«بیمه»؛ چتر فراموش‌شده بر سر ۳۰ هزار کارگر ساختمانی مازندران/آجرها بیمه‌اند اما کارگران نه!

بصیر، کارگران ساختمانی بخش زیادی از اشتغال فصلی و غیرفصلی استان را دربر می‎گیرند، افرادی که شانه‌های آنها باید خم شود تا آسمان خراش‎هایی ساخته شود، با جان و دل کار می‌کنند و می‎گویند باید نان حلال ببریم دست زن و بچه بدهیم اما خیلی‌ها هستند به‌دلیل حوادثی که در این کار برای‌شان پیش‌ آمده نه تنها دیگر نانی به خانه نمی‌برند، بلکه ستون‌های خانه نیم‌ساخته‎شان نیز خراب‌تر می‎شود و این‌جاست که خیلی‌ها آهی ندارند که با ناله سودا کنند.

بیمه ساختمانی شاید روزنه‌ای برای بسیاری از کارگران ساختمانی بود، که بخشی از مخارج درمان‌شان را تأمین کند و یا امیدی باشد برای زمانی که… .

پشت خط ماندن، پر شدن لیست، متوقف ماندن، داشتن کارت مهارت فنی‌وحرفه‎ای، بالابودن سن برای پذیرش بیمه و هزاران اما و اگرهای دیگر این امید را نیز از بسیاری از کارگران ساختمانی گرفته است و اما آنها همچنان به‌دنبال نان حلال هستند.

تلاش‎های جان‌کاهی را در سرما و گرما انجام می‎دهند و تنها امیدشان به خداست و برای همین هر روز فقط با یک الهی به امید تو شروع می‎کنند، آینده مبهم برای خود و خانواده‎شان را هر روز می‎بییند؛ خبر بیمه شدن کارگران ساختمانی را از روزنامه‌ها و این طرف و آن طرف می‎شنوند اما وقتی از آنها می‎پرسی، آهی می‌کشند و می‎گویند: «بیمه؟ مگر کسی ما را می‎بیند؟ اصلاً جزو آمار هستیم؟»

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره برنامه دولت برای بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی که سال گذشته پشت خط مانده‎اند، می‎گوید: تأمین اجتماعی برنامه‌ای برای بیمه‌ کارگران ساختمانی ندارد و از ابتدای سال تاکنون تأمین اجتماعی برنامه‌ای را بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار قرار نداده است.

سیدهادی ساداتی که با بیان اینکه معمولاً تأمین اجتماعی برای پوشش قرار دادن بیمه کارگران ساختمانی برنامه‌ای را در ابتدای سال اعلام می‌کرد که تاکنون برنامه‌ای اعلام نشده است، ادامه می‎دهد: سال گذشته نیز برای کارگران ساختمانی در کشور سهمیه‌ای اختصاص داده نشده است.

کارگران ساختمانی تنها به صورت موردی و محدود سال گذشته بیمه شدند و که شاید خیلی از این افراد هم جزو کارگران ساختمانی نباشند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران درباره لیست در انتظار بیمه کارگران ساختمانی مازندران تعداد افراد در لیست انتظار بیمه ساختمانی در استان را بیش از ۳۰ هزار کارگر مازندرانی دارای کارت مهارت فنی‌و‌حرفه‌ای برشمرد و می‌گوید: با توجه به وقفه‌ای که در سهمیه کارگران ساختمانی ایجاد شده بود دولت قول داده بود که امسال همه کارگران ساختمانی دارای مهارت را در پوشش بیمه دهد.

حوادث ناشی از کار همیشه گریبان‎گیر بسیاری از مشاغل است و کارگران ساختمانی به‌دلیل اینکه بسیاری از موارد ایمنی در حین کار را رعایت نمی‎کنند، دچار آسیب‌های زیادی می‎شوند که فوت ناشی از حوادث کار، قطع عضو و از کارافتادگی بخشی زیادی از این آسیب‎ها است اما با این حال سر این قشر در بیمه بی‎کلاه مانده است و هنوز تدبیری برای حل مشکلات این قشر دیده نشده است.

ساداتی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در محیط کار برای کارگران ساختمانی به‌وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: سال گذشته حوادث ناشی از کار برای کارگرانی به وجود آمد که فاقد سابقه بیمه بودند که تعدادی از آنها فوت کرده و نیز تعدادی هم مجروح و ازکارافتاده شدند که در حال حاضر خانواده آنها برای تأمین مخارج زندگی دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه کارگرانی که در اثر حوادث ناشی از کار دچار سانحه شدند، در لیست انتظار بیمه قرار داشته و حتی دارای کارت مهارت از فنی‌وحرفه‌ای نیز بودند، اضافه می‎کند: تعدادی از کارگران ساختمانی از سال ۹۰ تاکنون در لیست بیمه قرار دارند که پراکندگی افراد برای قرار گرفتن در لیست بیمه در شهرهای مختلف متفاوت است ولی از همه نقاط استان افرادی هستند که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

مازندران بنا به گفته مسئولان اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۱۵۰ هزار نیروی بیکار دارد یعنی افرادی که دارای توانایی کار کردن هستند ولی حرفه و یا مکانی برای کار کردن ندارند و در کنار آن، ۳۰ هزار کارگر ساختمانی دارای مهارت کار فاقد بیمه، این‌ها آمارهای قشنگی برای مازندران نیستند، مازندرانی که باید برای تک‌تک ساکنانش گل و بلبل باشد، با بیکاری و نگرانی می‌گذرد که شاید درد آن خوردنی نباشد.

آسمان خراش‎ها هر روز در گوشه و کنار این شهر مانند قارچ رشد می‎کند و ساخته می‎شود، بناهایی که بنا به گفته کارگران تک‌تک آجرهای آن انواع و اقسام بیمه را دارند اما کارگری که قرار است از این آجرپاره‎ها ستاره‌های شهرها را تحویل دهند، در آسمان پله و چتری برای رفتن به خانه و گذاشتن سر راحت بر بالین ندارند، چون بیمه نیستند.

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا