آب‌بندان‌ها؛ ظرفیتی که در حال فراموشی است

نفس‌های آخر آب‌بندان روستای شیرمحله فریدونکنار به گوش می‌رسد/ لزوم لایروبی آب‌بندان‌های روستاهای فریدونکنار+ تصاویر

بصیر، آب‏‌بندان‌ها در حقیقت جزء تالاب‌ها محسوب می‏شوند، این مناطق به جهت ذخیره‏‌سازی آب کشاورزی، پرورش ماهیان گرمابی، داشتن مناظر و جذابیت‌های طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردارند و یكی از منابع درآمد روستاها محسوب می‏‌شوند.

همواره آثار تاریخی، طبیعی و زیبایی‌های خدادادی یکی از عوامل جذب گردشگران، رونق تولید، توریست و اقتصاد بوده است و در این میان و به ویژه در شهرستان‌های کوچک از ظرفیت‌آب‌بندان‌ها به عنوان یکی از منابع اصلی رونق اقتصادی نهایت بهره برده می‌شود.

به گزارش بصیر، با توجه به بارندگی‌های فراوانی که در شمال کشور به وقوع می‌پیوندد به نظر می‌رسد که مردم این منطقه و به ویژه افرادی که بر حسب اشتغال خود با موضوعی به نام «بحران آب» دست و پنجه نرم می‌کنند با کمترین مشکل روبه‌رو شوند، اما در عمل شاهد این موضوع نیستیم.

استان مازندران و به ویژه شهرستان فریدونکنار نیز سال‌ها است که با مشکل تامین آب زراعی خود روبه‌رو است و چشم بسیاری از روستائیان و به ویژه کشاورزان به استفاده از آب ذخیره شده در سدهای طبیعی به نام آب‌بندان است.

فریدونکنار که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در ته‌ریز رودخانه هراز قرار دارد، زیادی و کمبود فاکتور آب همواره برای آنها به ویژه کشاورزان یک جنبه منفی محسوب می‌شود، در حالیکه در سال‌های گذشته مشکلات تامین آب در مازندران به دلایل متفاوت روبه افزایش بوده است و این شهرستان نیز نسبت به سایر شهرستان‌ها از این موضوع مستثنی نیست، استفاده از توان آب‌بندان‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد تا افرادی که به عنوان کشاورز برای تامین هزینه یکسال زندگی خود تنها به این نعمت خدادای چشم دوخته‌اند با مشکل روبه‌رو نشوند.

بر اساس این گزارش، فریدونکنار از تعداد زیادی آب‌بندان برخوردار است که سطح قابل توجهی از اراضی روستایی را در تمامی روستاهای این شهرستان در برمی‌گیرد اما تا به این لحظه کمترین استفاده‌ای از این ظرفیت فراوان نشده است، در حالیکه از آب‌بندان‌ها می‌توان به عناوین مختلف بهره‌برداری و استفاده کرد در روستاهای فریدونکنار توجه به این موضوع رنگ‌باخته است.

به عنوان مثال اگر به آب‌بندان روستای شیرمحله سری بزنید می‌بینید که سال‌ها از آخرین لایروبی این فضای بکر گذشته است، این موقعیت بسیار خوب که برای رونق گردشگر، توریست، استفاده از ظرفیت آن برای فصل غیر کشاورزی به عنوان استخر ماهی، مکان‌های تفریحی فصلی و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

با وجود اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان کشور به ویژه فریدونکنار مشکل بیکاری است دریافت طرح‌های خوداشغالی کوتاه و میان مدت، می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و گردشگری را نیز به همراه بیاورد.

آب‌بندان روستای شیرمحله نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است، هنوز به فصل گرما و استفاده زمین‌های کشاورزی از ذخیره آب آن نرسیده‌ایم که تقریبا دیگر آبی در آن آب‌بندان وجود ندارد، بنابراین آنچه امروز بیش از هرچیز دیگر مردم شیرمحله و دیگر روستاهای بخش‌های فریدونکنار به آن نیازمندند، لایروبی این ظرفیت‌های خدادای است که به نظر می‌رسد این امر از سوی بخشداری‌ها و مسئولان محلی می‌تواند تحقق یابد.

به گزارش بصیر، بدون شک آب‌بندان یک استخر ذخیره خاکی و بسیار بزرگ است که با بهره‌گیری از آن می‌توانیم در رونق اقتصادی و گردشگری در برخی از فصول و همچنین تامین آب مورد نیاز کشاورزان برای فصل کشاورزی مورد استفاده قرار دهیم.

photo_2016-03-11_22-43-58 photo_2016-03-11_22-44-03 photo_2016-03-11_22-44-10 photo_2016-03-11_22-44-15 photo_2016-03-11_22-44-23

ارسالی سوژه از شهروند خبرنگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا