سلامی:پرتهدیدترین کشور جهان هستیم

بصیر،  سردار حسین سلامی جانشین فردمانده کل سپاه امروز صبح طی سخنانی در سومین همایش پدافند غیرعامل با بیان اینکه چهره جنگ در جهان تغییر کرده است گفت: نبردهای اطلاعاتی جنگ سایبری، تهاجم فرهنگی، دستکاری های امنیتی، جنگ خاموش، تحریم های اقتصادی، نبردهای دیپلماتیک، انزوابخشی های سیاسی بخش‌هایی از چهره‌هایی از جنگ های جدید است.

وی با بیان اینکه مفهوم جنگ توسعه یافته است افزود: ما در فضای چنین جنگ‌هایی زندگی می کنیم، اشکال مختلف جنگ‌هایی که در جهان امروز چه در شکل سنتی و چه در قالب های نوظهور تولد یافتند همه این اشکال در مورد ما هم در حال پیاده شدن است و هم احتمال وقوع آنها وجود دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: ما پرتهدیدترین کشور جهان هستیم که می‌توان گفت حتی یک متحد متعهد نداریم. بنابراین احتمال وقوع جنگ برای ما از سایر کشورها بیشتر است.

سردار سلامی ادامه داد: هم اکنون ما در فضای نبرد سایبری قرار داریم، جنگ نرم یک واقعیت محسوس و باورپذیر برای سیستم امنیت ملی ما است. جنگ اطلاعاتی دشمن علیه ما جریان قوی دارد، نبردهای نیابتی ما در میدان های بیرونی هم اکنون در جریان است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما تحت تاثیر تحریم اقتصادی به عنوان یک جنگ مدرن قرار داریم. تلاش های دشمن برای منزوی کردن ما در میدان سیاست بین الملل یک واقعیت است بنابراین ما همه میدان های برخورد قهرآمیز را هم اینک در فضای امنیت ملی خود به شکل فعالی می بینیم.

سردار سلامی افزود: ما در لبه های برخورد نظامی زندگی می کنیم و آن چیزی که اهمیت دارد این است که بدون استراتژی نمی‌توان جنگ را اداره کرد و نمی‌توان در فاصله کوتاهی از تشخیص زمان وقوع یک جنگ تا وقوع آن یک کشور را برای یک جنگ بزرگ آماده کرد.

وی در ادامه گفت: جنگ یک مسابقه پیچیده، خطیر، سرنوشت ساز است که به حیات ملی وابسته است. این معنا که جنگ واقعیتی است که به احتمال قوی در آینده رخ می دهد حداقل این است که در فضای ذهن حتما رخ می دهد، هرچند که در واقعیت ممکن است رخ ندهد اما عدم رخ داد آن مربوط به حقایقی است که ما از امروز روی زمین شکل می دهیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: آینده را نمی توان پیش بینی کرد اما می‌توان ساخت. ما برای اینکه گرفتار جنگ نشویم باید از امروز بجنگیم چون دشمن همه تلاش های خود را بر این می گذارد که با ایجاد یک موج شوک در فاز اول هر جنگی تعادل سیستم اجتماعی و ثبات روحیه یک جامعه را دچار فروپاشی کند. علت این موضوع این است که جنگ های امروز با گذشته تفاوت هایی کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته جنگ ها از میدان تاکتیکی، فضاهای راهبردی در عمق درگیر جنگ ها نبوده اند، نیروهای نظامی در خطوط مقدم می جنگیدند، سیاستمداران، اقتصادورزان، فرهنگسازان و همه شرایط اجتماعی برای زندگی آماده بود اما امروز برخلاف گذشته که لایه تاکتیک و عملیات و استراتژیک از هم جدا بودند مردان استراتژیک به ندرت همزمان با صحنه تاکتیکی درگیر جنگ می شدند اما امروز لایه های تاکتیک، عملیات و استراتژیک بر روی یکدیگر منطبق هستند.

سردار سلامی ادامه داد: جنگ ها از محیط های راهبردی شروع می شود و اولین نقاطی را که دشمن بمباران می کند حساسترین، سرنوشت ساز ترین و مستحکم ترین ارکان امنیت یک جامعه است، تصویرسازان استراتژیک در لحظه اول درگیر جنگ با اشکال تاکتیکی می شوند و محیط اجتماعی در همان ابتدای جنگ دچار التهاب می شود که اگر جامعه ای تعادل اجتماعی و سیاسی خود را در لحظه اول جنگ از دست بدهد جنگ را خواهد باخت.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: تلاش دشمن این است که در همان ابتدا هر آنچه که نزد زندگی و قلب زندگی به آن وابسته یعنی نیروی پیشران و محرک اجتماعی و سیاسی و آن مرکز ثقل و تولید قدرت و ثبات و تعادل و توازن را از بین ببرد و به تعبیر فیزیکدانان گشت آوری برگشت ناپذیر ایجاد کند.

وی گفت: خاصیت پدافند غیرعامل این است که از این عدم تعادل جلوگیری کند، وقتی جنگ آغاز می شود دشمن تلاش می کند سیستم الکتریسیته برق، سوخت، آب، گاز، ارتباطات، صداوسیما و همه آنها را از کار بیاندازد. وقتی چنین اتفاقی بیفتد اغتشاش در محیط ذهنی صورت می گیرد هر جامعه ای عمل بیرونی اش تابع فعل و انفعالات ذهنی است.

سردار سلامی افزود: اگر ذهنیت یک جامعه دچار اغتشاش بشود انفصال رخ می‌دهد یعنی رفتار بیرونی از ثبات ذهنی سرچشمه نمی‌گیرد. اغتشاش ذهنی موجب اغتشاش در محیط می‌شود و تعادل را به هم می ریزد و سیستم با شکست مواجه می شود.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما باید درک صحیح و درستی از پدافند غیرعامل داشته باشیم. آن چیزی که ضامن دوام و بقای حیات ما در شرایط جنگی است، اتفاقی است که اگر از الان صورت نگیرد در آن لحظه های وقوع واقعه غیرممکن است انجام شود، جنگ های امروزی همانند مسابقه کشتی است زیرا فرصتی برای جبران اولین امتیاز از دست داده به ندرت حاصل می‌شود، همه چیز باید از قبل ساخته شود. در شرایط جنگ ما فقط فرصت به کارگیری برنامه ها و طرح هایی را داریم که از قبل آنها را آماده کرده ایم. این اهمیت کار پدافند غیرعامل است.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا