اختصاصی بصیرنیوز/ پنجمین دلواپس کابینه روحانی رونمایی شد:

پس از تحریم مشکلات اقتصادی برطرف نمی‌شود/ با آمریکا نمی‌شود دوست شد

بصیر، در حالی که بسیاری از دولتی‌ها به ویژه رئیس جمهور از رونق اقتصادی پس از برجام و توافق هسته‌ای بارها سخن به میان آرد و حتی خوردن آب را نیز به تحریم‌ها گره زده بود، عصر دیروز وزیر دادگستری نیز به جمع ۴ وزیر دیگر کابینه پیوست و از عدم رفع مشکلات اقتصادی پس از اجرای برجام خبر داد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در جلسه شورای اداری محمودآباد با بیان اینکه در شرایطی هستیم که خود را آماده اجرایی شدن توافق هسته‌ای پس از اظهار نظر مجلس می‌کنیم، اظهار کرد: باید توجه کنیم که حتی پس از اجرای توافق هسته‌ای موانع برطرف نمی‌شود و رونق اقتصادی خاصی اتفاق نمی‌افتد و پس از پشت سر گذاشتن این مرحله رونق مناسبی به دست نمی‌آوریم.

وی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی دنیا خوب نیست و یکی از مهم‌ترین دلایل حضور سرمایه‌گذاران و هیئت‌های اقتصادی خارجی علاوه بر توافق هسته‌ای وضع خراب اقتصادی آن کشورها است.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه در شرایطی به سر می‌بریم ژاپن از بدهکارترین کشورهای دنیا است و وضع اقتصادی افتضاحی دارد، آمارها در اروپا نشان از نابسامانی دارد و ارزش پول روسیه به کمتر از نصف رسیده است.

پورمحمدی افزود: اینطور نیست که پس از توافق به و برداشته شدن تحریم به سرعت رونق به سراغ‌مان بیاید، مهم‌آن بود که با برداشته شدن تحریم موانع را برطرف و فشار سیاسی روانی را کنار بگذاریم و سیاه‌نمایی‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه شهوت قدرت و سلطه عقل آمریکا را از بین برده است و در این شرایط نباید به آنها بهانه دهیم.

وزیر دادگستری همچنین با اشاره به دستاوردهای مذاکرات در دو سال گذشته، گفت: این مذاکرات دستاوردهای خوبی داشته است، مذاکره با ۶ کشور جهان کم‌هزینه نیست، آمریکایی‌ها دشمن سرسختی هستند و نمی‌شود دوست شد.

عدم رابطه و دوستی با آمریکا زمانی مطرح می‌شود که ریف وزیر امور خارجه کشور در نیویورک با اوباما شیطان بزرگ دست می‌دهد و ابراز دوستی و تعامل می‌کنند.

هرچند که بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی این نوع ادبیات را در ادامه سخنان رئیس جمهور برای تهی نشان دادن خزانه کشور و وجود سخت‌ترین موانع اقتصادی که تنها با تعامل و توافق حل می‌شود، می‌دانند اما جای تامل بسیاری دارد که مگر می‌شود رئیس یک دولت خلاف واقعیت سخن بگوید و به نوعی به منظور برقراری رابطه با شیطان و برای رسیدن به اهداف خود مردم کشورش را بفریبد؟

حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید در سخنرانی که در شهریور ۹۳ در مشهد مقدس انجام بود اعلام کرد که کشور از «رکود» خارج شده است اما دقیقا یکسال پس از آن و در شهریور ۹۴ بود که نامه سرگشاده ۴ وزیر انکار این موضوع را برای مردم مشخص کرد.

مورد بعدی که از سخنان این وزیر کابینه تدبیر مشخص می‌شود این است که سرمایه‌گذاران خارجی در حالی به کشور وارد می‌شوند که کشور خودشان با مشکل اقتصادی فلج‌کننده‌ای روبه‌رو هستند، حال سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که چرا سرمایه‌گذار ایران را برای هزینه انتخاب می‌کند و اوضاع نابسامان کشور خود را برطرف نمی‌کند؟ چرا سرمایه خود را به کشور خود تزریق نمی‌کند تا اندکی از بدهی‌های کشورش را کم کرده و به رونق اقتصادی کشور خود کمک کند؟

اینها سوال‌هایی است که تا امروز دولت تدبیر که قرار بود با روی کار آمدن خود امید را در دل مردم زنده کند پاسخ دهند اما تا به امروز نسبت به این سخنان واکنشی نشان نداده‌اند.

اما نکته مهم و پایانی این است که حتی خود کابینه و دولت نیز می‌داند که برجام آن سندی نیست که بخواهد رونق و سعادت اقتصادی را برای کشور به همراه بیاورد و در این مسیر اهدافی دیگر در پشت پرده است که سال‌های بعد قلم‌ها آن را خواهند نوشت و به آن اذعان خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا