اختصاصی/ کارشناس سیاسی در گفتگو با بصیر

عملکرد فرجی دانا مخالف سخنان روحانی بود/ نباید جناح های خاص وزیر را مدیریت کنند

مهدی آباد در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به عملکرد رئیس جمهور در انتخاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم، اظهار داشت: حسن روحانی رئیس جمهور در مرداد سال گذشته محمد علی نجفی را برای تصدی وزارت آموزش وپرورش به مجلس معرفی کرد اما مجلس به وی رای اعتماد نداد و ۱۳۳ نماینده به وی رای مخالف دادند.

وی تصریح کرد: به یک نکته ویژه اشاره کنم و آن هم اشتراک داشتن در دلایل عدم رای اعتماد مجلس برای نجفی و  فرجی دانا که آن دلیل هم رد پای هر یک در فتنه ۸۸ است، نجفی در همان سالها و فرجی دانا در انتصابها و عملکردش این موضوع را القا می کند.

آباد خاطرنشان کرد: شاید دلیل انتخاب نجفی را بتوان در همین اشتراک و تفکر یکسان هر دو نفر دانست، هنگامی که سخن دکتر روحانی را پس از انتصاب نجفی می خوانیم به این نتیجه هم می رسیم ایشان در اردبیل گفتند، بنده از دکتر نجفی که امروز او را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کردم میخواهم که  این مسیر را ادامه دهند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: این راه، راه بالا بردن کیفیت در دانشگاهها، توسعه مسائل فرهنگی و اخلاقی! و همچنین حفظ آرامش! درسطح دانشگاههای کشور است اما به نظر نمی رسد عملکرد فرجی دانا در این چند ماه هیچ با گفته رئیس جمهوری هماهنگ بوده باشد.

آباد عنوان داشت: گذشته از موضوع گفته شده دکتر نجفی، استعفای وی از سازمان گردشگری است، او در استعفا نامه خود در بهمن ماه نوشته بود: “از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجاً شدت یافته وعرصه را بر اینجانب تنگ نموده است” حالا چگونه یک نفر که توان اداره سازمان گردشگری را در خود نمی بیند می تواند وزارت علوم را اداره نماید؟

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد که انتصاب اقای نجفی به عنوان سرپرستی وزارت علوم تصمیم منطقی و درستی نبوده و از تدبیر لازم هم برخوردار نیست، گفت: با نگاه به رفتار نمایندگان در زمان معرفی دکتر نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و انتصاب های بعدی آقای نجفی(سازمان میراث فرهنگی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی) و همچنین عکس العمل آنان پس از انتصاب اخیر وی به نظر می رسد که دولت و مجلس علی رغم ادعاهای مطرح شده از سوی هر دو قوه در یک فضای متشنج رابطه ای قرار گرفته اند که این ادامه راه را برای این دو سخت میکند.

آباد در ادامه به بیان ویژگی های یک وزیر پرداخت و اظهار داشت: در وهله اول وزیر علوم باید بداند که در کشوری انجام وظیفه می کند که در راس آن رهبری با بصیرت و علامه قرار دارد و با توجه به این موضوع با اشارت چشم رهبری راه خود را مشخص نماید نه اینکه حضرت آقا مجبور شوند به طور علنی موضوع را بیان نمایند.

وی افزود: همچنین وزیر باید جرات برخورد با عوامل فتنه ساز در وزارت خانه ای که پتانسیل سیاست زدگی  را دارد، داشته باشد، همچنین فضای حاکم بر این وزارتخانه و به تبع آن دانشگاه های کوچک و بزرگ را آرام و بدور از هرگونه سیاسی بازی همراه با شادابی و روحیه حق طلبی نگه دارد.

آباد ادامه داد: وزیر علوم باید بتواند وصیت امام درباره ارتباط بین حوزه و دانشگاه را ( که کاملا از این رابطه غافل شده ایم) جامه عمل بپوشاند، در اکثر مواورد فوق باید فردی مدیر و با سابقه باشد کسی که دانشجو را با همه ابعاد آن بشناسد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید کسی را برای این پست معرفی نماید که علاوه بر موارد فوق، بدور از حاشه باشد نه اینکه خود حاشیه سازی کند، توان مدیریت داشته باشد نه اینکه جناح های خاص وی را مدیریت کنند، فردی باشد که در کمال استقلال خود رای نباشد و به توصیه دلسوزان نظام گوش دهد نه اینکه در برابر آنها جبهه گیری نماید.

وی همچنین با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در رای اعتماد به وزیر علوم باید به چند معیار توجه کنند، گفت: نمایندگان باید ویزگی های وزیر علوم مد نظر رهبری و امام را مدالگو قرار دهند، آنان باید جدای از توان و تخصص به سوابق انقلابی و فردی وزیر پیشنهادی و جهت گیری های سیاسی و همچنین نوع نگاه وی نسبت به فضا دانشگاهها و برنامه های وی در جهت پیشبرد اهداف این وزارت خانه در راستای سند چشم انداز و هماهنگی این برنامه  با اهداف نظام را مد نظر قرار دهند.

آباد افزود: همچنین نمایندگان باید بدور ازهرگونه حاشیه سازی افراد و جناح های خاص به مسئولیت خطیر خود بپردازند و این نکته را به یاد داشته باشند که تصمیم امروز آنها فردای مملکتمان را می سازد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا