اظهار نظر دانشجویان فریدونکناری به توافق هسته‌ای؛

برجسته کردن مشکلات معیشتی کشور، بزرگترین تصمیم اشتباه دولت/ دولت باید با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح چرخ اقتصاد را به گردش در بیاورد

بصیر، در حالیکه دو روز از توافق هسته‌ای ایران و ۶ کشور جهان در مباحث فناوری‌های هسته‌ای می‌گذرد، مردم خود را برای تغییر وضعیت و بهبود شرایط زندگی آماده می‌کنند.

به گزارش بصیر، رئیس دولت تدبیر در زمان انتخابات شعارهای گردش چرخ سانتریقیوژها و چرخ هسته‌ای را اعلام کرده و در مدت دو ساله خدمتگزاری فقط رفع تحریم‌ها گزینه حل مشکلات معیشتی مردم بود، امروز با رسیدن به آن نقطه دیگر باید بهانه‌ها را کنار گذاشته و در این مدت باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم به فکر رونق اقتصاد مردم باشد.

مردم فریدونکنار نیز همانند مردم سراسر کشور با شنیدن خبر توافق هسته‌ای، به این موضوع می‌اندیشند که امروز دولت با رسیدن به این توافق، باید شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد و توان معیشت مردم را بالا برد.

در این رابطه به سراغ تعدای از دانشجویان شهرستان فریدونکنار رفته‌ایم تا نظر آنها را در این خصوص بدانیم.

برجسته کردن مشکلات معیشتی کشور، بزرگترین تصمیم اشتباه دولت

سیدامیر سادات‌کرمی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز اظهار کرد: يکی از بزرگترین تدابير و تصميمات اشتباه دولت در آستانه مذاکرات، برجسته کردن مشکلات معيشتی و منتسب کردن آنها به تحريم ها بود.

وی افزود: اين مسئله، شايد در جلب نظر افکار عمومی برای رسيدن به توافق ولو به قيمت دادن برخی امتيازها موفق بوده باشد ام به يقين اثرات ديگری راهم به دنبال دارد که در صورت عدم توجه دولت به اين اثرات، نظام با ضررهای عديده‌ای مواجه می‌شود.

این دانشجو اذعان کرد: يکی از اين پيامدها دل بستن مردم به توافقات هسته‌ای با اميد رفع مشکلات معيشتی و رونق اقتصادی است، انتظاري که اگر با انجام توافق هسته‌ای برآورده نشود، نقش بسزايی در افزايش نارضايتی و نااميدی مردم دارد.

سادات‌کرمی ادامه داد: چون دولت تمام مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم را به مقوله تحريم‌ها گره زد و از سویی هم تمام توان دولت به عنوان قوه مجريه نظام جمهوری اسلامی برای رسيدن به يک توافق هسته‌ای با کشورهای تحريم‌کننده به کار گرفته شد و با توجه به اینکه کليد رفع تمام مشکلات اقتصادی، اجتماعی،علمی وحتی فرهنگی کشور نيز به اين مسئله گره زده شد، عدم موفقيت دولت در وعده‌ها‌ی مطروحه، محتمل است که در افکار عمومی ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی در تامين نيازهای مردم تلقی گرديده و همين مسئله از اعتماد مردم به کارآمدی اين نظام در اين خصوص بکاهد.

مسئول تحلیل بررسی بسیج دانشجویی ناحیه استان مازندران خاطرنشان کرد: با اين تفاسير، حال که دولت اعتقادی به توانايی نظام در مرتفع کردن نياز کشور درشرايط تحريم و همچنين التزام عملی به اقتصاد مقاومتی ندارد به خوبی روشن است که پس از انجام توافق، ديگر بهانه‌ای در اين زمینه وجود نداشته و دولت موظف است تا تمام توان خود را در عملی ساختن وعده‌های خود و رفع مطالبات و نيازهاي مردم به‌کار ببندد.

مقاومت دولت بر روی دستاوردهای دولت پیشین بود

کمیل عبدی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: نباید در این توافق از زحمات دولت گذشته چشم‌پوشی کرد، چرا که مقاومت و چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بر روی دستاوردهای است که دولت پیشین به دست آورد.

وی تصریح کرد: به نتیجه رسیدن این توافق مسئولیت دولت تدبیر را سنگین‌تر کرده است، دولت با این توافق باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که مشکلات کشور از جمله بیکاری و ازدواج جوانان را تسریع و تسهیل کند.

این دانشجو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت در اظهار نظرهای مختلف از رفع تحریم برای بهبود وضعیت معیشت مردم سخن گفت، امروز تمامی نگاه‌ها و مطالبه‌ها به عملکرد دولت است تا نتیجه این دو سال صبر را ببینند.

ذهنیت امروز مردم، روزگار وعده داده شده پس از توافق است

سیدرحمان میرزازاده دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، گفت: در این توافق باید به چند نکته توجه کرد که مهم‌ترین آن تناقض سخنان رئیس دولت و اوباما بوده است.

وی افزود: در صورت لغو یکپارچه تحریم‌ها در روز اجرای توافق باید برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد تا از ورود بی‌رویه کالای بی‌کیفیت جلوگیری شود، همچنین باید در فروش نفت و وابستگی به آن نیز توجه کنند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: ذهنیت امروز مردم، روزگار وعده داده شده پس از توافق است، یعنی مردم در این مدت از خود مقاومت زیادی در برابر تحریم‌ها نشان داده‌اند حال امروز نوبت به دولت رسیده که زندگی مردم را رونق بخشد.

میرزازاده افزود: امروز وظیفه همه مردم همدلی و هم‌زبانی با دولت است اما دولت نیز باید به این نکته توجه کند که در این شرایط سخت، باید با توجه منویات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی برای رشد اقتصادی کشور ورود کند و تنها راه تعالی همین است.

مسئولان مذاکره‌کننده باید خود را برای هرگونه انحراف احتمالی ۱+۵ آماده کنند

سیدمحمد حسینی کاردان نرم‌افزار کامپیوتر نیز در این خصوص به خبرنگار بصیرنیوز گفت: تا قبل از رسیدن به توافق پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور سر به فلک کشیده بود اما بلافاصله پس از توافق نمی‌دانیم به چه شکل این مبلغ به ۵۰ تا ۵۷ میلیارد دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه حتی آب خوردن مردم نیز به تحریم گره خورده بود دولت بالاخره توانست با غرب سازش کند و آنقدر خوشحال بود که دستور برپایی جشن در تمام کشور از سوی وزیر کشور صادر شد، همه این ها نشان‌دهنده اهمیت رفع تحریم برای دولت بوده است.

این کاردان کامپیوتر گفت: در حالیکه دولت و اعضای کابینه‌اش بر روی این مذاکرات چنین توان و تمرکز گذاشته بودند، حال نوبت آن فرارسیده است که با تمام توان خود جشن فرار از زندگی سخت و شرایط بد اقتصادی مهیا شود.

حسینی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر اینکه طرف مقابل طرف بد عهدی است، گفت: بر اساس فرموده رهبری چه تحریم‌ها لغو شود و چه باقی‌ بماند آمریکا همچنان دشمن شماره یک جمهوری اسلامی ایران است و مسئولان مذاکره‌کننده باید خود را برای هرگونه انحراف احتمالی ۱+۵ آماده کنند.

وی تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان انقلابی کشور تمام تلاش خود را در این نبرد دیپلماسی انجام دادند و باید به آنها خسته نباشید گفت.

دولت باید با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح چرخ اقتصاد را به گردش در بیاورد

محمد قنبرنیا دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: گره زدن مشکلات کشور به تحریم‌ها از ابتدا امری صحیح نبود، اما دولت‌مردان کشور از ابتدا بر روی منافع حاصل از رفع تحریم‌ها حساب ویژه‌ای باز کردند.

وی افزود: نکته کلیدی اینجا است که این منابع به چه طریقی باید مدیریت شود، بدون شک مشکلات مدیریتی در کشور غنی از منابع و معادن عامل مهم مشکلات اقتصادی است.

قنبرنیا خاطرنشان کرد: دولت حال باید ابتدا با یک مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح چرخ اقتصاد را به گردش در بیاورد، بدون شک نخستین نقطه که باید اثرات رفع تحریم‌ها در آن نمایان شود اقتصاد و وضع معیشتی مردم کشور است در غیر این صورت باید در اساس توافق هسته‌ای کشورمان با قدرت‌های غربی تردید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا