بازار گرم تاسیس احزاب در سرمای آذرماه/ از سلام اخم آلود “ندا” به اصلاح طلبان تا اصولگرایانی که می خواهند با “رهروان” باشند

بصیر،  به نقل از مرصاد، در روز های اخیر صدور مجوز فعالیت برای احزاب جدید از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، بازار تاسیس احزاب را در طیف های سیاسی کشور داغ کرده است.

 

جمعی از اصلاح طلبان اخیرا با تاسیس حزب ندای ایرانیان در فضای سیاسی کشور اعلام موجودیت کرده اند. این حزب اصلاح طلب که دبیر کلی آن را سید صادق خرازی بر عهده دارد، از زمان آغاز به کارش تاکنون واکنش های متعددی را از سوی اصلاح طلبان در قبال تاسیسش به خود دیده است.

 

خاتمی رئیس دولت اصلاحات از ابتدای مطرح شدن تاسیس این حزب اقبال چشمگیری نسبت به آن نداشت و همواره با دیده تردید به فعالیت آن نگریسته است.

 

 

جمع کثیری از اصلاح طلبان دیگر نیز به تاسیس این حزب واکنش منفی نشان دادند و آن را یک اقدام “نامناسب” که بدون پشتوانه فکری انجام شده است دانسته اند.

 

با این حال صادق خرازی در واکنش به این انتقاد ها نه تنها عقب نشینی نکرد، بلکه علاوه بر اینکه این واکنش های منفی را احساسی و بدون فکر خواند تاکید کرده است که “ندا تازه شکل گرفته است و خود را هنوز نشان نداده و به نظر می‌رسد این نظرها و یا مخالفت‌ها عجولانه باشد. باید کمی صبر کرد تا به مرور زمان، معلوم شود که چه تعداد از این مخالفت‌ها احساسی و چه‌ تعداد عاقلانه بوده است.”

 

 

 

خط و نشان ندا برای روحانی

 

خرازی همچنین در ادامه این حرکت رو به جلوی خود از امکان کاندیدا شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ خبر داد و گفته است:  برخی می‌گویند اینکه اکثر شورای مرکزی ندا از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب‌اند به این خاطر است که فضای رسانه‌ای برای حضور در انتخابات دوازدهم آماده شود. به قول آمریکایی‌ها هیچ چیز غیرممکن نیست و همه چیز محتمل است، بنابراین احتمال دارد که من هم برای انتخابات ۹۶ بیایم.

 

 

با این حال اولین بیانیه این حزب نکات قابل توجهی از خط مشی آن را بیان می کند که نشان می دهد برنامه های این حزب در آینده چه خواهد بود.

 

در قسمتی از این بیانیه آمده است: “حزب ندای ایرانیان ثمره فضای جدیدی است که به یمن حماسه مردم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ایجادشده و توسعه و پیشرفت همه‌جانبه ایران عزیز، تحقق جامعه مدنی، حرمت نهادن به آزادی و استقلال کشور را در افق دید خود قرار داده است. “

 

تاکید بر انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲  نشان می دهد که این حزب برنامه ریزی برای گذر اصلاح طلبان از روحانی را کلید زده است.

 

زمزمه های تاسیس حزب جدید اصولگرایان

 

در کنار اخبار منتشر شده در خصوص تاسیس حزب جدید اصلاح طبان، اخباری نیز در خصوص تاسیس حزبی جدید از میان برخی از طیف های اصولگرایان شنیده می شود.

 

کاظم جلالی در پاسخ سوالی درخصوص امکان تشکیل یک حزب جدید فراجناحی در اردوگاه اصولگرایان برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه اصولگرایان می‌خواهند یک حزب جدید تشکیل بدهند یا ندهند بحث دیگری است اما اینکه جریان رهروان ولایت به دنبال این هستیم که کار منسجم تشکیلاتی را انجام بدهیم در دستور کار ما قرار دارد. مدتی است که این کار را آغاز کرده‌ایم و در آینده خبرهای خوشی را درباره آن خواهید شنید.

 

رئیس فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به تشریح جزئیات این حزب جدید اظهار داشت: ما بنای استفاده از دوپینگ رسانه‌ای را نداریم لذا ترجیح می دهیم تا فعلا از آن مطرح نشود. ما به دنبال آن هستیم تا کار را به صورت اصولی انجام بدهیم.

 

 

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: همان طرز تفکری که ما در داخل دنبال می‌کردیم را در حزب خواهیم داشت به علاوه آنکه از نیروهای داخل و خارج از مجلس نیز استفاده می کنیم.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا