بصیر گزارش می دهد

جانب داری تأمل برانگیز چند نماینده مازنی از وزیر حامی جریانات ضدامنیتی

به گزارش بصیر، عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی، بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده به دانشگاه ها، تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه ها بر خلاف رویه جاری شورای عالی انقلاب فرهنگ، منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص فتنه ۸۸ در مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و عزل برخی اشخاص و همچنین نداشتن مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضد نظام و برخی عناصر در دانشگاه ها و بازگشت ۱۴۰ نفر از متهمان امنیتی به دانشگاه از محورهای اصلی استیضاح وزیر علوم است.

چرخش مدیران را طبیعی و انتخاب مدیران را حق طبیعی هر سرپرست و رئیسی می دانیم ولی همان طور که رهبری به عنوان شخص اول مملکت فرمودند نباید به بهانه اعتدال جوانان مومن و انقلابی از صحنه مدیریت کشور حذف شوند. این در صورتی است که شاهد هستیم تمامی افرادی که در دوره قبل سمتی داشتند تنها به این جرم برکنار شده و افرادی که سابقه نگارش کتاب علیه مقدسات و محکمات اسلام دارند جایگزین آنان شده اند. وزیر علوم باید بداند تداوم این روند به تقدس دانشگاه خسارتی جبران ناپذیر خواهد زد.

از میان افرادی که به تحصیل بازگردانده شدند، سردبیر نشریه توقیف شده مارکسیستی، افرادی که قرص‌های روان‌گردان مصرف و توزیع کردند، افرادی که ارتباط تشکیلاتی با گروه‌های مارکسیستی خارج از کشور دارند، محکومان کیفری یک، دو، سه و حتی ۵ساله، مجرمان همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای همچون صدای آمریکا و رادیو تلویزیون‌های بیگانه فعال علیه نظام و با افراد مرتبط با افرادی همچون علی افشاری، توهین‌کنندگان به مقدسات نظام جمهوری اسلامی، مراجع تقلید، ولایت فقیه، اعضای گروه منحله نهضت آزادی، کسانی که در پرونده خود دفاع از مجرمان سیاسی و ضدانقلاب همچون هاشم آغاجری و اکبر گنجی را در پرونده دارند و … را تحت عنوان دانشجویان ستاره‌دار وارد دانشگاه کردند.

در بین ۱۲ نماینده مازندرانی تنها ۲ نماینده نامه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده اند: «آقایان علی اکبر ناصری(بابل) و کمال علیپور(قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی)» و از ۱۰ نماینده باقیمانده «آقایان عزت الله یوسفیان ملا(آمل و لاریجان)، شمس الله شریعت نژاد(تنکابن، رامسر و عباس آباد)،سیدهادی حسینی(قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی)، محمد دامادی(ساری و میاندورود)، قاسم احمدی لاشکی(نوشهر و چالوس) و حسین نیازآذری(بابل)» مخالف استیضاح هستند.

به نظر می رسد «رمضان شجاعی کیاسری(ساری و میاندورود)، احمدعلی مقیمی(بهشهر) و عبدالوحید فیاضی(نور و محمودآباد)» موافق با استیضاح باشند ولی تاکنون اعمال نظری نکرده اند.

همچنین نظر «مقداد نجف نژاد(بابلسر)» هم در این خصوص بیان نشده است.

در ادامه نظرات قابل تأمل این نمایندگان در جانب داری از وزیر علوم آورده می شود.

* جرم وزیر علوم در حد استیضاح نیست!

عزت الله یوسفیان ملا در خصوص استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: هنوز تصمیمی نگرفته ام اما موافق استیضاح نیستم.

وی افزود: ممکن است فرجی دانا اشتباهاتی انجام داده باشد اما همان طور که  در قانون اساسی هم آمده، مجازات باید هم سطح جرم باشد اما جرم وزیر علوم در حد استیضاح نیست.

نماینده مردم آمل و لاریجان تاکید کرد: وزیر علوم اشتباهاتی انجام داد اما این اشتباهات با مذاکره و گفت‌وگو حل می شود و نیازی به استیضاح نیست.

* استیضاح، اقدامی نسنجیده و غیر منطقی است!

شمس الله شریعت نژاد  اظهار داشت: به اعتقاد بنده پیشنهاد طرح، تهیه و تنظیم متن استیضاح از وزیر علوم در شرایطی که تحولات سیاسی کشور و منطقه فشار اقتصادی مضاعفی را بر مردم تحمیل کرده، اقدامی نسنجیده و غیر منطقی است.

وی افزود: در حالی که کشور تحت تأثیر تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده و مردم امیدوار به تلاش های دولتمردان در عرصه مذاکرات بین المللی زیر بار سخت ترین فشار های اقتصادی کمر خم کرده اند، طرح این مسائل در فضای رسانه ای کشور، موجب ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی جامعه شد و در ادامه ضمن از بین رفتن روحیه وفاق ملی و حس اعتماد میان مسئولان نظام و مردم، فشار مشکلات کشور بیش از پیش می شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی، عملکرد فرجی دانا را در راستای اهداف وزارت علوم، مثبت قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: ادعاهایی که تحت تأثیر فشار  احزاب و گروه های سیاسی و نفوذ بر فضای برخی از رسانه ها انتشار یافته، به هیچ وجه نمی تواند استدلالی منطقی جهت تخریب و استیضاح یک وزیر فرض شود چرا که مدت زمان کوتاه یک‌ساله، فرصت مناسبی جهت ارزیابی عملکرد وزیر علوم نبوده و نمی توان آثار مثبت یا منفی اقداماتش را در جهت ارتقا یا تنزل سطح علمی جامعه مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

شریعت نژاد ادامه داد: متن تنظیم شده جهت مطرح کردن استیضاح از وزیر علوم در حالی که به امضای ده‌ها نماینده رسیده بود، نزد بنده آورده شد تا اینجانب نیز با امضا، موافقت خود را از این طرح اعلام کنم، لیکن پس از بررسی های صورت گرفته و بر دلایل و استدلال های موجود و با علم و آگاهی از آثار و پیامدهایی که این اقدام بر کشور خواهد داشت، از امضای متن استیضاح خودداری کردم.

وی با اشاره به اقدام خود مبنی بر تهیه متن و اخذ امضا از نمایندگان جهت استیضاح وزیر کشاورزی گفت: با توجه به اینکه تنظیم متن استیضاح از وزیر کشاورزی نیز پس از گذشت چندین ماه از حضورش صورت گرفت ولی تأثیر منفی بی توجهی و سهل انگاری وزارت کشاورزی بر کشاورزان غرب مازندران در پی بارش برف سنگین بهمن ماه ۹۲ کاملاً مشهود، غیر قابل اغماض و چشم پوشی بود.

* کمک می کنم استیضاح رأی نیاورد!

سیدهادی حسینی، با حمایت کامل از وزیر علوم دلایل استیضاح وی را موجه ندانست و با بیان اینکه «روی فرجی دانا خیلی شناخت ندارم.» اظهار داشت: بنده به این حجت نرسیدم که این آدم، آدم ضعیفی است و یا اینکه بد عمل کرده باشد.

وی همچنین با تایید انتصابات وزیر علوم در دانشگاه مازندران افزود: وزیر علوم در استان انتصابات خوبی داشته و هم رئیس دانشگاه مازندران فردی روحانی و متخصص است و هم دور و اطرافیان وی اکثراً افرادی خوب و مذهبی هستند.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین از انتصابات وزیر علوم در وزارت خانه نیز حمایت کرد و ابراز داشت: برخی از این افراد مانند دکتر سیدضیاء هاشمی و دکتر حسن میرزایی از همکلاسی های من در دانشگاه بودند و با شناختی که از آنها دارم، همهی این افراد از بچه های جبهه و جنگ، ولایت مدار و از خانواده های شهدا هستند.

حسینی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همواره به تعامل با دولت سفارش کرده و اگر مشکلی در وزارتخانه ای هست و رهبر انقلاب نسبت به آن اشکال گرفته اند، مفهومش این نیست که ما باید وزیر را استیضاح کنیم بلکه باید با وزیر جلسه بگذاریم و از او سوال کنیم تا اشکالات خودش را اصلاح کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه نگاه رهبری حمایت از دولت است، تصریح کرد: با استیضاح اشکلات اصلاح نمی شود، اگر قرار است استیضاح کنیم یا وزیری را از دور خارج کنیم، پس الآن که بحران آب داریم باید وزیر نیرو را استیضاح می کردیم و یا به خاطر بحران در صنعت باید وزیر صنعت استیضاح می شد، چرا باید وزیری را که در فضای کاری اش خیلی هم مسئله ایجاد نکرده، استیضاح کنیم؟

این نماینده، استیضاح را آخرین راه حل دانست و اذعان داشت: می توان مسئله را با سوال، تذکر، تحقیق و تفحص بر طرف کرد و اگر در تمام این مراحل مشکل حل نشد، ما می توانیم در آخرین گام وزیر را استیضاح کنیم.

حسینی در پایان اعلام کرد: مشکلی در وزیر علوم نمی بینم و اتفاقاً کمک می کنم استیضاح او رأی نیاورد.

* خطای وزیر علوم بر فرض است!

 محمد دامادی در جلسه علنی صبح روز ۲۲ مرداد مجلس خطاب به دیگر نمایندگان اظهار داشت: مردمی که به ما اعتماد کرده اند، اینجا را خانه ملت می خوانند و به قول پیرجماران «مجلس عصاره فضائل ملت است» نه خانه احزاب سیاسی که صرفاً کشمکش های جناحی را در آن دنبال کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم به ما امید بستند که گوشه ای از مشکلات عدیده شان را حل کنیم و یاورشان باشیم؛ در این شرایط آیا ملت به تنگ آمده از بحران های اقتصادی و فشار کمر شکن قیمت ها و بیکاری فزاینده جوانان تحصیل کرده اولویت انتظارش از مجلس در این شرایط، استیضاح وزیر علوم بر فرض بروز خطایی در آن وزارتخانه است؟

* ابراز امیدواری احمدی لاشکی به رأی نیاوردن استیضاح!

قاسم احمدی لاشکی در خصوص اعلام وصول استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: با توجه به تحولات منطقه و موضوعات مهمی که کشور با آن مواجه است، طرح چنین استیضاحی به نفع کشور نیست.

وی با تاکید بر این که طرح استیضاح وزیر علوم را امضا نکرده است، بیان داشت: وزیر علوم نیز نسبت به رفع برخی اشکالاتی که طرح برخی از آنها ممکن است به حق هم نباشد، تلاش کند.

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز امیدواری کرد، با پاسخ های قانع کننده رضا فرجی دانا در روز استیضاح، این طرح رأی نیاورد.

* در روز استیضاح همه چیز مشخص می شود!

حسین نیازآذری که به ظاهر یکی دیگر از نمایندگان مخالف استیضاح است، اظهار داشت: وزیر علوم نقاط ضعف و قوتی دارد و جمعی از همکاران ما در مجلس معتقدند وزیر مذکور توانایی انجام وظایف محوله را ندارد و تصمیم به استیضاح وی گرفتند و انشالله وزیر در مجلس حاضر خواهد شد و از عملکرد خود دفاع خواهد کرد و سپس نمایندگان بر اساس وظایف قانونی خود تصمیم می گیرند که وزیر بماند یا برود.

وی افزود: رسانه ها نباید این فضاسازی را ایجاد کنند چرا که نمایندگان مجلس به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردند و از آنجا که به قول امام عزیزمان که فرمودند مجلس در رأس امور است، مجلس در حال انجام وظیفه خود بوده و در چارچوب قانون اساسی طی مسیر می کند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از رسانه ها نیز خواستاریم که از پیش دستی و پیش داوری خودداری کنند و اجازه دهند مسیر قانونی طی شود.

نیازآذری با اشاره اظهارات تند و توهین آمیز یک فعال اصلاح طلب در مورد یکی دیگر از نمایندگان بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: اینگونه موضع گیری‌ها دخالت در کار نمایندگان و به نوعی اهانت به نمایندگان است و یک نماینده صاحب تشخیص است که کجا امضا کند و کجا امضا نکند و انشالله در روز استیضاح نمایندگان به تکلیف خود عمل خواهند کرد و این اظهار نظرها تاثیری در انجام وظیفه نمایندگان ندارد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در مورد جو مجلس در مورد استیضاح افزود: این استیضاح در مجلس هم موافق دارد و هم مخالف و طبیعتاً در روز استیضاح موافقان و مخالفان به اظهار نظر می پردازند و به طبع دولت به ابهامات مجلس پاسخ خواهد داد و انشالله در پایان رأی گیری می شود و روال قانونی طی خواهد شد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا