مومن نسب در جمع دانشجویان:

بصیر،روح الله مومن نسب دقایقی پیش در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار رازی این دانشکده در خصوص آسیب‌های فضای مجازی گفت: عمر تیم اول شورای عالی فضای مجازی در حال پایان یافتن است.

وی ادامه داد: پس از پایان دوره سه ساله اول اعضای شورای عالی فضای مجازی باید اعضای جدید انتخاب شوند و حال این سئوال در پیش روی ما است که آیا شورا در این مدت کاری کرده است؟ و اصولا چه افرادی باید در شورای جدید بر سر کار بیایند؟.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اهمیت شناخت دنیای مجازی، از حضور همه گیر این فضا در زندگی مردم کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: تکیه و علاقه مردم به گوشی‌های همراه و فضای مجازی به حدی است که گوشی‌های همراه امروز تا رختخواب ما آمده و حتی نصف شب سری به آن می‌زنیم تا از دنیا عقب نمانیم.

مومن نسب با اشاره به ضرورت آموختن فرهنگ فضای مجازی گفت: اگر کشوری بتواند فرهنگ فضای مجازی را بیاموزد از این طریق می‌تواند فرهنگ خود را به جهان صادر و اقتصاد خود را با تحول روبه رو سازد.

جنگ نرم به معنای ایجاد تردید در دل‌ها و فکرها است

وی در ادامه تاثیر همراه شدن با گوشی‌های همراه و فضای مجازی را به معنای دور شدن از خانواده دانست و افزود: تا هنگامی که گوشی‌های همراه وارد زندگی ما نشده بود ما بیش از گذشته یکدیگر را می‌دیدم و خانواده‌ها بیش از گذشته نگرانی یکدیگر را درک می‌کردند.

مومن نسب ادامه داد: اما امروزه همسران از یکدیگر اطلاعات گوشی همراه خود را پنهان و بیش از وقت گذاشتن برای یکدیگر به امور گوشی و دنیای مجازی خود می‌پردازند، که این موجب دور شدن افراد خانواده از یکدیگر و از میان رفتن اعتماد می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی شک را عامل ایجاد شکاف در ارتباطات انسانی دانست و تصریح کرد: شک از دل خانواده تا جامعه کشیده می‌شود و موجب ایجاد شکاف در میان اقشار مختلف جامعه و در نهایت از میان برنده آرامش در زندگی خواهد شد.

۶۸ درصد از طلاق‌ها به دلیل ارتباط نادرست یکی از زوجین است

وی در ادامه از میان رفتن آرامش در افراد جامعه را موجب شکل گرفتن تورم احساسات دانست و متذکر شد: پس از ایجاد تورم احساسات، جامعه به سوی انفجار می‌رود و این خلاء بالاخره خود را در خانواده و جامعه نشان خواهد داد.

مومن نسب به آمار ارائه شده از سوی شبکه‌های اجتماعی در آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی این شبکه‌ها ۶۸ درصد طلاق‌ها در ۱۵۰ کشور جهان به دلیل ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

این کارشناس فضای مجازی افزود: بر طبق این آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از مدتی حضور در این شبکه‌ها منزوی شده و در حقیقت باید این گونه از قول مسئولان این شبکه‌ها اعتراف کرد که این شبکه‌ها نه تنها اجتماعی نیستند؛ بلکه به عنوان رسانه‌هایی تعاملی شناخته شده و ضد اجتماعی می‌باشند.

امنیت دارای ابعاد اخلاقی، روانی و اطلاعاتی است

وی در بخش دوم این همایش در پاسخ به سئوالات دانشجویان در پاسخ به این سئوال که امنیت خودمان را در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چگونه حفظ کنیم؟ گفت: این را در ابتدا بدانید امنیت همیشه امری نسبی است زیرا قطع به یقین نمی‌توان گفت ما در هر صورت امنیت کامل داریم.

مومن نسب ادامه داد: شما هنگام خرید گوشی از ۱۰ درصد امنیت اطلاعاتی خود، یک درصد را از دست می‌دهید زیرا صدای شما از طریق این گوشی به هر کجا خواهد رسید.

این کارشناس فضای مجازی خرید گوشی اندروید را موجب از میان رفتن دو درصد دیگر از امنیت فرد دانست و متذکر شد: در صورتی که شما به اینترنت وصل شوید سه واحد و نرم افزار نصب کنید سه واحد دیگر و در کل ۹ واحد ناامن خواهید بود.

 دزدیدن گوشی تلفن همراه بالاترین آمار دزدی در کشور است

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که با نصب هر نرم افزار، ۳۵ دسترسی امنیتی از شما گرفته می‌شود، بیان داشت: با نادیده گرفتن این موارد بیان این نکته دارای اهمیت است که تمامی ذخایر شما در گوشی همراهتان با دزدیده شدن آن در دست افراد سود جو قرار گرفته و می‌تواند برای شما ایجاد مشکل کند.

مومن نسب وجود تنوع طلبی خرید در میان مردم را عامل بروز مشکلات در کشور دانست و افزود: بسیاری برای خرید ماشین جزئیات بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ اما برای خرید گوشی تنها می‌دانیم بولوتوث کجا است و کارش چیست!.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: بسیاری نیز در حالی که از گوشی اندروید استفاده خاصی نمی‌کنیم و حتی به دوربینش کاری نداریم؛ اما کلی هزینه می‌کنیم تا به روزترین گوشی بازار را تهییه کنیم و نتیجه این اتفاق این است که با به روزترین شیوه‌ها اطلاعات خانوادگی و اجتماعی ما ربوده می‌شود.

۵۶ درصد طلاق‌ها به دلیل تنوع طلبی غیر اخلاقی است/ توهم خیانت نتیجه استفاده از شبکه‌های اجتماعی است

وی در ادامه به به دیگر آمار ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی اشاره و خاطر نشان کرد: بر طبق آمار ارائه داده شده ۵۶ درصد آمار مطلقین جهان به دلیل مشاهده فیلم‌های غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی و ناتوانی در رفع نیاز شخصی به این سو کشیده شده‌اند.

مومن نسب افزود: در کار کارشناسی و روان‌شناسی که بر روی مراجعان خانم و آقایی که با وجود بالا رفتن سن علاقه به ازدواج نداشتند، انجام دادیم متوجه شدیم که هر دو جنس عدم اعتماد به جنس مقابل را عامل اصلی مجرد ماندن عنوان کرده‌اند.

این کارشناس فضای مجازی توهم خیانت را عامل بی علاقگی جوانان به ازدواج دانست و گفت: متاسفانه افشای حقایق زندگی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار فیلم‌های مستهجن موجب شکل‌گیری این تصور که ازدواج در نهایت ختم به خیانت یکی از طرفین می‌شود شده و در نتیجه آمار مجردین در کشور و جهان رو به افزونی است.

اطلاعات شما برای همیشه در گوگل ثبت می‌شود

وی با اشاره به صحبت‌های اشمیت؛ مدیر اجرایی گوگل بیان داشت: کاربران گوگل با جمع آوری اطلاعات شما این را می‌دانند که شما اکنون کجا هستید، کجا می‌روید و چگونه زندگی کردنی را می‌پسندید.

مومن نسب ادامه داد: شخصی از اشمیت پرسید این امکان وجود دارد که اطلاعاتی را که  فرستادم از دست شما خارج و پاک شود؟ که اشمیت پاسخ داد حتی اطلاعاتی که شما از سطل زباله ایمیل خود پاک می‌کنید برای ما تا همیشه محفوظ است.

این کارشناس فضای مجازی گوشی‌های هوشمند را دارای هوش مصنوعی دانست و تصریح کرد: این را بدانید اطلاعات شما برای همیشه در گوگل ثبت است و گوشی‌های اندرویدی جهت انتقال این اطلاعات به سرویس‌های جاسوسی آمریکا نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند.

اینستاگرام ۲۰ میلیون کاربر خود را حذف کرد

وی به حذف بیش از ۲۰ میلیون کابر در شبکه اجتماعی اینستاگرام اشاره و افزود: چرا در حالی که همه شبکه‌های اجتماعی علاقه به جذب کابر دارند اینستاگرام این کار را انجام داده است؟ پاسخ روشن است در بیانیه صادر شده از سوی مسئولان این شبکه آمده است افرادی حذف شدند که هویت آن‌ها برای ما مفهوم نشده است.

مومن نسب ارسال اکانت‌های بی‌هویت را موجب گیج شدن نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: بارها اتفاق افتاده که شما در وارد کردن آدرس ایمیل خود درست عمل می‌کنید؛ اما پیغام آدرس نادرست را دریافت می‌کنید، این به این دلیل است که نرم افزار می‌خواهد آدرس‌های موجود در ذهن شما را بداند.

این کارشناس فضای مجازی به قوانین موجود در آمریکا اشاره داشت و تصریح کرد: در آمریکا قانونی وجود دارد که در صورت عضو شدن فرزندان زیر ۱۳ سال خانواده‌ای در شبکه‌های اجتماعی، آن فرزند از خانواده گرفته و در پرورش گاه نگهداری می‌شود.

باید فرهنگ فضای مجازی را در کشور ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری را می‌توان ارائه داد، افزود: ما باید در ابتدا فرهنگ استفاده از فضای مجازی را ایجاد و با ایجاد شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را به جهان ارسال کنیم.

مومن نسب داشتن اینترنت سریع، سالم، امن و ارزان را آرزوی مردم جهان دانست و با اشاره به آسب‌های دنیای مجازی در جهان گفت: ما باید نرم افزارهای اخلاقی خود را ایجاد و به جهان تشنه اخلاق بفرستم و این را بدانیم مردم جهان نیازمند نرم افزارهای اخلاق مدار هستند.

snn.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا