روش جالب متخلفان برای تخلف بیشتر/نظام بانکی به شدت ایراد دارد

بصیر،

آقای علی آقامحمدی در برنامه «تیتر امشب» چهارشنبه شب شبکه خبر به بیان دیدگاه هایش درباره حمایت از تولید داخلی، مبارزه با فساد اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور پرداخت.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص- برنامه تیتر امشب شبکه خبر - 9 اردیبهشت 1394

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: برخلاف تصور عده ای درباره نبود یا کمبود منابع مالی بررسی ها نشان می دهد که مشکلات موجود در تولید داخلی (در ایران) تخصیص منابع مالی است.
وی با اشاره به افزایش سرمایه در بورس کشور گفت: در نظام بانکی معلوم نیست دنبال چه می گردیم، و باید نظام سرمایه در گردش مشخص باشد.
آقامحمدی همچنین با انتقاد از گردش سرمایه در نظام بانکی کشور تصریح کرد: خود بانک ها رقیب کار شده اند، به طوری که بانک ها بخشی از سرمایه های خود را به بدهی های غیر جاری داده اند؛ مشکل این است که داده سود به سپرده ها مانع پیشرفت کار است.
وی افزود: نرخ سود انتظاری در سال گذشته ۲۹ درصد بود در حالی که با این نرخ سود بانکی، تولید شدنی [و به صرفه] نیست.

 
به گفته آقامحمدی اکنون طرح های تولیدی دچار مشکل در تامین منابع مالی هستند و تمرکز پول در بانک ها و تخصیص نیافتن پول در بخش تولید افزون بر نبود برنامه از جمله علل ضعف تولید در کشور است.
وی دانش بنیان بودن تولید را مبنای پویایی تولید دانست و مشکلات چرخه تولید کالا در داخل کشور را نبود این مهم دانست.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت با انتقاد از تکیه اقتصاد کشور بر فروش نفت، به درصد کم کالاهای مربوط به پتروشیمی و فولاد به نیاز همیشگی و رو به افزایش مردم به لوازم خانگی و الکترونیکی اشاره کرد که سهم عمده ای از واردات را در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه «دولت به معنای حاکمیت» باید به سامان دهی بخش خصوص اقدام کند و در این باره تمرکز داشته باشد، موفقیت های حاصله در تولیدات صنایع نظامی در داخل کشور را ناشی از تمرکز در این خصوص دانست و با توجه به کثرت و تنوع تولیدات تاکید کرد که باید مشخص شود که کشوربه منظور ارتقای تولید داخلی در کدام زمینه قرار است تمرکز داشته باشد.
وی موفقیت در حوزه صادرات شکلات را بیش از صادرات در حوزه تولید خودرو دانست و گفت که اگر می خواهیم خودروسازی را ارتقا بدهیم، باید سیستم را جلو ببریم.
علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر/ 9 اردیبهشت 1394، درباره حمایت از تولید داخلی

آقامحمدی همچنین از بانک مرکزی در خصوص فروش طلا انتقاد و تاکید کرد که بانک مرکزی «ربا» را ترویج می کند و مسئول این موضوع است.
وی با بیان اینکه مجوز فعالیت موسسه های غیرمجاز را بانک مرکزی صادر می کند، به سودهای خارج از قانون این موسسه ها اشاره کرد و گفت: «بانک مرکزی برای جمع آوری شرکت های هرمی تصمیم گرفت و موفق شد، این در حالی است که ربا از طریق بانک ها وارد زندگی مردم شده است.»
آقامحمدی مهار تورم را از وظایف اصلی بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی باید برای کنترل تورم همانند دیگر کشورهای جهان روال مشخصی اتخاذ کند تا مردم با تکیه بر امنیت خاطر و امنیت اقتصادی به سرمایه گذاری بپردازند.

آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامه «تیتر امشب» چهارشنبه، 9 اردیبهشت 1394

وی با بیان اینکه «با شانس و تصادف نباید برنامه ریزی کرد»، افزود: چنین وضعی سبب زمینه سازی برای فرصت طلبان می شود.
به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون باید قاعده شود و دولت باید وظایف حاکمیتی خود را انجام دهد و تصدی های خود را رها کند و باید مردم مطابق با نقشه ای که برایشان ترسیم شده است، پیش بروند.

آقامحمدی در ادامه بر حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی تاکید کرد و با ارائه آماری از صادرات و واردات ایران، عربستان و ترکیه گفت: عربستان همه جور کالایی وارد می کند و کالای صادراتی آن نفت است و پتروشیمی، در حالی که واردات ترکیه متنوع است و صادرات این کشور هم متنوع است.

وی افزود: تولید در ترکیه جهت گیری دارد، برای نمونه ترکیه روی پارچه کار کرده است، و این پرسش مطرح است که آیا ایرانی ها نسبت به ترکیه کم توان تر از تولید ترکیه است؛ در حالی که توانمندی های ایرانی ها بالاتر از ترکیه است اما باید نقشه و برنامه ریزی درست داشت.

این عضو تشخیص مصلحت علاوه بر انتقاد از بانک مرکزی اشاره ای هم به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری داشت و درباره حریم شهرها نظرات خود را ابراز کرد.

وی گفت: حریم دست دولت است و شهر دست شهردی است، اما حریم شهرها باید مشخص باشد.

آقامحمدی زمین خواری را یکی از مفاسد اقتصادی دانست و از تعاونی های مسکنی که به اراضی تجاوز می کنند انتقاد و اعلام کرد که زمین خواری باید متوقف شود.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا