مشارکت بنیاد برکت در ۲۰۰ طرح اقتصادی به ارزش ۲ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان

بصير،

عارف نوروزی به ایرنا گفت: در سال ۱۳۸۶ که دکتر مخبر از طرف رهبر معظم انقلاب عهده دار مسئولیت اجرایی ستاد اجرای فرمان امام (ره) شد؛ در آن مقطع بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب با مصوبه هیئت امنای ستاد، بنیاد برکت را تشکیل داد.

وی ادامه داد: ماموریت بنیاد برکت توانمند سازی اقتصادی و کارآفرینی مردم در مناطق محروم است و در حال حاضر ۸۰ درصد فعالیت های بنیاد در حوزه اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم انجام می شود.

مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد:علیرغم اقدامات زیادی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق محروم کشور انجام شده است، با این حال مردم در این مناطق ماندگاری نداشتند به طوری که جوانان روستاها به دنبال یافتن اشتغال مناسب روستاها را ترک می کردند و روستاها به مرور خالی از سکنه می شد.

نوروزی اضافه کرد:بنیاد برکت برای مقابله با چنین شرایطی فعالیت های خود برای توانمند سازی اقتصادی و کارآفرینی مناطق کمتر توسعه یافته در این مناطق آغاز کرد.

به گفته وی همچنین مقرر شد بنیاد در کنار توانمند سازی اقتصادی، فعالیت هایی هم در جهت توسعه زیربنایی مثل راه سازی، آبرسانی،برق رسانی و سایر خدمات مورد نیاز و همچنین فعالیت های فرهنگی و آموزشی را در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل بنیاد برکت ساخت مدارس، مساجد و خانه های عالم را از دیگر فعالیت های بنیاد عنوان کرد و درباره فعالیت این بنیاد در زمینه سلامت الکترونیک گفت: در این راستا زمینه ارتباط موبایلی مردم مناطق محروم با پزشکان متخصص در کلانشهرها و مراکز استانها و همچنین انجام ۱۶ مورد آزمایش موثر از آزمایشات کلیدی و در نهایت تجویز دارو ،و تهیه آن فراهم شده است.

نوروزی خدمات مالی ایتام، وام نیازمندان مناطق محروم و بیمه برکت افراد فاقد پوشش بیمه ای را از دیگر برنامه های بنیاد عنوان کرد وافزود:اخیرا برنامه ای برای حمایت از زوج های نابارور محروم که مشکل مالی دارند را در دستور کار قرار داده ایم و قرار است هزینه های مورد نیاز یک هزار زوج برای فرزندار شدن تامین شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه بنیاد برکت مدل های اقتصادی متناسب با ظرفیت های دینی و شرعی را با بهره گیری از تجربیات مدل های به کار گرفته شده در سایر کشورها تدوین کرده است، گفت: در طرح های اقتصادی معمولا ۵۱ درصد از ارزش طرح مربوطه به شریک است که از جنس دارایی نظیر زمین و سوله و ماشین آلات است و بنیاد ۴۹ درصد منابع مورد نیاز مالی را تامین می کند.

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، این طرح ها با در نظر گرفتن مزیت های اقتصادی مناطق محروم و همچنین مشارکت در سود و زیان اجرایی می شود بر این اساس اولا طرح باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و از طرف دیگر چنانچه طرح به هر دلیلی شکست بخورد ما در ضرر و زیان هم شریک و سهیم هستیم .

وی با بیان اینکه ما در این طرح ها برای آورده خودمان حقوق ثابت تعریف نمی کنیم ، گفت: ۴۹ درصد آورده بنیاد به قیمت کارشناسی دادگستری و به نرخ روز است و بعد از۳ تا ۵ سال از طرح خارج می شویم و طرح را قیمت گذاری می کنیم.

نوروزی اضافه کرد: برای مثال اگر ارزش طرح از ۱۰ میلیارد تومان اولیه طی ۳ تا ۵ سال به ۱۲ میلیارد تومان رسیده باشد، بنیاد ۴۹ درصد حقوق خود را به روش نقد و اقساط و بدون بهره دریافت و از طرح خارج می شود.

مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه گفت: ۱۵ درصد از این مبالغ در زمان واگذاری و ۸۵ درصد در اقساط سه ساله بدون اینکه هزینه مالی دریافت کنیم ، از طرح خارج می شویم.

وی خاطرنشان کرد:اگر بر اساس روش های سیستم بانکی اقدام می کردیم برای مثال به ازای تامین ۵ میلیارد تومان و پس از ۵ سال باید ۱۰ میلیارد تومان دریافت می کردیم در حالی که دریافتی بنیاد حدود شش میلیارد تومان است و ما همانند سیستم بانکی که حاشیه امنی برای سرمایه خود ایجاد می کنند ،عمل نمی کنیم

مدیرعامل بنیاد برکت با تاکید بر اینکه هدف ما پوشش زمینه های اقتصادی مناطق محروم و اشتغال زایی در این مناطق است یادآور شد: در همین راستا طی شش سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ طرح اقتصادی با ظرفیت اشتغال ۱۳۰ هزار نفر در ۳۱ استان کشور با حجم سرمایه گذاری دو هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان ایجاد شده است و تاکنون از ۶۶ طرح از میان طرح های فوق خارج شده و مشارکت ها را واگذار کرده ایم.

نوروزی گفت: در زمینه فعالیت های زیربنایی یک هزار و ۸۰۰ طرح در مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت که از این طرح ها می توان به احداث ۳۶۰ کیلومتر راه،برق رسانی به ۱۱۱ روستا، آبرسانی به ۲۸۰ روستا و احداث ۸۰ دهنه پل اشاره کرد.

وی یادآور شد:همچنین در راستای فعالیت های فرهنگی و آموزشی احداث ۶۰۰ واحد مدرسه با ظرفیت سه هزار کلاس درس با پرسنل در ۹۰۰ روستا اجرایی شده است که با اجرایی شدن این طرح ها ۴۸ هزار دانش آموز در ۳۱ استان کشور از خدمات این طرح ها بهره مند شدند ضمن اینکه این مدارس بر اساس تجهیزات و استانداردهای روز ساخته شده اند.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه علاوه بر این بنیاد برکت احداث ۲۰۰واحد مدرسه دیگر را در دستور کار دارد،گفت:بنیاد همچنین ساخت ۲۷۵ مسجد را در دستور کار دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ مسجد ساخته شده و بیش از ۱۲۵ مسجد هم در حال ساخت است ضمن اینکه به این ها باید به احداث ۱۰۰ مسجد در برنامه سال ۹۳ هم اضافه کرد.

وی در ادامه به پوشش بیمه ۱۵۰ هزار نفر از محرومین در ۱۵ استان کشور اشاره کرد و گفت این برنامه در سال جاری نیز استمرار می یابد .

نوروزی در بخش دیگر از سخنان خود به پرداخت ۳۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه به هشت هزار و ۶۰۰ نفر از نیازمندان و همچنین بیمه بیش از ۱۸ هزار یتیم زیر ۱۰ سال در ۳۰ استان کشور اشاره و تصریح کرد: بنیاد برکت تمام فعالیت های خود را با همکاری دستگاه های اجرایی، و با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسی این دستگاه ها انجام می دهد و تلاش می کند از هر گونه موازی کاری خودداری کند.

وی با اشاره به افزایش بودجه بنیاد برکت در سال های اخیر گفت: بودجه بنیاد در سال ۱۳۹۳ نسبت به سنوات قبل سه برابر رشد داشته و علاوه بر این در سال ۹۴ هم بودجه بنیاد نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با در پیش گرفتن مدیریت جهادی خدمت رسانی به مناطق محروم را در پیش گرفته است و در این راستا عمدتا به ویژه در فعالیت های کشاورزی به سمت فعالیت های اصلی و نه مکمل می رود.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا