تکنولوژي نسل پنجم تلفن همراه در راه است

به گزارش بصیر، در دنياي مدرنيته امروز ، تکنولوژي در حوزه وسايل ارتباطي پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است . پيرو همين مساله در سال هاي اخير کشور ما نيز شاهد رشد سريعي درارتقاي نسل هاي تلفن همراه بوده است . اين سرعت تکنولوژي تا آنجا پيش رفته است که نسل دوم تلفن هاي همراه تا ۵ سال آينده منسوخ خواهد شد و نسل هاي سوم و چهارم هم اکنون در حال جايگزين شدن آن مي باشد . به گزارش خبرگزاري مهر اکنون ورود شبکه هاي ۳G و ۴G تحول عظيمي را در تکنولوژي هاي نسل دوم بر جا گذاشته است . تلفن هاي همراهي که در گذشته تنها داراي کاربردهايي مانند تماس گرفتن و ارتباط برقرار کردن بودند، امروزه داراي فوايد ديگري نيز هستند که سرعت اين شبکه ها و تجهيزات اينترنتي آن‌ها را نسبت به شبکه هاي نسل دوم مي توان جزو مزيت‌هاي آن به حساب آورد. شبکه‌هاي نسل سوم قادر به انتقال حجم وسيعي از اطلاعات مانند ارسال ويدئو کليپ، آهنگ، بازي و غيره هستند. البته اين پيشرفت در نسل سوم متوقف نشده است و شبکه‌هاي نسل چهارم مي‌توانند سرعتي بالغ بر ۱۰۰ مگابايت بر ثانيه داشته باشند که گفته مي‌شود از اين نسل به عنوان انقلابي در تکنولوژي‌هاي بيسيم ياد مي‌شود . پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰ درصد از ارتباطات را نسل هاي جديد پوشش خواهند داد . از سوي ديگر، پيش بيني مي شود ارتباطات ۲G با کاهش بيش از نيم ميليون در طول پنج سال آينده و با کاهش ۴٫۵ ميلياردي کاربران خود مواجه شوند و تمامي کاربران به سوي نسل سوم و چهارم تغيير شبکه خواهند داد.

بسياري از اپراتورها در تلاشند تا شبکه هاي خود را به HSPA+ اينترنت پر سرعت نسل سوم مبني بر فناوري و ارائه خدمات نوين به کاربران ارتقاء دهند. کاربرد و همينطور استقبال از اين شبکه ها تا حدي است که پيش بيني مي شود در مدت کوتاهي به HSDPA يا همان دانلود بسته هاي ديتا با سرعت و حجم بالا ارتقاء يابند .

با توجه به توضيحاتي که در مورد نسل هاي سوم وچهارم تلفن همراه داده شد بد نيست در اينجا به خبري که جالب و البته جذاب به نظر مي رسد و مربوط به شبکه هاي نسل پنجم تلفن همراه مي شود بپردازيم. خبري که معاون وزير ارتباطات از آن پرده برداشته است.

علي اصغر عميديان در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين که امکان ارائه خدمات نسل پنجم موبايل در کشور فراهم شده است، عنوان کرد اپراتورها هيچ محدوديتي براي عرضه اين تکنولوژي نخواهند داشت. معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود براساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ارائه تکنولوژي هاي جديد ارتباطي در حوزه تلفن همراه محدوديتي ندارد و اپراتورهاي موبايل که از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مجوز فعاليت نسل سوم دريافت مي‌کنند مي‌توانند خدمات نسل هاي بالاتر موبايل حتي نسل پنجم را نيز به مشترکان ارائه کنند. عميديان در گفت‌وگو با اين خبرگزاري ضمن اشاره به انجام مقدمات براي ورود نسل پنجم موبايل در ايران با توجه به اظهارات وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: “ديگر محدوديتـي در ارائه فناوري قائل نيستيم و اپراتورهايي کـه از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مجوز مي گيرند مي توانند مبتني بر هر نوع تکنولوژي ، به مشترکان خدمات دهند”.

وي با بيان اين که در مجوزي که به اپراتورهاي موبايل از اول شهريورماه اعطا مي شود نسل سوم و بالاتر از آن ديده شده است اضافه کرد: “بر مبناي اين مجوز اپراتورهاي موبايل مي توانند به واسطه هرگونه تکنولوژي به مشترکانشان سرويس دهند”. رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي افزود: “چنان چه اپراتور قصد ارائه سرويس متفاوتي دارد نيازمند اعلام به رگولاتوري و دريافت مجوز است اما عرضه و ارائه فناوري در داخل کشور با هيچگونه محدوديتي همراه نيست”.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: “امکان عرضه سرويس هاي مبتني بر تکنولوژي نسل سوم ۳G، چهارم LTE و چهارم پيشرفته و نسل پنجم موبايل، براساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در کشور فراهم شده است و اپراتورهاي موبايل مي‌توانند بدون هيـچ محدوديتي در اين عرصه سرويس‌دهي کنند”. وي گفت: “مطالعات بر ورود اپراتور جديد به عرصه تلفن همراه کشور براي ارائه خدمات نسل چهارم و بالاتر نيز ادامه دارد اما هنوز نهايي نشده و در مرحله مطالعات مقدماتي قرار دارد”.

به گزارش مهر، انحصار ارائه خدمات نسل سوم موبايل در ايران ۳۱ مردادماه به پايان مي رسد و اپراتورهاي فعال کشور مي توانند از اول شهريورماه با دريافت مجوز از سازمان تنظيم مقررات وزارت ارتباطات پروانه فعاليت در حوزه اين خدمات را دريافت کنند . تعداد مشترکان نسل سوم موبايل تاکنون به صورت رسمي اعلام نشده اما گفته شده است که اپراتور رايتل طي ۳ سال اخير که از زمان ارائه اين خدمات در ايران مي گذرد کمتر از ۲ ميليون نفر مشترک دارد.

لازم به يادآوري است که ضريب نفوذ موبايل در ايران بيش از ۱۰۰ درصد است و طي ۲۰ سال که از ورود موبايل به کشور مي گذرد اپراتورهاي موبايل موفق به ارائه خدمات نسل ۲ و نسل ۲٫۷۵ موبايل شده اند؛ اين درحالي است که نسل چهارم موبايل هم اکنون در بسياري از کشورهاي دنيا شکل تجاري به خود گرفته است.

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا