مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران:

هدف دولت از روابط با کشورهای اروپایی افزایش تولید و اشتغال باشد/ بازار محصولات وارداتی هیئت‌های اقتصادی نشویم

بصیر، حسین رفیع در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز با اشاره به حضور هیئت‌های اروپایی در کشور، اظهار داشت: روابط اقتصادی گسترده‌ای با کشورهای اروپایی و برخی از کشورها مانند آلمان و ایتالیا در قبل از تحریم‌ها داشتیم و پس از اعمال این محدودیت‌ها این روابط کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به امضای توافق ژنو، خاطرنشان کرد: امضای توافق هسته‌ای بین کشور ما و قدرت‌های جهانی ۱+۵ موجب شد تا باردیگر روابط در زمینه تجاری و اقتصادی فراهم شود.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران اذعان کرد: هر هیئت اروپایی با ورود به ایران به منافع اقتصادی کشور خود توجه می‌کند و ما نیز باید متوجه منافع خود باشیم.

رفیع با اشاره به اینکه بازار جمهوری اسلامی ایران بازار قابل توجهی برای اروپا است، خاطرنشان کرد: اینکه با مشارکت کشورهای اروپایی در زمینه سرمایه‌گذاری برای آنها ورود پیدا کنیم انتظار به جایی نیست و در این صورت فقط بازار واردات محصولات آنها می‌شویم.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که فرانسه در حین مذاکرات مواضع تندی در قبال ایران به عمل آورد، آیا می‌توان در زمینه‌های اقتصادی با آنها رایزنی کرد، گفت: شناخت فرانسوی‌ها به اندازه آلمان، ایتالیا و انگلستان از ایران به مراتب کمتر است، طبیعتا موضوع تندی که علیه ایران در مذاکرات گرفته شد ناراحت کننده به نظر می‌رسد.

رفیع افزود: فرانسه قبل از تحریم روابط اقتصادی نسبتا قابل توجهی با ایران داشت و هرچند کارشکنی‌هایی نیز صورت می‌داد اما آنها در مذاکرات به دنبال منافع خاص خود بودند.

وی با اشاره به اینکه این موضع‌گیری‌های تند برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را خوشحال کرده بود، اظهار کرد: این مواضع تند منجر به امضای قراردادهای میلیاردی با آنها شد.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه در زمانی‌که منافع ملی در میان است بر احساسات‌مان فائق می‌آئیم، تصریح کرد: فرانسوی‌ها منافع تجاری خود را پیگیری کردند و امروز هم بعد از توافق به دنبال جمهوری اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه فرانسه جایگاه خوبی در اتحادیه اروپایی دارد و می‌تواند روابط‌مان با اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: از آنجایی که معضلات و مشکلات ما در برابر با آمریکا همچنان پابرجا است برقراری رابطه با اتحادیه اروپایی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران اذعان کرد: علیرغم تلخی مواضع سیاسی دولت فرانسه در حین مذاکرات باید این نکته را لحاظ کنیم که در مراودات اقتصادی، منافع تجاری و اقتصادی ایران حفظ شود.

رفیع گفت: در صورت اجرایی شدن توافق، دولت باید توجه کند تا هدف از ورود هیئت‌های اقتصادی مشارکت و سرمایه‌گذاری با آنها برای افزایش تولید، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال برای ما باشد.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد تا در بخش تولید، بازارمحصولات وارداتی آنها نباشیم و درآمدهای حاصل از نفت را صرف ورود کالای خارجی کنیم و شاهد توسعه بخش‌های اقتصادی و تولیدی نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا