یادنامه بیست‌ودوم:: گردشگری دریایی با دپوی زباله در سواحل همخوانی ندارد/مازندران نگاه ملی می‌خواهد

بصیر، این گزارش در ۱۶ دی‌ماه ۹۳ در رسانه‌های مجازی مازندران منتشر شد: زباله در سراسر دنیا به عنوان طلای کثیف به حساب می‌آید که با یک برنامه‌ریزی مناسب، از این تهدید بزرگ زیست‌ محیطی می‌توان به فرصتی برای درآمدزایی برسیم، اما زباله تقریبا در تمام ایران یک معضل بزرگ است و با وجود گزارش‌های مختلف رسانه‌ها در این مورد، درمان مقطعی از سوی مسئولان صورت گرفته اما هنوز هم در گوشه و کنار کشور شاهد گلایه‌مندی مردم هستیم.

* مازندران درگیر معضل زباله است

یکی از استان‌هایی که از گذشته‌های دور با معضل زباله دست به گریبان است، استان ساحلی مازندران است و نکته قابل تأمل اینکه محل دپوی زباله، بیشتر در مناطق ساحلی و کوهستانی و جنگلی است و این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و تبعات اجتماعی، محیط زیست را نیز به مخاطره کشانده است.

مسئولان محیط زیست کشور بارها تذکراتی در این مورد دادند اما به نظر می‌رسد جدیت در جلوگیری از دپوی زباله در مناطق ارزشمند زیست‌محیطی و طبیعی وجود ندارد که همچنان نیز شاهد ادامه آن هستیم.

در این مجال قصد داریم به معضل جدی زباله در یکی از شهرهای ساحلی مازندران اشاره کنیم.

* شورای شهر مسئولان بالادستی را به ریختن زباله در دریا تهدید کرد

چند وقتی است که ساحل شهرستان محمودآباد به مکان دفن و دپوی زباله تبدیل شده است و رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری به بیان این معضل زیست‌محیطی و خطرات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن پرداختند.

در همین راستا مسئولان مختلف شهرستان و استان در مصاحبه با رسانه‌ها صحبت‌هایی به میان آوردند که بیشتر شبیه انداختن توپ در زمین حریف بود اما این معضل روزبه‌روز بیشتر گریبان‌گیر ساحل این شهرستان شد تا جایی که سید هادی علوی رئیس وقت شورای شهر محمودآباد مسئولان استان و کشور را به ریختن زباله با قایق در دریا تهدید کرد.

* گلایه مردم از بی‌توجهی به معضل زباله در محمودآباد

وی نبود توجه جدی به معضل زباله را باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی دانست و گفت: شهروندان محمودآبادی و گردشگران از بوی بسیار بد زباله و چهره نازیبای ساحل بارها و بارها گلایه‌مند شدند و شهرداری و شورا را محکوم به کم‌کاری کردند در حالی که رفع این مشکل بزرگ نیازمند همت استانی و حتی کشوری است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فرماندار محمودآباد و نور و آمل و اعضای شورای این سه شهر با تشکیل جلسات مشترک، مکانی را در حوزه استحفاظی بلده نور برای ایجاد کارخانه کمپوست و تبدیل زباله در نظر گرفتند و تقریبا کار تا جایی پیش می‌رفت که مشکل زباله این سه شهرستان و شهرهای زیرمجموعه آن تا حدودی به طور کامل رفع می‌شد و علاوه بر آن درآمد و اشتغال را نیز به همراه داشت.

* مخالفت نماینده نور و محمودآباد با ساخت کارخانه کمپوست در نور

اما نماینده مردم محمودآباد و نور در خانه ملت با ایجاد این کارخانه مخالفت کرد و علت مخالفتش را نارضایتی مردم حوزه انتخابیه خود عنوان کرد در حالی که عمده این مشکلات مربوط به شهرستان‌های محمودآباد و نور یعنی حوزه انتخابیه وی بود.

عبدالوحید فیاضی در بیان علت مخالفت خود با ایجاد کارخانه کمپوست در منطقه بلده اظهار داشت: چرا باید مشکل زباله شهرستان آمل در منطقه من حل شود در حالی که در جاده هراز و در حوزه استحفاظی آمل زمین‌های زیادی برای ایجاد این کارخانه وجود دارد.

* استاندار باید پاسخ‌گوی مردم در بحث معضل زباله باشد

فیاضی رفع مشکل زباله استان را متوجه شخص استاندار دانست و افزود: نماینده وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد و رفع مشکلات کشور در اجرا به عهده مدیران دولت است و باید استاندار پاسخگوی خواسته مردم باشد و ضرورت دارد فرماندار، شهردار و شورای شهر محمودآباد در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

* دفن زباله‌های محمودآباد در آمل

با گذشت بیش از یک‌ماه از بروز جدی مشکل زباله در محمودآباد، فرماندار این شهرستان جلسات متعدد استانی و شهرستانی را با حضور همه مدیران مرتبط با این موضوع تشکیل داد تا سرانجام با ورود جدی استاندار از چند روز گذشته با مذاکرات منطقه‌ای، بار دیگر شهرداری آمل اجازه انتقال و دفن زباله در منطقه عمارت این شهرستان را صادر کرد.

در همین راستا سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در محمودآباد از رفع کامل این مشکل خبر داد و گفت: با مذاکرات متعدد و تلاش فراوان، انتقال زباله محمودآباد همچون گذشته به شهرستان آمل از سر گرفته شد.

* باید به فکر کارخانه بازیافت در محمودآباد باشیم

فرماندار محمودآباد خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه در ایام تعطیلات شاهد جمعیت شناور در این شهر ساحلی هستیم باید برای میان‌مدت و بلندمدت به فکر ایجاد کارخانه بازیافت و تبدیل زباله در این شهرستان باشیم و این مهم نیازمند نگاه و توجه جدی مسئولان کشور و استان است.

* باید از دریا درآمد کسب کنیم نه اینکه هزینه بپردازیم

فرماندار محمودآباد اذعان کرد: دریا فرصت مناسبی برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری و توریسم است و باید به سمتی برویم که دریا برایمان درآمد داشته باشد نه اینکه هزینه آن را متحمل شویم.

فرزانه اضافه کرد: دپوی زباله در کنار ساحل نه تنها باعث جذب گردشگر نمی‌شود که هزینه‌ها و تبعات اجتماعی فراوانی را نیز به دنبال دارد و باید همه کارگزاران کشور با نگاهی ملی به دریا و ساحل توجه کنند.

* مسئولان، نگاه فراملی به ساحل محمودآباد داشته باشند

در پایان، خطاب ما به مسئولان عالی‌رتبه کشور این است که وجود مجتمع وزارت نفت در محمودآباد شرایط امکانات بالای گردشگری نیازمند نگاهی فراملی است که باید با ایجاد شرایط مساعد و زیرساخت مناسب گردشگری دریایی علاوه بر رونق اقتصاد شهرستان، جذب توریسم داخلی و خارجی، کمک شایانی به تولید کسب و کار و اشتغال کنید.

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا