دودلی در مصرف این روزهای لبنیات و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه برخی مسئولان

به گزارش بصیر، با مطرح شدن مصرف روغن پالم در لبنیات، این روزها مردم با تردید لبنیات تولید داخل و خارج را مصرف می‌کنند و هر روز در این باره نظرات مختلفی از مسئولان و دست اندرکاران مطرح می‌شود.

مسئولان وزرات بهداشت تلاش دارند علاوه بر آرام نگهداشتن جو کشور به وظایف بهداشتی خطیر خویش نیز توجه کنند و به مردم به صورت غیر مستقیم اعلام کنند که مصرف لبنیات پرچرب حاوی روغن پالم است و از طرفی دیگر با صحه گذاشتن بیشتر این موضوع ممکن است به تولید داخل و بازار ایجاد اشتغال لطماتی وارد شود اعلام میکنند که محصولات موجود در بازار سالم است و مشکلی از این بابت نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو در حالی تلاش دارد که جو نامناسبی برعلیه بازار لبنی کشور ایجاد نکند و از طرفی دیگر هشدارهای لازم به مردم را نیز مطرح کند، از معرفی متخلفان لبنی طی هفته آینده به قوه قضائیه خبر داد.

وی بیان داشت: پالم غیرمجاز در ۳۰ محصول لبنی کشور دیده شده است.

رسول دیناروند در حاشیه جلسه وزیر بهداشت با مسئولان حوزه تولید و نظارت بر محصولات لبنی گفت: ما به این علت با شرکت‌های لبنی استفاده کننده از پالم برخورد می‌کنیم که آنها برخلاف مجوز خود اقدام به استفاده از پالم کرده‌اند.

وی تأکید کرد: این شرکت‌ها مجوز استفاده از روغن پالم نداشته‌اند و برخلاف این مجوز در محصولات خود از این محصول استفاده کرده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: اما در مورد پنیرهای پیتزا و خامه‌ای و همین طور خامه مجوز استفاده از پالم برای شرکت‌های لبنی صادر شده و اگر دقت کنیم بر روی برچسب این محصولات این نکته ذکر شده است.

وی افزود: البته به این تولید‌کنندگان نیز مهلت داده‌ایم تا پروانه ساختشان را اصلاح کنند.

دیناروند با تأکید بر این نکته که خط تولید هیچ کدام از کارخانه‌هایی که دارای مجوز استفاده از پالم بوده‌اند متوقف نشده است، گفت: آمار تخلف در زمینه محصولات لبنی ممکن است بیشتر از اینها هم بشود.

به گفته وی، امروز آزمایش ۷ فرآورده از ۱۸ فرآورده مشکوک مثبت اعلام شده و بنابراین تعداد محصولاتی که پالم در آنها به صورت غیرمجاز به کار رفته به ۳۰ رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: اسامی شرکت‌های متخلف تا پایان هفته تکمیل شده و هفته آینده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.

وی به مردم اطمینان داد که محصولات موجود در بازار مشکلی ندارند و گفت: مردم بدانند که اگر محصولی دارای مشکل باشد تولید آن به سرعت متوقف و از بازار جمع‌آوری می‌شود بنابراین مردم با خیال راحت محصولات موجود در بازار را مصرف کنند.

از طرفی دیگر این مسئول در حالی به مردم اطمینان خاطر می‌دهد که اگر محصولی دارای مشکل با شد تولید آن به سرعت متوقف و از بازار جمع آوری می‌شود که این موضوع با توجه به عدم رعایت ردیابی کالا در کشور وجود ندارد و بسیاری از واحدهای تولیدی اقدام به عرضه محصولات به صورت فراوان درسطح بازار کردند و این روزها اگر برخی فروشندگان کالای فاقد تاریخ مصرف را به بازار عرضه می‌کنند و اگر مشتریان به برچسب تاریخ مصرف توجه نداشته باشند این محصول با زیرکی مغازه دارن در سبد کالایی مشتریان قرار می‌گیرد و برخی از تولیدکنندگان دیگر نیز انصاف را زیر پا گذاشته و با تعویض برچسب تاریخ سعی در دریافت سود بشتر دارند چه برسد به اینکه بخواهند کالا را عودت بدهند و یا اینکه از چرخه خارج کنند و اگر مغازه دار خوش انصافی بخواهد نسبت به معدوم سازی کالا و عودت آن به شرکت اقدام کند نیز با مشکلاتی جدی مواجه است.

دیناروند در واکنش به این مطلب که سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش یافته است، گفت: طبق مطالعات انجام شده مصرف فرآورده‌های کم چرب افزایش پیدا کرده و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این افزایش را تأیید می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که پالم را نمی‌شود از چرخه غذایی حذف کرد، گفت: استفاده از این روغن در تعدادی از محصولات ضروری است و آنچه ما با آن مخالف هستیم افراط در مصرف این محصول است همچنان که افراط در استفاده از روغن‌های جامد نیز ضرر دارد.

وجود روغن پالم در ۳۰ محصول یعنی اینکه بیشتر تولید کنندگان مواد لبنی از روغن پالم استفاده می‌کردند.

دو گانگی در صحبت های معاون وزیر بهداشت به خوبی مشهود است به این دلیل که از سوی از عدم توقف خط تولید کارخانه لبنی که از روغن پالم مصرف کردند خبر داد و از سوی دیگر نیز به آمار بالای تخلفات در زمینه محصولات لبنی نیز اشاره کرد.

اما هنوز صحبت‌های مسئولان بهداشت کشور درباره استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی کشور در حال بررسی است؛ مسئولان صنعت معدن و تجارت مازندران سعی دارند با فضاسازی از سالم بودن مواد لبنی مازندران خبر بدهند که این اقدام مدیر صنعت، معدن و تجارت مازندران در زمانی که بازار اوج بی‌اعتمادی به لبنیات را تجربه می‌کند، چندان خوشایند نیست.

با آلوده بودن بیش از ۳۰ محصول لبنی کشور به روغن پالم احتمال اینکه برخی از محصولات تولیدی مازندران به روغن پالم هم آلوده باشند، بعید نیست و سکوت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گویای این مطلب است و اگر هم قرار است درباره استفاده از روغن پالم و وجود آن در لبینات مازندران صحبتی شود، بهتر است مسئولان صنعت، معدن و تجارت مازندران اجازه بدهند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره نظر بدهند، به این دلیل که با ریسک بالایی که وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در لبنیات به خرج داد و این موضوع را رسانه‌ای کرد، اگر قرار باشد در این باره اظهار نظر هم بشود و مردم را دوباره با محصولات لبنی آشتی داد، از طریق مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت انجام شود.

بسیاری از مشکلات که در تولید و یا در موردی وجود دارد، مسئولان و خانواده‌های آنها مصون از مصرف کالا هستند و زمانی مسئولی بخواهد درباره مشکل دار بودن کالایی صحبت کند، از مردم پنهان می‌کنند.

اما مردم این روزها خواستار شفاف سازی درباره مصرف لبنیات هستند و از مسئولانی که در زمینه بهداشت و درمان دستی بر آتش ندارند، از اظهار نظر غیر کارشناسی بپرهیزند که این موضوع نه تنها اعتماد را به جامعه برنمی‌گرداند بلکه چالش تولید و مصرف در کشور را افزایش می‌دهد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا