پیگیری ساخت مرکز استاندارد اسنادملی/تلاش برای ماندگاری و حفظ میراث کهن مازندران

بصیر،مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران، خرداد ماه سال ۹۳ درساختمان مهمانسرای اهدایی فرمانداری ساری فعالیت خود را آغاز کرد و با افتتاح این مرکز یک میلیون سند تاریخی مازندران موجود در مخزن سازمان اسناد و کتابخانه ملی به این مجموعه انتقال یافت.

نگهداری کتب، نسخ و اسناد قدیمی‌نیازمند مخازن زیرزمینی با سامانه گرمایشی و سرمایشی مناسب با نور کم است که مرکز کنونی اسناد ملی مازندران چنین فضایی را در اختیار ندارد و این مرکز اکنون با اعمال شیوه‌های معمولی نظیر بستن درب و پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود نور و تعویض سیستم سرمایشی و گرمایشی فعالیت می‌کند.

درخواست از خیران، فرهنگ دوستان و مسوولان برای اهدای زمین به منظور احداث ساختمان مجهز و استاندارد مرکز اسناد و کتب تاریخی مازندران از همان روز نخست فعالیت ودرآیین معارفه سرپرست این مرکز صورت گرفت وتا فضایی استانداردبرای پاسداشت ارزشهای تاریخی و قدیمی‌استان مازندران در آن بنا شود.

مسئولان مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران و علاقه‌مندان به تاریخ باور دارند که با این روش و امکانات نباید انتظار چندانی از این نهاد برای نگهداری مطمئن و استاندارد اسناد داشت.

حسین اسلامی‌ یکی از مورخان و پژوهشگران مازندران گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی به مثابه خانه دوم اهل خرد، اقامت گاهی امن در این مسیر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این مجموعه در تبادل اندیشه‌ها و تاریخ مناطق نقش خوبی را ایفا می‌کند و نباید این فرصت با فراهم نبودن زیرساخت و بستر لازم مغفول باقی بماند.

این مورخ با اشاره به راه اندازی مراکز استاندارد اسناد و کتابخانه ملی در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: مازندران با قدمت تاریخی که دارد از این ظرفیت و فضا محروم مانده است.

اسلامی از حمایت‌های خوب استاندارمازندران و فرماندار ساری در اعطای ساختمانی برای فعالیت مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استان قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با تداوم این حمایت‌ها زمین مورد نیاز برای ساخت فضای استاندارد این مرکز فراهم شود.

در این ارتباط رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران گفت: نبود فضا برای نگهداری یک میلیون نسخه سند تاریخی مازندران در داخل استان سبب شده است، تا این اسناد سال ها در مرکز نگهداری اسناد تهران نگهداری شود.

لطف‌الله محمدنژاد به فعالیت حدود یکساله مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران در مرکز استان اشاره کرد و افزود: نگهداری کتب، نسخ و اسناد قدیمی‌نیازمند مخازن زیرزمینی با سامانه گرمایشی و سرمایشی مناسب با نور کم است که مرکز کنونی اسناد ملی مازندران چنین فضایی را در اختیار ندارد.

وی از آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور برای تخصیص اعتبار مورد نیاز جهت ساخت مرکز اسناد مازندران خبر داد و اضافه کرد: در صورت تأمین زمین مورد نیاز، فضای مناسب طراحی و ساخته می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران زمین مورد نیاز برای ساخت این مرکز را ۵۰۰ متر مربع اعلام کرد و از خیران و مسئولان فرهنگ دوست خواست تا با اهدای زمین، در زمینه حفظ فرهنگ و تاریخ مازندران گام بردارند.

محمدنژاد یکی از کارکردهای مرکز اسناد و کتابخانه ملی را بهره گیری تحقیقاتی و پژوهشی در عرصه تاریخ و فرهنگ دانست و بیان کرد: هم‌اکنون مرکز مازندران فاقد این کارکرد برای علاقه‌مندان و محققان است.

وی ادامه داد: در مدت فعالیت کمتر از یک ساله مرکز اسناد و کتابخانه‌ای مازندران تاکنون دو جلد کتاب خطی قدیمی‌ و چندین برگ سند خطی با قدمت ۱۷۰ و ۴۰۰ ساله به این مرکز تحویل داده شده است.

محمدنژاد گفت: به‌دلیل نبود مکان مناسب فرهنگی بسیاری از نخبگان مازندران در منازل شخصی به نقد و بررسی کتاب‌ها می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مسوولان مازندران باید نگاه فرهنگی داشته باشند، گفت: با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید، استان مازندران دارای مرکز اسناد و کتابخانه ملی شد و برای رونق این مرکز نیازمند حمایت فرهنگی مسئولان استان هستیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران گفت: تلاش می‌کنیم با کمک مردم ذخایر ارزشمند معنوی را در اقصی نقاط مازندران برای بهره‌گیری پژوهشگران استان جمع آوری کنیم.

محمدنژاد ابراز امیدواری کرد با حمایت و تلاش ویژه مسئولان، زمینی برای احداث مجتمع بزرگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان در شأن و منزلت میراث کهن مازندران درنظر گرفته شود.

سال گذشته مرکز اسناد و کتاب ملی مازندران به‌عنوان سیزدهمین مرکز در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون یک‌میلیون نسخه خطی قدیمی ‌در این مجموعه نگهداری می‌شود.

 

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا