور شد: کنوانسیون‌هایی که مسئولان می‌خواهند امضا کنند باید بر اساس ارزش‌ها و تعهدات نظام باشد و اگر دقت نشده، در هر مقطعی باید متذکر شوند بنابراین کنوانسیون‌ها به هیچ وجه دلیل اینکه از ارزش‌ها دست برداریم، نیست.
 
رجبی با بیان اینکه سوژه به دست دشمنان دادن در زمینه نقض حقوق بشر و زنان بهانه نادرستی است گفت: دشمنان ما منتظر بهانه نیستند و در هر مورد ما را در زمینه حقوق بشر نقد می‌کنند و خباثت، خوی ضد انسانی، ضد معنویت و ضد عدالت آنها ایجاب می‌کند که همواره به عنوان ناقد حضور داشته باشند.
 
وی یادآور شد:‌ بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید جامعه و فرهنگ درونی جامعه را در نظر بگیریم و سعی کنیم که فرهنگ انقلاب را صادر کنیم، نه اینکه فرهنگ غربی منحط را مراعات کنیم و بخواهیم فرهنگ منحط را برای مسئولان بیان کنیم که رعایت کنند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مایه تاسف است که مسئولی اینگونه تصور کند که ما از فرهنگ اصیل دست برداریم و به فرهنگ منحط غربی پایبند باشیم و در این زمینه ضروری است که اختلاط زن و مرد نامحرم به جز در موارد ضروری به حداقل برسد.
 
وی عنوان کرد: باید در نظر گرفت که دشمنان ما به هیچ وجه راضی نمی‌شوند، مگر از دین، انقلاب و نظام اسلامی دست برداریم، بنابراین باید متکی به فرهنگ درونی باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، معیارهای اسلامی را در درون رعایت کنیم و در صحنه بین‌الملل عرضه و صادر کنیم.
 
طرح شهرداری «تکریم بانوان» است
جت‌الاسلام محسن غرویان، درباره سیاسی‌کاری اصلاح‌طلبان پیرامون طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران، اظهار داشت: قطعاً حکم اسلام دارای مصلحت واقعی و ذاتی است و هدف آن نیز حفظ کرامت انسان است.
 
غرویان با بیان اینکه هدف از حجاب حفظ اخلاق و منزلت انسان‌ها است، افزود: مسئله عفت و حجاب دو امر جدا از هم و در عین حال مرتبط است و باید تعریف دقیقی از معنای عفیف بودن صورت گیرد چرا که زن یا مرد در این موضوع تفاوتی ندارد و هر انسانی باید کرامت خود را حفظ کند.
 
این مدرس فلسفه اسلامی با تأکید بر اینکه طرح تکریم بانوان از سوی شهرداری فی‌النفسه جالب توجه است، تصریح کرد: اگر این طرح همه جا قابل اجرا باشد ضرورت ندارد که یک خانم و آقا در محل کار کنار یکدیگر باشند اما ممکن است در برخی موارد مانند شغل پزشکی و پرستاری یک خانم و آقا برای معالجه بیماران در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
 
غرویان با بیان اینکه باید ببینیم که در چه مواردی تفکیک جنسیتی ضرورت دارد و در کجا خلاف آن ضروری است، خاطرنشان کرد: این طرح برای تکریم بانوان است و باید مورد توجه قرار گیرد و این امر نیز به درون و شخصیت خود افراد باز می‌گردد که حریمشان را حفظ کنند.
 
وی با اشاره به سیاسی‌کاری نسبت به احکام اسلام گفت: متأسفانه در کشور ما بسیاری از مباحث اینطور شده است و ما وقتی از فرهنگ، فلسفه، کلام و فقه صحبت می‌کنیم به مطبوعات کشیده می‌شود و با آن برخورد سیاسی صورت می‌گیرد، متاسفانه این ابتلای فضای کشورمان است که باید اصلاح شود.
 
طرح تکریم زنان قدم برجسته شهرداری تهران است
امام جمعه موقت تهران هم ۱۷ مرداد ماه در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران اجرای طرح تکریم زنان را یکی از قدم‌های برجسته شهرداری تهران ذکر کرد و گفت: این طرح که هم از خارج مورد هجمه قرار گرفته و هم در داخل با آن مخالفت می‌شود، مهم‌تر از ساخت تونل نیایش و بوستان ولایت است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی ادامه داد: پیش از شهرداری تهران، دانشگاه علامه طباطبایی مبادرت به این کار کرده بود و پس از استقرار دولت جدید، نخستین کسی را که از رأس کار برداشتند، رئیس این دانشگاه بود.
 
امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: برای تحقق مدیریت جهادی نیاز به فرهنگ داشته و دولت باید خواستار ارزش‌هایی باشد که شهدا برای ما به ارمغان آورده‌اند.
 
بدون نگاه راهبردی نمی‌توان فرهنگ عفاف و حجاب را نهادینه کرد
آیت‌الله حسن ممدوحی هم در این خصوص اظهار کرد: وضعیت پوشش و حجاب فعلی به هیچ وجه در شأن نظام اسلامی و مردم شیعی ما نیست و لذا همه باید در این خصوص با احساس مسئولیت شرعی و دینی رفتار کنند.
 
وی افزود: در مسئله عفاف و حجاب در برخی موارد نیاز به برخوردهای قهری است اما نباید به طور کلی از فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب در این باره غفلت کرد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیما را در امر فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اسلامی بسیار مهم و موثر عنوان کرد و گفت: اهالی رسانه، خبرنگاران، فیلمسازان و نویسندگان و اهالی هنر باید با دغدغه دینی وارد عمل شده و با تولید و انتشار مطالب و فیلم‌ها و آثار تاثیرگذار، نقش خود را در این ارتباط به خوبی ایفا کنند.
 
وی اضافه کرد: در واقع شأن و اهمیت کار رسانه‌ای و هنری در این خصوص به دلیل پاسداشت و توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که با وجود جایگاه والا در شرع مقدس و نیز قانون اساسی کشورمان تا حدی نسبت به آن بی‌توجهی و کم‌توجهی می‌شود.
 
افکار غرب‌زدگان با عفاف و حجاب بیگانه است
آیت‌الله سید احمد خاتمی هم با اشاره به اهمیت و مسئله عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: مسئله عفاف یک واژه گسترده‌ای است؛ چشم پاکی، لباس پاکی، لقمه پاکی، رفتار پاکی و زبان پاکی از مصادیق عفاف هستند.
 
وی با اشاره به اینکه حجاب به معنای ستر در برابر نامحرم است، یادآور شد: حجاب آموزه‌ای است که مبنایی قرآنی و عترتی دارد و قطعا از ضروریات دین محسوب می‌شود.
 
عضو شورای عالی حوزه‌‌های علمیه موضوع وجوب حجاب را همانند نماز و روزه عنوان کرد و ابراز داشت: کسی نمی‌تواند منکر اصل وجوب حجاب شود.
 
وی رعایت عفاف و حجاب را مایه امنیت روانی جامعه دانست و گفت: تردیدی نیست جامعه از این رهگذر به سمت سلامت می‌رود.
 
خاتمی با بیان اینکه یکی از عوامل پدیده ناگوار طلاق در جامعه به دلیل بدحجابی‌ها و بی حجابی‌ها است، تصریح کرد: کسانی که  این امر ناگوار را تحلیل می‌کنند نمی‌توانند از تاثیر این عامل بگذرند و بر این اساس است که شرع و عقل بر رعایت عفاف و حجاب تاکید دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه افکار آلوده غربی و غرب زدگان از عفاف و حجاب بیگانه هستند، اظهار کرد: از جامعه اسلامی انتظار می‌رود که مقتضای شرع و عقل را بر مقتضای آنچه که بیگانگان می‌خواهند، ترجیح دهند.
 
عضو جامعه مدرسین در پایان در پاسخ به اینکه بسیاری از خانواده‌ها دغدغه تامین پوشاک مناسب را برای رعایت حجاب دارند، اما در بازار مدل‌های نامناسب وجود دارد، گفت: این مسئولیت مستقیم دولت است که در این زمینه اقدام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا