تکنیکی امیدوارکننده برای درمان آنی صرع

بصیر، تکنیک جدیدی که به منظور درمان صرع ابداع شده، سلول‌های عصبی اعماق مغز را که عامل ابتلای افراد به حمله‌های صرعی به شمار می‌روند، هدف می‌گیرد.

براساس گزارش گیزمگ، در این درمان از ریزپمپ‌های الکترونیکی و داروهای ضد تشنج برای مهار مناطق مرتبط با بیماری در مغز استفاده می‌شود بدون اینکه به بافت سالم مغز آسیبی وارد شود. نتایج آزمایش‌های اولیه این تکنیک درمانی برروی مغز موش‌ها امیدوارکننده بوده‌ و اکنون قرار است این تکنیک وارد فاز جدید آزمایش روی موجودات زنده شود.

داروهای انگشت‌شماری برای درمان صرع وجود دارند که توانسته‌اند خود را به مرحله آزمایش بالینی برسانند. بسیاری از این داروها از عوارض جانبی مخربی برخوردارند و تعدادی دیگر در برابر سیستم دفاعی بدن ناتوان هستند و نمی‌توانند خود را به مقصدی که برای آنها تعیین شده برسانند. علاوه بر این، ۳۰ درصد از ۵۰ میلیون مبتلا به صرع در سرتاسر جهان نسبت به داروهایی که برای این بیماری وجود دارند،‌مقاوم هستند.

محققان در موسسه سیستم‌های عصب‌شناسی، مدرسه سن‌اتینه و دانشگاه لینکوپینگ به دنبال آن بودند که راه درمانی برای صرع بیابند تا بتواند بدون آسیب‌زدن به بخش‌های سالم مغز، این بیماری را مهار کند. راه‌حل آنها ریز‌پمپ‌هایی است که ۲۰ بار از یک تار موی انسان ریزترند.

زمانی که این ریزپمپ‌ها، مولکول‌های ریزی با بار مثبت که در این درمان یون‌های حاوی دارو هستند، تحت تاثیر جریان برق قرار می‌گیرند، به سمت مناطق هدف پرتاب می‌شوند. زمانی که این پمپ‌ها به مناطق مورد نظر می‌رسند، یون‌ها بخش A و B گیرنده‌های GABA را در مغز فعال می‌کند. این گیرنده‌ها می‌توانند پیام‌هایی که به سیستم عصبی مرکزی ارسال می‌شوند را متوقف سازند. این روند منجر به هجوم یون‌های کلورید به درون سلول و کاهش مقاومت غشای سلول در برابر دارو می‌شود.

محققان اکنون قصد دارند این روند درمانی را روی نمونه‌های آزمایشگاهی زنده بیازمایند. همچنین این گروه در تلاشند درمان جدید خود را با ریزتراشه‌ای که در سال ۲۰۱۳ به منظور اندازه‌گیری فعالیت‌های مغزی ساخته‌اند،‌تلفیق کنند تا درمانی خودکار و یکپارچه برای درمان آنی صرع پیش از آغاز تشنج‌ها به وجود آورند./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا