اروپا در چنگال فاشیسم

بصیر،

رسانه های فرانسوی روز گذشته با انتشار خبر کسب موفقیت حزب جبهه ملی در انتخابات منطقه ای فرانسه موسوم به رژیونال  شوکی عظیم را به اروپا وارد نمودند. جبهه ملی، حزب راست افراطی فرانسه، در نخستین دور انتخابات منطقه ای (استانی) این کشور، که در روز ۶ نوامبر برگزار شد، با کسب بیش از ۲۸ در صد آرا به یک پیروزی تاریخی و چشمگیر دست یافت. این حزب هم چنین قدرتمند ترین نیروی سیاسی کشور شد. ائتلاف احزاب راست سنتی و میانه رو متشکل از جمهوریخواهان، جنبش دموکرات، اتحادیه دموکرات ها و مستقل ها و چند حزب کوچک تر دیگر با کسب نزدیک به ۲۷ در صد و حزب سوسیالیست با بدست آوردن بیش از ۲۳ درصد به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. حزب سوسیالیست که به جایگاه سوم تنزل یافته حزب فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه می باشد. در مجموع، در ۶ استان از ۱۳ استان واقع در سرزمین فرانسه، جبهه ملی مقام اول را بدست آورده است.

انتخابات روز گذشته اولین مرحله از انتخابات منطقه ای فرانسه بود که دور دوم آن، روز ۱۳ دسامبر (یکشنبه آینده) برگزار می شود. جبهه ملی در سال های قبل موفق نشده بود در هیچ یک از انتخابات منطقه ای کشور فرانسه به پیروزی دست پیدا کند. این حزب امیدوار است که حضور قدرتمند در این انتخابات، شانس مارین لوپن، رهبر جبهه ملی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.

آبی پررنگ «جبهه ملی»، صورتی «سوسیالیست‌ها» و آبی کم‌رنگ محافظه‌کاران به رهبری سارکوزی.

آرا و افکار جبهه ملی چیست؟

جبهه ملی فرانسه یک حزب محافظه کار، راست گرا، افراطی و ملی گرای فرانسوی است که در سال ۱۹۷۲ توسط ژان ماری لوپن به منظور متحدسازی جنبش‌های ملی‌گرای فرانسه تأسیس شد. هم اکنون مارین لوپن ( دختر ژان ماری لوپن) رهبر حزب را عهده دار است. از زمان به دست‌گیری رهبری حزب توسط او، محبوبیت جبهه ملی رو به رشد بوده است. در انتخابات اخیر پارلمان اروپا در فرانسه، جبهه ملی با کسب ۲۵٪ آرا در جایگاه اولین حزب فرانسه قرار گرفت. از جمله سیاست‌های اصلی جبهه ملی، ترویج ناسیونالیسم افراطی، اشاعه سیاست های ضد مهاجرتی، رویکرد بدون مماشات در قبال مسایل مربوط به نظم و قانون و ضد همجنس گرایی است. جبهه ملی به عنوان حزبی شکاک نسبت به اروپا، از زمان تأسیس اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ با آن مخالفت کرده است.

بدنه اصلی هواداران و اعضای این حزب را دست راستی های سالمند، کاتولیک ها و عمدتا طبقه متوسط تشکیل می دهند. ژان ماری لوپن در سال ۲۰۱۱ مسند رهبری حزب را ترک و دختر وی مارین لوپن جایگزین وی شد. اکنون مارین لوپن سعی دارد تا چهره ای مثبت از این حزب ارائه دهد اما با وجود آن که کمتر از پدر خود از شعارهای ضد یهودی استفاده می کند تا چهره ای ملایم تر از حزب خود نشان دهد اما از سوی دیگر هم چنان بر شعار های اسلام هراسانه خود و ابراز مخالفت با مهاجران به خصوص مهاجران مسلمان به سبب تفاوت های فرهنگی آنان با جامعه فرانسه، تاکید می کند.

ژان ماری لوپن بنیان گذار جبهه ملی فرانسه که هم اکنون به دلیل برخی تعارض ها با دخترش از حزب اخراج شده است.

در راستای رفع اتهام افکار یهودستیزانه، مارین لوپن پدر خود را که بنیان گذار این حزب بوده چندی پیش اخراج نمود. ژان ماری لوپن در آوریل گذشته سخنان خود را مبنی بر “جزئی و بی اهمیت بودن کوره های آدم سوزی” در دوران جنگ دوم تکرار کرد و خشم دختر خود را که در جهت خرید آبرو برای “جبهه ملی” تلاش می کرد، بر انگیخت. از آن پس، دختر و پدر در رسانه ها به مبارزه لفظی گسترده ای پرداختند و ژان ماری لوپن با ابراز ناخرسندی از این که دخترش نام او را به ارث برده است به او توصیه کرد نامش را تغییر دهد. سرانجام این درگیری به اخراج پدر از حزب منجر شد.

مارین لوپن رهبر کنونی حزب بارها مسلمانان را مورد تاخت و تاز قرار داده است.

هر آن چه مارین لوپن از افکار ضد یهودی خود کاسته بر مواضع اسلامی اش افزوده است. وی اخیرا به دلیل مقایسه نمازگزاران فرانسوی با اشغالگران نازی، روانه دادگاه شد. احزاب سیاسی متعارف، جبهه ملی فرانسه را یک نیروی ملی‌گرای افراطی می دانند که از پیامدهای منفی بحران اقتصادی برای تشدید تنفر علیه غریبه ها و مهاجران استفاده می کند. وولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی اروپا و پیروزی احزابی نظیر جبهه ملی فرانسه گفت هیچ تردیدی وجود ندارد که این حزب “فاشیست و افراطی” است.

جبهه ملی فرانسه فعالیت خود را در سال های دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک گروه مخالف مهاجرت تشدید کرد. خانم لوپن با دقت سعی می کند که این عنصر از سیاست ها و تبلیغاتی این گروه حذف نشود ولی امروزه او شعارها و برنامه های ملی گرایانه افراطی خود را در قالب “آنتی گلوبالیزاسیون” یا مخالفت با جهانی شدن اقتصاد مطرح می کند. او مدعی است که فرانسه تحت حکومت احزاب راست و یا چپ میانه استقلال و حاکمیت ملی خود را به دیوان سالاران اتحادیه اروپا واگذار کرده که همه سیاست های آن ها از جمله تعیین نرخ بهره و یا برداشتن مرزها فقط و فقط در خدمت سرمایه های بزرگ است.

جریان های راست گرا در طول سال های اخیر به نحو چشم گیری در سراسر اروپا رشد داشته اند.

رشد تروریسم در اروپا و قدرت گیری افراطی ها

بسیاری از ناظران ناامیدی مردم فرانسه از دولت های راست و چپ را دلیل گرایش مردم به راست گرایان افراطی در این کشور عنوان می کنند. به عبارت دیگر تدوام بحران های اقتصادی و اجتماعی در فرانسه همچون مساله بیکاری که دولت پیشین و دولت کنونی فرانسه وعده حل آن را دادند، موجب شده است گرایش های راست افراطی در بین افکار عمومی گسترش یابد. با این حال و با براورد تحولات فرانسه در طول سال های اخیر می توان اذعان داشت که رشد جریان های تروریستی در سطح جامعه بین المللی نقش بسزایی در رشد جبهه ملی فرانسه و افزایش محبوبیت آن در سطح جامعه ایفا نموده است.

انتخابات اخیر پارلمان اروپا و انتخابات روز گذشته منطقه ای فرانسه به ویژه پس از حوادث تلخ پاریس که از سوی عناصر وابسته به جریان تکفیری داعش بر عهده گرفته شد نشان می دهد که شمار کثیری از فرانسوی ها با وقوع رخدادهایی مشابه به سیاست های ضد مهاجرتی، اسلام ستیزانه و افراط گرایانه حزب جبهه ملی متمایل می شوند. مارین مارشل لوپن، دختر ۲۵ ساله‌ خاندان لوپن، که از اعضای ارشد حزب «جبهه ملی» محسوب می شود بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات به شبکه ت‌اف۱ فرانسه گفته است «این نتایج، تاریخی و فول‌العاده است سیستم قدیمی، امشب مُرد».

وقوع حملات تروریستی در فرانسه و دمیدن بر افکار اسلام ستیزانه موجب رشد و نمو جبهه ملی فرانسه شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از نامزدهای حزب سوسیالیست که مجبور شد از انتخابات کناره‌گیری کند، نقل کرده است «نتیجه‌ای که جبهه ملی کسب کرده، تهدیدی برای ارزش‌های فرانسه است.» دبیر حزب سوسیالیست، ژان-کریسفت کامبادلی، خواستار تشکیل ائتلافی بزرگ برای جلوگیری از قدرت گرفت «جبهه ملی» شده است. همین نیز سبب شد تا سوسیالیست‌ها دو تن از نامزدهای خود را از گردونه انتخابات خارج کنند.

روزنامه لاکروا، ارگان جامعه مسیحیان فرانسه، در یک گزارش دو صفحه‌ای به دلایل و عوامل رشد نیروهای راست افراطی در فرانسه پرداخته می‌نویسد: «سیرصعودی اقبال رأی دهندگان به “جبهه ملی”، در حال حاضر چنان است که هیچ یک از احزاب سنتی و میانه‌رو قادر به متوقف کردن آن نخواهند بود

رشد و توسعه احزاب دست راستی محدود به فرانسه نمانده و در سراسر اروپا در حال گسترش است. اخیرا مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرده است که او در پارلمان اروپا یک گروه سیاسی از احزاب راست افراطی تشکیل داده است. این گروه ضد اتحادیه اروپا به نام بلوک ملل و آزادی های اروپا شامل احزابی از مجارستان و هلند است.

مارین مارشال و مارین لوپن خواهرزاده و خاله، دو نسل از «جبهه ملی» به طور بی‌سابقه‌ای پیشروی انتخابات هستند.

گیرت ولیدرز سیاستمدار حزب آزادی هلند که عضو این بلوک شده تاسیس آن را یک لحظه تاریخی دانست. وی به خبرنگاران گفت: امروز آغاز آزادی ما است، روز شروع کار ما. و افزود که این بلوک صدای “مقاومت جدید اروپا” خواهد بود که از حاکمیت کشورهای خود دفاع می کنند. این سیاستمدار ضد اسلامی گفت این بلوک علیه مهاجرت عمومی و همچنین اسلامی شدن اروپا مبارزه خواهد کرد.

احزاب ضد اتحادیه اروپا و راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا در سال گذشته دستاوردهایی داشتند که مانوئل والز، نخست وزیر فرانسه آن را “زلزله سیاسی” نامید.

گیرت ویلدرز در توییتر عکسی را گذاشته که او را همراه مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه نشان می دهد که جشن می گیرند.

سقوط راست میانه و چپ ها

عناصر نزدیک به راست میانه و چپ ها در طول دهه های اخیر بیشترین نفوذ سیاسی را در هیات حاکمه فرانسه در اختیار داشته اند، با این حال و بر مبنای آن چه از نتایج انتخابات بر می آید، گویا جبهه ملی زنگ خطر را برای دو جناح عمده به صدا در آورده است. رهبر حزب راست افراطی و خارجی ستیز فرانسه، خانم مارین لوپن با کسب نزدیک به ۴۱ در صد آرا در استان نورپاد کاله واقع در شمال فرانسه و خواهر زاده ۲۵ ساله او، ماریون مارشال- لوپن، با کسب همان مقدار در استان پرووانس آلپ کوت دازور واقع در جنوب شرقی کشور، این دو استان پر اهمیت را به میادین مبارزه نمادین برای دور دوم تبدیل کردند. فلوریان فیلیپو، معاون رهبر حزب نیز در استان بزرگ آلزاس لورن شامپانی اَردن با بدست آوردن اندکی بیش از ۳۶ در صد آرا در صدر نامزدها برای دور دوم قرار گرفت.

حزب سوسیالیست فرانسه که در هر سه استان در مقام سوم قرار گرفته است اعلام کرد که نامزدهای این حزب در این سه منطقه به نفع ائتلاف احزاب راست سنتی و میانه روی این کشور کناره گیری می کنند. این تصمیم حزب سوسیالیست در حالی گرفته شد که رهبر بزرگترین نیروی سیاسی ائتلاف راست و میانه رو، حزب “جمهوریخواهان”، رئیس جمهوری پیشین فرانسه (نیکلا سرکوزی) یک بار دیگر اعلام کرد که نامزد های حزب او حتی اگر در موضع شکست قرار داشته باشند، نه کناره گیری می کنند و نه حاضر به ائتلاف با نامزد های حزب سوسیالیست خواهند بود.

روزنامه لیبراسیون صفحه اول خود را به صعود اقبال راست افراطی فرانسه جبهه ملی، میان توده‌های مردم این کشور اختصاص داده است.

نتایج دور اول انتخابات بدون تردید شکستی برای حزب سوسیالیست تلقی می شود که تا کنون کنترل اکثریت استان های فرانسه را در اختیار داشت. با این حال، این نتایج بیش از همه شکست حزب راست سنتی این کشور را نمایان می کند زیرا از یک سو رویای نیکلا سرکوزی را برای تبدیل حزب تحت رهبری خود به نخستین نیروی سیاسی فرانسه بر باد می دهد و از سوی دیگر هواخواهان و رای دهندگان این حزب را بخود جلب می کند.

سرمقاله‌نویس لیبراسیون در مطلبی بلافاصله پس از موفقیت جبهه ملی می نویسد: « احتمال دارد برخی درست متوجه پیامدهای زمین لرزه حاصل از پیروزی راست افراطی در انتخابات محلی و منطقه‌ای نباشند، ولی واقعیت این است که پیروزی در این انتخابات چنان تحرکی به جنش راست افراطی خواهد داد که بدون تردید یکی از احزاب تعیین کننده درانتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٧ می‌تواند باشد

مسلمانان فرانسه قربانی داعش و افراط گرایی

از جامعه شش میلیونی مسلمانان در فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمین در اروپا نام برده می شود، جامعه ای که از سال های پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مدام تحت فشار دولت فرانسه و افراط گرایان قرار داشته و اکنون با ظهور داعش و اقدامات مخربش و هم چنین تمایل بیش از پیش افکار عمومی به جریان های راست بیشتر از همیشه ایزوله شده است. خشونت علیه مسلمانان فرانسه درپی حمله تروریستی به نشریه شارلی ابدو و با وجود محکومیت این عمل از سوی مسلمانان ان کشور، افزایش یافته است و از زمان شاهد حملات گاه و بی گاه به اجتماعات مسلمین نظیر مساجد بوده ایم، حال و با وقوع رخدادهای تروریستی پاریس، جامعه مسلمانان این کشور که عموما مهاجر نیز هستند شدیدا تحت فشار قرار گرفته اند.

فشار بر مسلمانان اروپا به گونه ای فزاینده رشد داشته است.

مارین لوپن و حزب تحت امرش پیش از هرگونه قدرت گیری وعده اعمال سیاست های سخت گیرانه در قبال مهاجرین و به ویژه مسلمانان را داده است. بی گمان عواقب افزایش جایگاه وی در فرانسه بیش از سیاست های ضد اروپایی و یا احیانا یهودستیزانه اش دامن مسلمانان را خواهد گرفت. پیشتر و در دفترچه عمومی تحویل داده به تمام رای‌دهندگان فرانسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۵، ژان ماری لوپن پیشنهاد برگرداندن سه میلیون مسلمان را به روش های تکریم آمیز و مهربانانه اعلام کرده بود!

لوپن اعلام کرده در سال ۲۰۱۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

برآورد تحولات فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نشان می دهد که افکار اسلام ستیزانه به نحو چشمگیری در حال رشد است. احزاب راست افراطی با واکنش به حملات تروریستی آن را نتیجه سیاست های چند فرهنگ گرایی می دانند. نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال بریتانیا گروه های اسلامی را ستون پنجم در داخل خاک این کشور می داند و گریت ویلدرز رهبر حزب آزادی هلند می گوید اکنون وقت مبارزه با اسلامی شدن این کشور است. مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه هم معتقد است که اکنون وقت کتمان و ریاکاری به پایان رسیده است و الکساندر گالاند از حزب آلترناتیو برای آلمان نیز می گوید این حوادث ثابت می کند آنهایی که خطر اسلام را نادیده می گرفتند سخت در اشتباه بودند. ترویج افکار فوق در حالی است که جمعیت مسلمانان اروپا از ابتدای دهه نود میلادی تا سال ۲۰۱۰ شاهد رشدی ۵۰ درصدی بوده و از ۳۰ میلیون به ۴۴ میلیون نفر رسیده است. قیاس وقوع حوادث تروریستی و رشد افکار اسلام ستیزانه از سوی جناح های دست راستی نشان می دهد که رهبران میانه رو و حتی چپ گرای اروپا نیز با وجود هشدار نسبت به قدرت گیری افراطیون از فضای ضد اسلامی ایجاد شده به نحو احسن بهره برداری می نمایند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا