درباره یک حمله!

بصیر،رسانه ها  گزارش دادند که جنگنده های ترکیه از جمعه حملاتی به مواضع نیروهای گروه تروریستی داعش در خاک سوریه آغاز کردند .

این برای نخستین بار است که ترکیه به مواضع گروه داعش در سوریه حمله می کند. هر دوی اینها یعنی دولت ترکیه و گروه داعش خواهان سرنگونی دولت سوریه به رهبری بشار اسد هستند. چنین موضعی از سوی دولت ترکیه طی سه چهار سال گذشته به گروه های مسلح غیر قانونی ضد دولت سوریه هم امید بخشیده و هم امکان تامین تجیهزات و امکانات نظامی و نیروی جنگنده را فراهم کرده است.

دولت ترکیه بارها بخصوص از سوی رسانه ها و احزاب رقیب در کشور خود متهم به حمایت و ایجاد کریدوری برای تامین نیروی انسانی و تجهیزات نظامی مورد نیاز گروه های مسلح تروریستی و غیرقانونی در سوریه شده است و به این خاطر اینک چنین حملاتی به گروه داعش که علیه دولت دمشق می جنگد، بسیار با معنا می نمایاند.

آنکارا طی سه چهارسال گذشته آغاز حملات گروه های تروریستی در سوریه از هیچ کوششی در سرنگونی حکومت بشار اسد و حمایت از مخالفان مسلح و غیر مسلح دریغ نورزیده است.

اینک به نظر می رسد یا دولت ترکیه به دیدگاه جدید و تغییر رویکرد درقبال منطقه و سوریه رسیده است یا روابط دولت ترکیه با گروه های مخالف مسلح ضد دمشق دچار تنش شده است.

دولت ترکیه اگر از ناحیه گروه های مسلح تروریست در سوریه و تروریست پروری و حمایت غلط از سیاست سرنگونی دولت ها با سلاح و دخالت در امورداخلی همسایگاه، لطمه دیده است مثل حادثه سوروچ، اینک با این حملات به داعش، در واقع می خواهد جبران مافات کند و دامن خود پاک سازد.

حملات به گروه تروریستی اجیر داعش اگر در قالب رویکرد جدید و تجدید نظر دولت ترکیه در مواضع و سیاست های منطقه ای خود صورت گرفته باشد و بخشی از این رویکرد باشد، بایستی به فال نیک گرفته و از آن استقبال شود و گرنه فریب و حرکنی ایذایی بیش نیست.

البته با جبهه دیگر و توامانی که ارتش ترکیه در حمله به مواضع حزب کارگران کردستان(پ ک ک ) همزمان با حمله به داعش در سوریه، گشوده است، و برای نخستین بار طی دو سال اخیر به مواضع پ ک ک حمله کرده و پیمان آتش بس با این حزب را نقض کرده است، راهی بس دشوار در پیش دارد. 

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا