پیوستن کشتیرانی ایران به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا

بصیر ،به گزارش لویدزلیست، انتظار می‌رود ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به عرصه حمل‌ونقل جهانی بازگردد که این بازگشت با خرید کشتی‌های کانتینربر جمعا به ظرفیت ۵۷۹هزار TEU، فله بر به ظرفیت جمعا ۲ میلیون DWT و تانکر به ظرفیت جمعا ۶/۱ میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۰ به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ملحق می‌شوند. توسعه ناوگان و به روزرسانی کشتیرانی ایران به علاوه ساخت کشتی‌های جدید با هزینه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار از محل حساب‌های ایران در بانک‌های خارجی تامین می‌شود. این حساب‌ها تا به حال به دلیل تحریم‌ها مسدود بوده است.

در گزارش لویدزلیست آمده است، این شرکت حضور در توافق‌نامه‌های بزرگ و اشتراک‌گذاری کشتی‌های خود را در سر می‌پروراند و در همین خصوص مذاکراتی را با شرکت کشتیرانی هند به منظور از سرگیری روابط و همکاری‌های حمل‌ونقلی طی یک توافق‌نامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است. توافق‌نامه حمل‌ونقل دریایی ایران و هند پس از ۳۸ سال در سال ۲۰۱۳ و به دلیل تحریم‌ها معلق شد.
برنامه‌های ایران پس از تحریم‌ها در بخش صنعت، به تدریج در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.
براساس این گفت‌وگو که از دفتر لویدزلیست در کپنهاگ انجام شد، محمد سعیدی گفت: تمامی محدودیت‌ها علیه ایران از ژانویه ۲۰۱۶ برداشته خواهد شد و در همین خصوص ایران برنامه ویژه‌ای برای ورود قوی و سریع به حمل‌ونقل جهانی دارد. پیش از این در رسانه‌ها شاهد انتشار اخباری از کشتیرانی جمهوری اسلامی و هدف آن برای حضور در جمع ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هم اکنون جزئیات این طرح از سوی سعیدی عنوان شد. براساس برنامه‌های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفته‌های آتی با صرف هزینه‌هایی که به‌واسطه تجارت با چین، کره‌جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق می‌گرفت، بسته خواهد شد. البته پس از لغو تحریم‌ها شاهد روانه شدن ۱۲۰ میلیارد دلار پول به ایران خواهیم بود. انتظار می‌رود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی به خصوص در چین شود.
سعیدی در این خصوص به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین همچنین سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتی‌سازی‌های چینی اشاره کرد. وی از کشتی‌سازی‌های کره‌ای نیز به منظور خرید کشتی‌های دست دوم سخن به میان آورد و گفت: به هرحال، کشتی‌سازی‌های چینی گزینه اول برای کشتیرانی جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند.
سعیدی درخصوص تناژ کشتی‌ها اطلاعاتی ارائه نداد اما خبرها از دیگر منابع خبری حاکی از سفارش کشتی‌های پاناماکس و کانتینربرهای ۱۴ و ۱۸ هزار TEU به منظور رقابت با بازیگران اصلی عرصه حمل‌ونقل است.
در گفت‌وگوی لویدزلیست با سعیدی، وی ورود کانتینربرهای با گنجایش ۱۰ هزار TEU را از اهداف اصلی عنوان کرد؛ اما به هرحال تصمیم نهایی درخصوص سفارش ساخت کشتی در هفته‌های آتی اتخاذ خواهد شد. حمل‌ونقل کانتینری برای سعیدی مهم‌ترین اولویت محسوب می‌شود و وی در حال سنجش شرایط و احتمالات برای پیوستن به توافق‌نامه‌های اشتراک‌گذاری کشتی و همکاری‌های مشارکتی در عرصه بین‌المللی است. سعیدی با اشاره به ناهمواری‌های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از لغو کامل تحریم‌ها معتقد است که کشتیرانی ایران با به کارگیری ترکیب هوشمندانه از انواع کشتی‌ها و تناژ جدید در ناوگان حمل‌ونقل و ایجاد همکاری تجاری با کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده‌ای در بازار جهانی به وجود می‌آورد. براساس گفته‌های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف کانتینربرها، توسعه ناوگان حمل فله در حال حاضر از اهمیت پایینی برخوردار است. به هرحال با توجه به برنامه‌های توسعه ناوگان کشتیرانی ایران و افزایش این ناوگان از ۵/۲ میلیون DWT به ۵/۴ میلیون DWT تا سال ۲۰۲۰، این شرکت اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند.
فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا