اختصاصی/ ابوالقاسم فرجی

آسیب ها، آفت ها و آداب عزاداری/ قسمت چهارم

در قسمت سوم به اینجا رسیدیم که باید هیئت ها خوراک فرهنگی دهند و اهل بیت را بشناسند، حسین سر به نی داد اما نزد ناکس سر خم نکرد، زیر سم اسب رفت زیر بار زور نرفت، در هیئت باید مکتبمان را معرفی کنیم، احکاممان را یاد دهیم، سخنرانان باید خواب کمتر نقل کنند، لزومی هم به خواندن زیاد متن های عربی نیست، عوام عربی نمی فهمند، چرا وقت آنها را می گیریم، فارسی بگوئید، روان حرف بزنید چرا که قرآن می فرماید روان حرف بزنید. خطبه ها نیز باید بالای منبر کوتاه باشد، ما معنی آمین و ضالمین را نمی دانیم، دین باید با خنده تزریق شود، آرزوی متفکر شهید بهشتی این بود که قرآن را با خنده و شادی تزریق کنیم، مداح باید شعر مکتبی بگوید نه شعر آبکی، هدفمان باید خدایی باشد، نه آنکه فلانی را بیاوریم تا جمعیت مان زیاد شود، عزاداری را مختصر و کوتاه به انجام برسانیم، قرآن می فرماید مراعات افراد ضعیف را بکنید، شب قدر قرآن را سر می گیریم و مردم را آزار می دهیم، گاهی اوقات جای عزاداری ظلم می کنیم و متوجه نیستیم، امام حسین فرمود قیام من برای امر به معروف و نهی از منکر است، وظیفه ندارید کسی را از جایش برای دیگران بلند کنید، این دزدی علنی است، شرک و کفر مانند راه رفتن مورچه سیاه درشت تاریک بر روی سنگ محکم است، گاهی اوقات مشرک می شویم و خود نمی فهمیم، به زارتگاه می رویم و درب طلا را می بوسیم و درب چوبی را نمی بوسیم، این عین شرک است.

اکنون شما را به ادامه این بحث دعوت می کنم:

 سعی کنید در هیئت شاگرد اولی ها را دعوت کنید

سعی کنید در هیئت شاگرد اولی ها را دعوت کنید، شاگرد دومی ها خودشان می آیند، کار ماندگار کنید و تا آن کار وجود دارد برای شما ثواب نوشته می شود، هر چه اسم شما نباشد می ماند، منیت باید از هیئت دور شود، اصرار نکنید واعظ چه کسی باشد، سخنران که باشد هر کسی که باشد مشتری خداست، هیئت ها ساعت عزاداری را با هم تقسیم کنند، نه اینکه همه را با هم بگیرند، اولین پذیرایی برای بچه ها و خانم ها در هیئت باشد، بهترین جاها را به مردها ندهید، خیلی از خواب ها و روضه ها دروغ است، (یغمبر آخر عمرشان فرمودند که هر کس از من طلبی دارد بگوید تا من بدهم، یکی گفت یا رسول الله یکبار اشتباهی مرا چوب زدی، فرمود: برو چوب را بیاور و من را قصاص کن) این حدیث دروغ است، پیغمبر ۱۰۰ درصد معصوم است، این حدیث ضد آیات قرآن است، بعضی از نذرها نیز شرعی غلط است، نذر می کنبم شتر را در بین جمعیت ذبح کنیم، همه جا را کثیف می کنیم و وحشت می آفرینیم، این چه نذری است، این نذور با سلیقه قاطی شده است، تا زمانیکه پول در جیب است، اختیارش را دارید اما وقتی که آن را اهدا کرد دیگر معنی ندارد که بگوییم برای بانی گوشت بیشتری بگذارید.

هر کس خودش را ببیند نمی تواند پا بر روی نفسش را بگذارد
کوبیدن میخ به دیوار مسجد حرام است، چون مسجد وقف است، دوای غفلت نماز و دوای شهوت ازدواج است، باید هر دو را حفظ کرد، بیائید با راه اندازی حمایتی عزب های هیئت را داماد کنید، گاهی خودمان را بشکنیم، در داستان آمده است( یکی سوار اسب بود که رسید به یک نهر آب، هر کار کرد اسب به داخل آب نمی رفت، یکی گفت آب را گل آلود کن، اسب می رود، این چنین کرد و اسب نیز به رودخانه وارد شد، سوال پرسید دلیلش چه بود، گفتند هر کس خودش را ببیند نمی تواند پا بر روی نفسش را بگذارد.

بعضی ها دچار آفت شهرت، پول شده اند
مهمترین و اصلی ترین ویژگی برای یک واعظ این است که دین برای او بیشتر برای خودش مهم باشد، مردم را به خدا دعوت کند نه به خود، به هدف های کور و مبهم دعوت نکند، وظیفه اصلی مبلغ این است که مخاطبین خود را با دنیای بیشتری آشنا کند، مبلغ باید منظم باشد، زمانیکه یک منبری برای خدا دعوت کند اخلاقی این چنینی در او جوانه می زند، هر مبلغی که برای مداحی او به وی دادند خدا را شکر می کند و مبلغ را نمی شمارد، متاسفانه بعضی هادچار آفت شهرت، پول، مکانی که صحبت می کنند و تعداد جمعیت می شوند، این ها همه بت هایی است که مردم را از یاد خدا غافل می کند.خداوند می فرماید(وقتی کاری برای خدا باشد دیگر بقیه مسائل حل می شود)

اصل مباحث واعظ باید قرآنی باشد

اصل مباحث واعظ باید قرآنی باشد، قرآن نباید در حاشیه قرار بگیرد، مابقی مباحث باید حاشیه باشد، منبر خوب منبری است که مردم را به مسیر صحیح هدایت کند، جایگاه روضه یک جایگاه غیر قابل جایگزین است، وقتی انسان می گرید تحریک عواطف صورت می پذیرد، انسان تمایل پیدا می کند، پس روضه تحریک عاطفه هاست، روضه انسان را به کسی که می خواهد حرفهایش را پذیرا باشد گره می زند، وقتی برای کسی گریه می کنی برای او همدل شده ای و او برایت محبوب شده و حاضرید حرفهایش را قبول کنی و بر دل بنشانی، انسان همواره از میل شروع می کند به استدلال می رسد، انسان با تمایلات قلبی تصمیم می گیرد، بعد از آن استدلال و انگیزه را بررسی می کند، روضه ها همانند اذان که انسان را آماده پذیرش معارف می کند، وقتی هیئت ها فقط به دنبال مداحی هستند دیده ایم که نام مداح بزرگتر می باشد و این اشتباه است، بحث بر سر شان انسان ها نیست، بلکه بر سر کارکرد آنهاست، هیچ وقت اذان جای نماز را نمی گیرند، اینکه حضرت امام فرمود(این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است) اگر محرم و فاطمیه نبود به چه سمتی می رفتیم، هیئت ها همانند ترمزی در برابر انحرافات در جامعه هستند و مانند یک سوزن بان مسیر حرکت قطار را تغییر داده و جامعه را در جهت صحیح قرار می دهد.

یکی دیگر از کارکردهای مهم هیئت زیارت برادران مومن است

مرحوم دولابی می فرمود(تکیه از آن جهت تیکه نامگذاری شده است که انسان تکیه می دهد و از دنیا راحت می شود و آرام می گیرد)، انسان ها بعد از روضه ال الله احساس شادی و شعف پیدا می کنند و راحت تر تصمیم می گیرند، باید توجه داشته باشیم معرفت بدون احساس و برعکس هیچکدام کافی نیست، یعنی سخنرانی و مداحی مکمل یکدیگرند، یکی دیگر از کارکردهای مهم هیئت زیارت برادران مومن است و می تواند یک جمع مذهبی را حفظ کند، هیئت یک محفل عاطفی ، روحی و فکری است که باعث بارانداز و آرامش می شود.

مداحان نیز در جامعه باید دارای اخلاق پسندیده باشند، مسئولان هیئت ها از افرادی که سابقه خوبی ندارند در مراسم خود استفاده نکنند و به جای کربلایی حاجی ننویسند، وقتی درباره آسیب شناسی هیئت های مذهبی و ایرادهای موجود در کار مداحان، سخنرانان و مسئولین هیئت ها صحبت می کنیم، فراموش نکنیم همین مداحان یاد امام حسین را زنده نگه داشتند.همین مسئولان و سخنرانان محترم هیئت ها با زحماتشان این انقلاب را سرپا نگه داشته اند، بحث ما برای مباحث شعوری و ارتقای مباحث هیئت است، در عین حال سپاسگذاری از همه زحمتکشان و عاشقان اباعبد الله است، کار بد از هر کسی بد است، اما از ما نیز بدتر، چرا که ما وابسته به اهل بیت هستیم، و به همین دلیل کار خوب ما بهتر از دیگران است، اگر کسی بخواهد مداح ماندنی و تاثیرگذار در جامعه باشد باید اطلاعات کلی در جامعه داشته باشد، یکدوره تاریخ اسلام به ویژه تاریخ ائمه اطهار و کربلا را بداند و با قرآن و احادیث اهل بیت آشنایی داشته باشد، مداحی فقط تحریک احساسات مردم نیست، باید محبت مردم به اهل بیت را زیاد کرد، اخلاق و رفتارش باید تداعی کننده ارباب اش باشد، در قدیم مردم پشت سر نوکران امام حسین نماز می خواندند، نمازشان را قبول  داشتند، مردم این نوکری خالصانه را به خوبی تشخیص می دادند، آنهایی که برای اهل بیت آبرو حفظ می کردند و به مادیات توجه نداشتند، هرچه از راه اهل بیت به آنها رسید تشکر می کردند، امام صادق(ع) فرمود(برای ما زینت باشید) مداح باید آنقدر حرکاتش شبیه اهل بیت باشد تا که مردم او را می بینند یاد ائمه و اطهار بیفتد، مهمترین ویژگی پیرغلام تقوا، مطالعه، حفظ اشعار، مقتل، روایت و احادیثی که تایید شده و هر چه که بر زبان جاری شد نگوید.

ادامه دارد….

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا