غذای ناسالم علت بروز ۷۵ درصد سرطان‌هاست

آفتاب: دکتر محمدرضا صابری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ تصادفات و سرطان‌ها به ترتیب علل مرگ‌ومیر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، عنوان کرد: ۲۴ مهرماه به عنوان روز جهانی غذا با هدف اهمیت توجه به مساله غذا برای مردم نامگذاری شده است.
 
وی اظهارکرد: اولین مساله در بحث غذا تامین آن است بخش عمده‌ای از مردم آفریقا و آسیا به شدت در معرض خطر کمبود غذا یا فقر آن هستند.
 
صابری با اشاره به اینکه طبق تقسیم‌بندی‌هایی که صورت گرفته ایران جزو کشورهای کم‌خطر فقر غذایی است، اضافه‌کرد: متاسفانه کشورهایی که دچار ریسک کمبود غذا هستند جمعیت بالایی نیز دارند که به همین دلیل یک دغدغه جهانی محسوب می‌شوند، پس از تامین غذا، ارزش غذایی و سلامت آن مطرح می‌شود.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت غذا از جمله وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت‌های غذا و داروست، خاطرنشان کرد: در بحث سلامت سه سطح فوریتی، میان‌مدت و بلندمدت مطرح می‌شود.
 
وی عنوان کرد: در خصوص سلامت فوری با مباحثی سروکار داریم که سلامتی مردم را در مدت کوتاه به خطر می‌اندازد مانند آلودگی‌های میکروبی و قارچی، سطح بعدی میان‌مدت است، به عنوان مثال فلزات سنگین یا باقی‌مانده سموم در غذاها می‌تواند منجر به عوارض میان‌مدت مانند سرطان، بیماری‌های کبدی، مغز و استخوان، اختلالات عصبی مرکزی، بیماری‌قلبی و عروقی و گوارشی شود.
 
سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور
صابری ادامه‌داد: در حال حاضر شاید نتوانیم بگوییم سونامی سرطان در کشور به وجود آمده اما می‌توانیم از سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی نام ببریم که سهم عمده علت آن از طریق غذاست.
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: اثرات درازمدت غذای ناسالم می‌تواند نسل آینده یک جامعه را در مواردی مانند کاهش بهره هوشی و قد کوتاه تحریک کند.
 
وی گفت: موارد درازمدت از جمله تغییر خلقیات در جامعه می‌تواند علل دیگری نیز مانند روش زندگی،‌ خانواده و چگونگی رفتارها در آن تاثیرگذار است اما سهمی از آن نیز مربوط به غذاست.
 
صابری اظهارکرد: امسال ششمین دوره همایش‌های غذا و دارو به مناسبت روز جهانی آن برگزار می‌شود و از ۳۵ واحد تولیدی برتر در استان تقدیر می‌شود، این همایش بیشتر جنبه تقدیری دارد زیرا تشویق می‌تواند با ایجاد یک فضای رقابتی سالم موجب افزایش انگیزه بازار کسب و کار شود.
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر تمامی کالاها و محصولات موجود در بازار دارای جدول ارزش تغذیه‌ای هستند.
 
وی با اشاره به اینکه اساسا سرطان‌ها در پی یک اختلال در تکثیر سلولی به وجود می‌آیند، اظهار کرد: عوامل ایجاد سرطان می‌تواند شامل تششعات با انرژی بالا، عوامل شیمیایی (فلزات سنگین و پلیمرها ) مواد نگهدارنده، مواد مترشحه از باکتری‌ها و کپک‌ها، باقی‌مانده سموم و آفات نباتی در غذاها و وجود بیش از حد نیترات در آب نوشیدنی است.
 
ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ در صنعت سوسیس و کالباس
صابری با بیان اینکه استفاده از خمیرمرغ در صنعت سوسیس و کالباس ممنوع شده است، اظهارکرد: یکی از پایه‌های اصلی تولید سوسیس و کالباس مرغ است اما در عمل نباید از ضایعات مرغ برای تولید آن استفاده شود.
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آزمایشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد از چه قسمت‌هایی از مرغ داخل سوسیس و کالباس استفاده شده است، افزود: به دلیل اینکه عملا امکان این وجود نداشت که حریف این موضوع شویم به همین دلیل استفاده از خمیرمرغ داخل سوسیس و کالباس ممنوع شد.
 
وی گفت: خمیرمرغ به دلیل چربی بالا و آلودگی زیان‌آور است به همین دلیل باید از مواد جایگزین آن مانند قسمت‌های خوب مرغ یا سویا استفاده شود.
 
صابری اظهارکرد: نباید از چربی‌های حیوانی مرغ برای صنعت صابون‌سازی و حتی تولید سوسیس و کالباس استفاده شود.
 
معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه به کارگاه‌های زیرپله‌ای و زیرزمین و انبارهایی که از مرغ روغن‌کشی می‌کنند، دسترسی و نظارتی ندارند زیرا پروانه قانونی ندارند و این موارد اغلب از طریق گزارش‌های مردمی و پلیس پیگیری می‌شود.
 
وی در خصوص مضرات استفاده از نوشابه اضافه کرد: نوشابه‌ها به دلیل قند بالایی که دارند باعث چاقی می‌شوند و همچنن با وجود رنگ و اسانس در آن یک ماده با ارزش غذایی نیست.
 
به گزارش ایسنا، صابری در خصوص ماءالشعیرها ادامه داد: مجوزاتی که کارخانه‌های ماء‌الشعیر در کشور از غذا و دارو برای ورود عصاره مالت است که هیچ ماده افزودنی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا