مرکل به دنبال چیست؟

بصیر، آنجلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز برای دیداری رسمی راهی اوکراین شد. این سفر در شرایطی صورت گرفته است که از یک سو اوکراین در بدترین شرایط امنیتی، سیاسی و اقتصادی به سر می برد و از سوی دیگر تنش ها میان روسیه و غرب برای اوکراین بالا گرفته است. مسئله اعمال تحریم ها علیه روسیه و اکنون نیز مخالفت غرب با ارسال کمک های بشردوستانه روسیه برای شرق اوکراین محور این تنش را تشکیل می دهد. با این شرایط سفر مرکل به اوکراین از چند زاویه قابل بررسی است.

 
نخست نگاه فردی و یک جانبه آلمان به اوکراین است. آلمان تلاش دارد تا از یک سو از ظرفیت های اقتصادی خود برای نفوذ در این کشور بحران زده بهره گیرد و از سوی دیگر سعی دارد تا با کاهش تنشها به نحوی جایگاه خود در اتحادیه اروپا به عنوان ناجی ثبات و امنیت را ارتقا دهد.
 
این سیاست را مرکل در قبال اقتصاد اروپا بارها اجرا کرده که عملکردهای آلمان در طرح ریاضت اقتصادی نمودی از آن است. در کنار این مسائل نگاه آلمان به آمریکا نیز از مولفه های رفتاری مرکل است. مرکل در قالب سیاست های آمریکا بازیگری های بسیاری در عرصه جهانی داشته و اکنون نیز در چارچوب بازی آمریکا برای تقویت موقعیت دولت پروشنکو رئیس جمهور اوکراین به این کشور سفر کرده است. چنانکه پیش از این مقامات سایر کشورهای اروپایی به اوکراین سفر داشته اند. در کنار تمام این مسائل یک اصل مهم در رفتارهای آلمان مشاهده می شود و آن روابط نزدیک آلمان با روسیه است.
 
آلمان به دلیل وابستگی به انرژی روسیه و نیز سرمایه گذاری گسترده در این کشورها روابط قابل توجهی با روسیه دارد و به نوعی نخستین شریک اروپایی مسکو است از ابتدای آغاز بحران اوکراین نیز بیشترین تماس ها میان مرکل و مقامات روسیه از جمله با پوتین رئیس جمهور روسیه بوده است. نکته ای که برای آلمان بسیار اهمیت دارد آن است که مناقشه اوکراین تاثیر منفی بر مناسبات این کشور با روسیه نداشته چرا که در حوزه انرژی و اقتصاد ضررهای بسیاری متحمل می شود. رفتارهای مرکل نشان می دهد وی با سفر به اوکراین و همزمان تماس های مستمر با مقامات روسیه سعی در فرونشاندن آتش بحران اوکراین و حفظ منافع در دو جبهه را دارد.
 
به عبارتی مرکل سعی دارد تا در مناقشه غرب با روسیه کمترین ضرر را متحمل گردد و بعضا با میانجی گری میان روسیه، اوکراین و روسیه و غرب مانع از وارد شدن خسارت های گسترده به آلمان گردد. اکنون نیز این سناریو مطرح است که مرکل به دنبال ایفای نقش میانجی میان روسیه و اوکراین است در حالی که برای جلب رضایت اروپا و آمریکا بر لزوم احترام روسیه به استقلال و شرایط اوکراین تاکید می کند.
 
 
صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا