۱۶ آذر نمادی از استکبار ستیزی دانشگاه ها

بصیر ،دانشگاه در روزگارانی که رضا خان دیکتاتور در سر سپردگی کامل از غرب دنبال حذف دین از چرخه زندگی ایرانی ها مسلمان بود راه اندازی شد.

رضا خان که با دانشگاه دنبال آن بود نسلی بی تفاوت به اسلام را تربیت کند هیچ تصور نمی کرد که روزی دانشگاه به محلی در مخالفت با رضا خان به پا خیزد ولی دانشگاه و دانشجوی مسلمان در همان دانشگاه رضاخانی علیه رضا خان به پا خواست.

۱۶ آذر ۱۳۳۲ روزگاری که ایران به علت ضعف حکومت پهلوی به دژبانی محکم برای آمریکا تبدیل شده بود و هر روز هر مسئولی از آمریکا می توانست به هیچ مشکلی در ایران تردد کند و هر دخالتی می توانست انجام دهد دانشگاه به پا خواست و ۳ شهید را تقدیم راه آزادی داد.

۱۶ آذر برای همیشه در تاریخ دانشگاه ثابت ماند و می ماند چرا که روح دانشگاه سلطه ناپذیر است و دانشجو براصل عدالت و ضد سلطه و استکبار ردای دانشجویی برتن می کند و ادعای دانشجو بودن از سرسپردگان مکتب آمریکای بی تفاوت مضحک و خلاف روح و قانون نانوشته دانشجویی است.

بعد از انقلاب نیز دانشگاه با این اساس ضد استکباری به راه خود در حمایت از حکومت اسلامی پرداخت و با تشکیل هسته های مقاومت و تقدیم هزاران شهید و فرمانده شهید دین خود را به آرمان های انقلاب ادا کرد.

در دوره های از انقلاب، عده ای سعی کردند دانشگاه و دانشجو را از این فضای آرمان خواهی و آزاد مردی دور کنند که اوج این را می توان دردوره سازندگی مشاهده کرد که جناب رفسنجانی اجازه هیچ فعالیتی را به دانشگاه نمی داد که منجر شد تا مقام معظم رهبری واکنش نشان دادند و گفتند خدا لعنت کند کسانی که نمی گذارند دانشگاه سیاسی باشد و با این تذکر دولت سازندگی به صورت نیم بند آزادی های را در دانشگاه دهد.

دولت اصلاحات که زاییده تفکرسازندگی و هاشمی بودند توانستنداز فضای خفقان دوره هاشمی بر علیه خود هاشمی استفاده کنند و با شعارهای ازادی و اداعای فضای باز در دانشگاه ها رای مردم و جامعه دانشگاهی را متوجه خود کند ولی اصلاحات به ذات اعتقادی به آزادی و دانشجو نداشت ولی چون دنبال قدرت بودند ژست دانشگاهی می دادنند.

دولت اصلاحاتی که تا توانستند از دانشجو به عنوان سرباز رایگان سواستفاده کردند و تشکل های انقلابی را جدا کرده و در بین آنها نفوذ و اختلاف ایجاد کردند و دانشگاه را به پاتوقی برای احزاب سیاسی مبدل ساختند.

در دوره اصلاحات آزادی دانشجویان ازسوی پادگفتمان های ضد ازادی به شدت تهدید شدند و دانشجوهای ستاره دار محصول عملکرد  وزارت معین است و در این دوره سعی کردند دانشجو ضد استکبار را رفیق و همراه اصلاحات نشان دهند که هیچ گاه نتوانستند.

با این وجود ۱۶ آذر زنده ماند و ۱۶ آذر برای همیشه به نمادی بر علیه اشرافیت و استکبار ستیزی تبدیل شد و هر چند در دولت بعدی و به ویژه دولت جناب روحانی همواره عده دنبال می کردند که از دانشجو برای امیال و آرزوهای حزبی خود بهره کشی کنند.

به ویژه شاهد هستیم که دولت یازدهم در دانشگاه ها ایجاد تشکل های دولتی را پبگیری می کنند تا بتوانند از جنبش های دانشجویی کپی دولتی بگیرند.

ولی تجربه نشان داده دانشجو و تشکل همواره ضد استکبار و ضد بی عدالتی است و هر جا احساس می کند حق مظلومی پایمال می شود فریاد آزادگی سر می دهد و خاموشی نمی گزیند.

خبرنامه دانشجویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا