مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خبر داد:

تشکیل کمیته بحران آب در فریدونکنار/ برگزاری ۲۲ دوره کلاس آموزشی زراعت در ماه مبارک رمضان

حسن رزاقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: بیش از یك میلیارد از مردم جهان به آب سالم آشامیدنی و نیمی از مردم جهان به بهداشت مناسب دسترسی ندارند.

وی تصریح کرد: بدون تغییرات اساسی، بسیاری از مناطق جهان آب كافی برای تولید غذا و رشد جمعیت علی‌رغم اعمال سیاست‌های كنترل جمعیت ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خاطرنشان کرد: نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری حقایق دیگری هستند كه در بسیاری از نقاط جهان اتفاق افتاده و می‌توانند باعث تغییر روش زندگی نسل‌های آینده شوند.

رزاقی با اشاره به اینکه بحران آب جهان، یك بحران مدیریتی است، اذعان کرد: با توجه به اهمیت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب، مدیریت جهاد کشاورزی فریدونکنار اقدام به تشکیل کمیته بحران آب در این شهرستان کرده است.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به اقدامات صورت گرفته هنوز مورد حاد و خاصی از خشکسالی گزارش نشده است، اظهار کرد: کشاورزان در زمینه مدیریت آب در مزرعه با بکارگیری روش‌های مختلف آبیاری از جمله آبیاری تناوبی، آماده‌سازی به موقع اراضی، کشت بهنگام، تغییر الگوی كشت، مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از کود‌های ریزمغذی که موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر کم‌آبی می‌شود، مصرف آب را بهینه‌سازی کنند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری کلاس‌های آموزشی زراعت برنج در روستاهای این شهرستان، خبر داد و خاطرنشان کرد: برنج از عمده‌‌ترین اقلام سبد مصرفی خانوارها است که بعد از گندم بیشترین مصرف را در بین غلات دارد، این محصول در ایران به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک شناخته شده و مصرف آن در بین مردم افزایش یافته است.

رزاقی افزود: هم‌اکنون در رژیم غذایی خانوارها، برنج از اهمیت بالایی برخوردار است که ارتقاء سطح دانش و آگاهی کشاورزان منطقه و بهبود بهره‌وری در این بخش می‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد.

وی بیان داشت: در همین راستا ۲۲ دوره آموزشی زراعت برنج در ۲۰ روز اول ماه مبارک رمضان در روستاهای فریدونکنار برگزار شد.

این مسئول ادامه داد: در این دوره‌های آموزشی، ۶۵۰ نفر از بهره‌برداران و شالیکاران روستایی، مطالب مفیدی را در زمینه نحوه زندگی آفت ساقه‌خوار برنج، زمان صحیح مبارزه بیولوژیکی با این آفت با نصب تریکوکارت‌های حاوی زنبور در مزرعه و همچنین جداکردن و معدوم‌سازی ساقه‌های مشکوک به آلودگی آفت ساقه‌خوار برنج در حین وجین یا مزرعه گردشی، فرا گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا