رایگان‌خوابی مسافران نوروزی در مازندران

بصیر،آمارها ستاد تسهیلات سفر نوروزی مازندران نشانگر هجوم مسافران نوروزی برای استفاده از اقامتگاه های ارزان قیمت یا مجانی است در حالی که بخش زیادی از ظرفیت اقامتگاه های رسمی از قبیل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و ویلاها در پرسفرترین روزهای سال خالی مانده بود.

بیشترین فشار برای اقامت بر زائرسراهای استان وارد شد که هم اسکان در آنجا رایگان بود و هم تا حدودی از امکانات اولیه برای خوابیدن و پخت و پز برخوردار بودند.

مدارس و کمپ های رسمی و غیررسمی نیز به خاطر داشتن امکانات در حد رفع نیاز و ارزانی از فشار اقامت مسافران در امان نماندند و پس از زائر سراها بیشترین میهمانان نوروزی را پذیرا شدند.

بر اساس آمار رسمی ستاد تسهیلات سفر نوروزی دستکم ۱۰ میلیون مسافر در تعطیلات نوروزی امسال وارد مازندران شدند و به طور میانگین نیز سه شب را در این استان اقامت داشتند.

* یک تخت برای ۱۰ نفر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به استقبال زیاد مسافران نوروزی برای اقامت در زائرسراهای استان گفت: با این که مازندران دارای ۴۸ زائرسرا به ظرفیت شش هزار و ۳۴۶ نفر شب است، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این مدت در زائرسراها و محوطه های آن اقامت کردند.

مهران حسنی افزود: همچنین در تعطیلات نوروزی امسال ۴۲۰ مدرسه به ظرفیت ۲۱ هزار نفر شب برای پذیرایی از مسافران و گردشگران فرهنگی مهیا شده بود که مورد استفاده ۴۲۳ هزار نفر قرار گرفت که حدود ۲۰ درصد آنان غیرفرهنگی بودند.

وی ادامه داد: هفت کمپ رسمی دارای پروانه و ۹۷ کمپ غیررسمی فاقد پروانه هم در تعطیلات نوروزی امسال پذیرای بیش از ۹۱۳ هزار و ۸۶۳ نفر بودند.

* چشم به راه مسافر

معاون میراث فرهنگی مازندران به وجود ۵۵ هتل، ۴۶ متل، ۷۲ هتل آپارتمان و ۱۶ مهمانپذیر اشاره کرد و گفت: ظرفیت این اقامتگاه های رسمی ۲۰ هزار و ۳۰۷ نفر شب بود که متاسفانه زیاد مورد استقبال مسافران نوروزی قرار نگرفت و ظرفیت بسیاری از آنها در پرسفرترین روزهای سال خالی مانده بود.

وی افزود: از بیست و هشتم اسفند پارسال تا چهاردهم فروردین امسال ۱۷۵ هزار و ۷۵۸ نفر از هتل ها و متل ها، ۸۵ هزار و ۷۳۶ نفر در هتل آپارتمان ها و پنج هزار و ۷۶۳ نفر در مهانپذیری های استان اقامت کردند.

حسنی گفت: ۱۲۲ منطقه نمونه گردشگری به ظرفیت ۴۱ هزار ۹۹۰ نفر شب، ۷۶ هزار و ۶۴۰ اقامتگاه استیجاری ویلایی، آپارتمان و سوئیت به ظرفیت ۴۷۶ هزار و ۵۱۰ نفرشب نیز در استان وجود دارد.

وی همچنین از وجود ۴۷ اقامتگاه دولتی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۲۵۰ نفر شب برای پذیرایی از کارکنان دولت خبر داد و افزود که این واحدها نیز از بیشترین ظرفیت خود برای میهمانان نوروزی استفاده کردند.

* رایگان خوابی

آمارهای ستاد تسهیلات سفر مازندران نشان می دهد تنها کمتر از ۱۰ درصد از مسافران نوروزی استان امسال از اقامتگاه های رسمی مانند هتل، متل، هتل آپارتمان و میهمانپذیرها استفاده کردند.

مجموع آمارهای منتشر شده نیز نشانگر خودپذیرایی بیشتر مسافران نوروزی مازندران با اقامت در زائرسراها، مدارس، کمپ ها، چادرهای مسافرتی و یا استفاده از منازل و ویلاهای استیجاری غیر رسمی است.

خودپذیرایی مسافران هنگام سفر به مازندران اگر چه موضوع جدیدی نیست ولی گسترش آن در سال های اخیر بویژه در تعطیلات نوروزی امسال که بیتشر ایام هوای استان بارانی و سرد بود و از سوی دیگر اغلب مسافران با خودروهای گران قیمت در پارک ها و فضای سبز چادر مسافرتی برپا می کردند نه تنها برای شهروندان عادی بلکه برای مسوولان و کارشناسان استان هم حیرت انگیز بود.

* هشدار استاندار

استاندار مازندران در این باره گفت: اینکه ۱۰ میلیون نفر شب در تعطیلات نوروزی در مازندران اقامت کنند اما این اقامت در اماکن مجانی نظیر چادر خوابی و کمپینگ ها و یا در اماکن کم هزینه نظیر مدارس صورت گیرد نشانه وجود مشکلات در ارائه خدمات مناسب و مطلوب است.

ربیع فلاح افزود: با توسعه زیر ساخت ها و ارائه خدمات کیفی و مناسب به گردشگران باید علاوه بر اینکه میانگین اقامت آنان را بالا ببریم، تلاش کنیم تا آنان در اماکن سرمایه گذاری شده نظیر هتل های چهار ستاره و پنج ستاره اقامت کنند.

وی گردشگری و کشاورزی در مازندران را دو ظرفیت بسیار مهم برای توسعه و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم این خطه دانست و گفت: گردشگری دریایی در سال جاری مورد توجه جدی مسوولان قرار می گیرد و چندین طرح گردشگری دریایی که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده به بهره برداری می رسد.

* آسیب شناسی مدیرکل میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه فشار بر اقامت گاه های رایگان و اماکن کم هزینه نظیر مدارس ، زائرسراها و کمپینگ ها بسیار بالا بوده است، گفت: هر ساله استقبال گردشگران داخلی به استان مازندران همراه با چادر خوابی، استفاده از کمپ های رایگان شهرداری ها چندین برابر بیشتر از هتل های موجود است.

دلاور بزرگ نیا افزود: اینکه استفاده از اقامتگاه های کم هزینه مانند مدارس و زائرسراها در مازندران به نسبت هتل های موجود در استان بیشتر است، نشان می دهد که اولا صاحبان هتل ها به اندازه کافی برای جذب گردشگر تبلیغ و برنامه ریزی نمی کنند و ثانیا مسافران خدمات مناسب و کیفی از هتل ها دریافت نمی دارند.

وی گفت: در تعطیلات نوروزی امسال در حالی میلیون ها مسافر و گردشگر در چادرها، کمپینگ ها و حتی محوطه زائرسرا ها اقامت کردند که شرایط آب و هوایی بیشتر روزها مناسب نبوده و نم نم همواره می بارید و به نظر می رسد اگر شرایط آب و هوایی مناسب و روزهای آفتابی در تعطیلات بیشتر بود به طور یقین آمار مراجعه به هتل ها کمتر و آمار چادر خوابی دو برابر می شد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: تا زمانی که هتل ها و متل ها خدمات متنوع و کیفی به گردشگران ارائه نکنند ، استقبال گردشگران داخلی در استفاده از هتل ها افزایش نمی یابد.

وی بیان کرد: به نظر می رسد هنوز هتل های یک تا سه ستاره موجود در استان به صورت تفننی فعالیت می کنند و خودشان را با ارائه خدماتی نظیر استخر و تالارهای پذیرایی برای عروسی ها و جشن های خانوادگی سرگرم کرده اند.

بزرگ نیا ادامه داد: برای کشاندن مسافر و گردشگر به هتل به جای استفاده از چادرها و کمپینگ ها باید خدمات متنوع و کیفی به آنان ارائه شود.

بزرگ نیا به وجود ۲۰ هتل چهار و پنج ستاره در دست ساخت در استان اشاره کرد و یادآور شد: برای میزبانی گردشگران خارجی باید خدمات متنوع کیفی گردشگری ارائه کنیم.

وی به بالا بودن درآمدزایی از محل ورود گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: ورود ۱۰ میلیون مسافر با میانگین اقامت سه شب در تعطیلات نوروزی امسال علاوه بر وجود ظرفیت بالای استان، نشانه قدرت ساماندهی و برنامه ریزی مدیریت استان نیز است.

* هتلداران چه می گویند؟

مدیر پذیرش هتل چهار ستاره نوید ساری ضمن تأیید خالی بودن حدود ۶۰ درصد تخت های این هتل در تعطیلات نوروزی امسال، تصریح کرد: با این که هتل تخفیف های ویژه ای در تمامی خدمات برای مسافران نوروزی در نظر گرفته بود ، اما متاسفانه استقبال نشد.

وی اضافه کرد: البته هتلداران می دانند که تعطیلات نوروزی پیک حضور مسافران در هتل ها است و به همین خاطر هم تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرند تا بتوانند ظرفیت شان را پر کنند.

این متصدی هتلداری گران بودن نرخ اقامت در هتل ها را رد کرد و گفت: نرخ اقامت یک شب برای تخت دو نفره در هتل نوید ساری ۱۲۰ هزار تومان است که در مقایسه با خانه های استیجاری فاقد امکانات رقم بالایی محسوب نمی شود.

وی افزود: به رغم اینکه در بیشتر روزهای تعطیلات نوروزی مازندران نم نم باران بود، اما مسافران و گردشگران که بهترین ماشین ها را نیز در اختیار داشتند، چادر خوابی و یا کمپینگ های مجانی شهرداری ها را ترجیح دادند و این جاری نگرانی و تعجب دارد به ویژه این که هزینه سنگینی بابت جمع آوری زباله ها، از بین بردن فضای سبز، مخدوش کردن امنیت خودشان و شهروندان و غیره بر استان تحمیل می کنند.

با این وصف مدیر هتل سالاردره، هتلی که در منطقه جنگلی حدود ۲۰ کیلومتری شهر ساری واقع است، تأکید کرد: ظرفیت هتل ما به رغم این که تخفیفی برای مسافران و گردشگران در نظر نگرفتیم در تعطیلات نوروزی پر بود.

وی ابراز کرد: حتی در بعضی از روزها ما مجبور بودیم مراجعه کنندگان را به علت پر بودن ظرفیت پذیرش نکنیم.

این مدیر هتلداری علت موفقیتش را در جذب گردشگر ارائه خدمات ویژه مانند برقراری تور و ارائه غذاهای خاص دانست و اذعان کرد: خدمات کیفی این هتل نیز به روش های مختلف در سطح کشور و استان مازندران تبلیغ می شود.

وی تاکید کرد: گردشگران و مسافران اگر به درستی و با کیفیت خدمات دریافت کنند، به طور یقین علاوه بر اینکه مدت اقامت خود را افزایش می دهند، به راحتی هزینه می کنند.

بر اساس آمار ستاد تسهیلات سفر مازندران این استان در مجموع دارای ۷۴۰ هزار و ۱۹۷ نفر شب ظرفیت اقامت رسمی و غیر رسمی اعم از هتل، متل، هتل آپارتمان، مجتمع های تفریحی توریستی، کمپینگ، زائر سرا، مجتمع های اقامتی، ویلاها و تأسیسات ساحلی است که اگر تمامی این ظرفیت مورد استفاده مسافران نوروزی قرار می گرفت در مدت ۱۷ روز تعطیلات رسمی نوروزی قادر به پذیرش حدود ۱۳ میلیون نفر بود.

مسئولان مازندران همواره از گردشگری به عنوان مهم‌ترین ظرفیت اشتغال و درآمدزایی برای استان در کنار کشاورزی یاد می کنند ولی تعطیلات نوروزی امسال نشان داده است نه تنها زیرساخت های لازم برای کسب درآمد از گردشگری در استان وجود ندارد بلکه هم اکنون این بخش با توجه به هزینه زایی بابت جمع آوری زباله ها، تخریب طبیعت و فضای سبز و مخدوش کردن امنیت فرهنگی و اجتماعی خود در حال تبدیل شدن به سرباری برای بخش های دیگر است.

برای بسیاری از گردشگران و مسافران مازندران نیز عادت خودپذیرایی هنگام سفر به این استان با برپایی چادر مسافرتی در بوستان ها، فضاهای سبز، اطراف میادین شهرها و حتی پارکینگ های شهری بویژه در فصول بهار و تابستان چنان در حال نهادینه شدن است که گویی خانوادگی به پارک محله رفته اند تا ساعاتی هواخوری کنند.

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا