جدیدترین تحولات سوریه؛

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

بصیر، شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت تجاری این کشور که از سال ۲۰۱۲ به جبهه درگیری میان ترویست ها و ارتش سوریه تبدیل شده است. در حال حاضر این شهر در میان چندین گروه مخالف تقسیم شده و ارتش سوریه به کمک متحدانش قصد دارد تا به طور کامل این شهر را آزاد کند. آزادسازی این شهر مهم می تواند موازنه قدرت را به صورت گسترده ای به نفع حکومت سوریه تغییر دهد و تروریست ها را تا مرز ترکیه عقب براند.

حلب در ۳۵۰ کیلومتری دمشق و در منطقه سوق الجیشی میان رود فرات و دریای مدیترانه قرار دارد، موقعیت منحصر به فردی که علاوه بر آنکه در زمان باستان به یکی از شهرهای مهم این دوران در جهان تبدیل شده بود، در حال حاضر نیز دومین شهر مهم سوریه است. اما از دوران شکوه و زیبایی این شهر، خرابه ای بیش باقی نماده است.

بخش هایی از استان حلب در اختیار داعش در قسمت غربی منتهی به رود فرات قرار دارد. بخش اعظم این استان نیز میان ارتش سوریه و تکفیریهای جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه تقسیم شده است. بر اساس نقشه زیر که مربوط به ۷ اکتبر است، نیروهای ارتش سوریه در کنار حزب الله و حمایت هوایی روسیه، توانسته اند پیشروهایی را در ماه اخیر داشته باشند و بخش بیشتری را از دست تروریست ها آزاد کنند.

رنگ قرمز و صورتی در نقشه مربوط به مناطق تحت کنترل حکومت سوریه می شود و سبز نیز مربوط به جبهه النصره، احرار الشام، ارتش آزاد و گروه های مرتبط به القاعده است. مناطق تحت سیطره داعش نیز با رنگ خاکستری مشخص است. نیروهای کرد نیز بیشتر در شمال کشور و شمال غربی حضور دارند.

ورود روسیه به عرصه جنگ داخلی سوریه و کمک به پیشبرد اهداف ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی در دو هفته اخیر، توانسته معادلات جدیدی را رقم بزند. در این میان، حملات هوایی جنگنده های روسیه در اطراف شهر حلب و به طوری کلی استان حلب، مسیر را برای پیشرویی نیروهای ارتش سوریه در کنار حزب الله لبنان باز کرده است.

اما برخی از رسانه های خبری از حضور ۲۰۰۰ نیروی ایرانی و تحت حمایت ایران در این عملیات خبر داده اند. در حالیکه مقامات نظامی ایرانی بارها اعلام کرده اند در سوریه نقش مستشاری دارند اما جوسازی رسانه های عربی و غربی در این زمینه ادامه داشته و حضور ایران را به صورت نظامی در مناطق درگیری منعکس می کنند.

ستاد مشترک عملیات حلب اعلام کرده که ارتش عملیتات های خود را در بخش های غربی و جنوبی حلب برای آزادسازی این شهر مهم آغاز کرده است. در سلسله حملات هوایی سوریه بر اساس نقشه زیر، حملات زیادی به اطراف شهر حلب صورت گرفته که زمینه های مناسبی را برای پیشروی ارتش ایجاد کرده است. نقاط قرمز، حلمات جنگندهایی روسی را مشخص می کند. پایگاه هوایی و دریایی روسیه در لاذقیه و طرطوس قرار دارند و به نظر می رسد در راهبرد مسکو در جنگ داخلی سوریه، مناطق نزدیک به این پایگاه در ابتدا مورد پاکسازی از تروریست ها قرار گرفته اند و به مرور حملات گسترده، مناطق دیگر سوریه را نیز پوشش خواهند داد.

در تحولات چند روز گذشته، ارتش سوریه توانست در جنوب حلب، به شهر الشوقیلیده وارد شوند. این پیشروی بعد از درگیری های شدید میان تروریست های جبهه النصره، جنبش احرارالشام و ارتش آزاد سوریه به دست آمد. براساس منابع نظامی در حلب، ارتش زمانی به این شهر هجوم برد که پیش از آن از محور جنوبی منطقه ابتین را تروریست ها و شورشی ها پاکسازی و امن کرده بود.

شهرها و مناطقی که در جنوب استان حلب در حال آزادسازی هستند از سال ۲۰۱۲ عمدتا در دست تروریست ها و شورشیان مخالف اسد بوده یا در حال رد و بدل شدن بودند. حضور ارتش سوریه در این مناطق برای اولین بار در طول ۳ سال درگیری است.

اما آزادسازی شهر حلب چند نتیجه را می تواند در پی داشته باشد. اولا پس از آنکه با ورود روسیه، توازن قوا به سمت ارتش سوریه، سنگینی کرد، این پیروزی می تواند به عنوان اولین پیشروی بزرگ نیروهای ارتش سوریه از زمان شکل گیری بحران باشد و روحیه نیروهای طرفدار نظام سوریه را به نحوه چشمگیری بالا ببرد و از سوی دیگر، ضرب شستی برای نیروهای تروریست و تکفیری باشد. هر چند نیروهای تروریست داعش در بخش های شرقی رود فرات و استان حلب حضور دارند، پاکسازی بخش های غربی حلب، صحنه درگیری میان داعش و ارتش سوریه را در این منطقه شعله ورتر خواهد کرد و در صورت پیروزی ارتش، مناطق مرزی با ترکیه در شمال کشور در دست ارتش قرار خواهد گرفت.

اولین نتیجه کنترل مرزهای ترکیه و سوریه در بخش حلب، ایجاد مانع بر سر راه کمک های نظامی و تسلیحاتی ترکیه به شورشیان و تروریست ها خواهد بود و مسیر اصلی تجهیز و تردد نیروهای داعش از سمت ترکیه نیز بسته خواهد شد.

معادلات مربوط به آزادسازی حلب، تنها به  این نتایج ختم نخواهد شد و با پیشروی ارتش در استان حلب به سمت شمال و سپس شمال غرب سوریه، ادلیب نیز که توسط نیروهای جبهه جیش الفتح در کنترل است، درمحدوده گسترده تر در محاصره قرار خواهد گرفت. از یکسو نزدیکی ادلیب به لاذقیه و طرطوس، حملات هوایی و پشتیبانی از ارتش را میسرتر می کند و از سوی دیگر، پیشروی ارتش و نیروهای حزب الله از سمت شمال و شرق ادلیب نیز، تروریست ها را در تنگنا قرار خواهد داد.

اما در این میان امن سازی شاهراه اصلی میان دمشق و حلب و پاکسازی این مسیر، کانال ارتباطی میان این دو شهر را بار دیگر برقرار خواهد ساخت. با وجود حملات ارتش با پشتیبانی روسیه، ترکیه و عربستان نیز حمایت های نظامی خود را افزایش داده اند و موشک های تاو ساخت آمریکا را در اختیار تروریست ها قرار داده اند، به نحوی که در عملیات آزادسازی دو روستای در جبل ازان، یک تانک ارتش توسط موشک تاو مورد هدف قرار گرفت.

از سویی، برخی از رسانه ها از حضور سردار قاسم سلیمانی در عملیات آزادسازی حلب خبر داده اند و در همین راستا تصاویری را از حضور وی در سوریه منتشر کرده اند. هر چند این خبر از سوی ایران، تایید نشده است اما انتشار چنین گزارش هایی نشان از اهمیت بالای آزادسازی حلب در راهبرد نظامی نیروهای ارتش سوریه دارد.

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

اهمیت آزادسازی شهر حلب از تروریست ها +نقشه و تصاویر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا